cg pijlstelling vleugel

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
http://www.geistware.com/rcmodeling/images/cg.gif

cg.gif

van: http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg

Hallo, voor een jet, waarvan ik het CG merkteken niet helemaal vertrouw, wilde ik dit prog-tje gebruiken.
Maar hoe reken in met de waarde "Enter %MAC Balance Point:"??

Wie van de techneuten licht dit eens even haarfijn toe?

grtzz, rz

Die waarde is afhankelijk van het vleugelprofiel. Op dit punt ligt namelijk het zwaartepunt als het een "normale" rechte vleugel zou zijn. Bij heel veel vleugels ligt dat punt op 30% vanaf de vleugelvoorrand.
Als je niet weet waar het bij jouw vleugel ligt dan kan je het misschien uit de tekening halen. Je kunt er van uit gaan dat het op het dikste punt van de vleugel ligt. Voor deze formule moet je het dan wel even omrekenen naar een percentage. Stel je vleugel is 28cm breedt en het dikste punt ligt op 9cm vanaf de voorrand. Dat komt dan overeen met 9/28*100%=32,14%.
De waarde die je dan uit de formule op het internet krijgt is een goed uitgangspunt voor het zwaartepunt. Toch kan het zijn dat je het verder naar voren of achteren moet leggen om het vliegtuig echt goed te laten vliegen. Het hangt natuurlijk ook van je persoonlijke voorkeuren af dus er blijft voldoende te experimenteren over.

Heren bedankt :worship:

Het verschil tussen 20- of 25% MAC is bij de door mij ingevoerde parameters slechts een verschil van 4% vd koorde.

Een experiment om dit kistje vliegend te krijgen heeft een goede ratio vlieguren/houlijm naar verwacht. (k.o.w.)

:) groeten, RZ

veel houlijm (?waar koop je dat?) en recht evenredig te weinig vlieguren? ;)

Niek,
even off topic:

Elke start is een keuze.
Elke 'landing' is verplicht..

Je kan ook de andere kant op kijken :worship: :worship:

Groetjes,
Janneman

Jan ik denk dat Niek dat laatst in Salland heel graag had gedaan, dan had hij nu niet die rare droombeelden die hem soms lastig vallen.

Moet toch ook kunnen Robert, zeker met jou kennis van Prik :onweer: :yes: :onweer:
Leuk modelletje trouwens die Grumman Cutlas :thumbsup:
Groet,
Janneman :bye:

Back