Cessna 182 van hangar9

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door loeki, 29 jun 2011.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Zelfs als er wel een nieuw tandwieltje te vinden is moet je alsnog een elektronische ontsteking hebben denk ik, anders is hij zo weer stuk....

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je zo'n tandwieltje niet ergens zou kunnen vinden. Of is er nog meer kapot?

2. hendrik

hendrik

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Louis,

Ik moet zeggen dat het wel vet is als je een schakelaar om zet en hij start automatisch, maar goed, het kost ook veel extra gewicht. Bovendien is mijn ervaring met de mvvs dat hij super makkelijk start. Vanuit koude start slaat ie meestal gelijk al aan op de shoke (na 1 keer) en daarna ook vaak maar 1 keer slingeren.

Gebruik wel een ''slinger'' stokje he!

3. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Als het nu toch al stuk is heb ik direct de neiging de vrijloop direct te demonteren, kijken of er wat aan te verbeteren valt.
    Kijken hoe het in elkaar steekt. Vrijloop zou in beide richtingen moeten vrij lopen vanuit de motorzijde... ik denk dat het gewoon niet goed werkt.
    Op de tandwielen is een standaard modus toegepast. Je kan overstappen op industrie tandwielen.
    Punt is, als je er echt mee aan de gang wilt gaan, je een draaibank moet hebben staan. Al doende er dan nog even zoet mee bent...

Kijk ik naar de modernere Fema's vind ik de constructie toch een beetje gemakzuchtig. Had liever iets gezien dat wat meer had geleken op hoe dat bij een auto werkt. Pignon schuivend over een asje en solenoid aangestuurd... maar het zou wel eens te zwaar kunnen wezen...
    zja....

Echte modelstarter inbouwen op braadslee... achter op de motor een spinner... als koppelingsplaat.... fikse pook in de kist (van 1 meter lengte)... van binnenuit aandrukken...

In oude accuboormachines zitten prachtige planetaire reductiekasten en sterke motortjes.
    Eerst wat stuk gaat aan zo een ding zijn de accu's... als die het begeven is voor velen het ding afgeschreven. Binnenin zitten die prachtige Mabuchi industrie can motoren + die prachtige robuuste slagvaste reductiekastjes te wachten op een tweede leven... als nu zo iets aan een goed werkende vrijloop weet te knutselen?

4. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Mocht je je vervelen, je mag het hele setje zo ophalen hier om ermee te gaan stoeien.:rolleyes:

Persoonlijk had ik voor die laatste overbrenging (tandwiel naar krukas-tandwiel) geen directe overbrenging gehad maar een snaar met tanden.
    Mocht het vrijlooplager op de krukas niet goed werken hoef je alleen maar dit in orde te maken, nieuw snaartje erop en klaar is klara...

Ik denk dat de keuze voor aluminium bewust gedaan is om gewicht te besparen...

Grt, Louis

5. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Ik heb niets met branstofmotoren, maar jouw idee brengt wel wat jeuk in mij los. Wat je schrijft klopt idd, en als ik een motor hád zou ik er zo mee experimenteren.

6. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ach Louis... zou het graag doen... maar ik heb al zoveel om handen... da's altijd het probleem gewoon :) Minder MBF-en...

Hou dat ding in de reserve... komt tijd komt raad...

Accuboor? Vaak twee planeten in serie! Kunnen hoog koppel aan... geen hoge toeren.. dus geen F5B :)
    Maar met een accuboor kan je wel een motor aanslaan...

Hmmm... Zwaardere helies hebben toch ook van dergelijke strarthulpjes achter op de motor waar een 6 kant verlengde imbus in gestoken wordt?

7. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Je zou zelfs dan het ratel mechaniek kunnen gebruiken op moment van terugslag van de accu boor machine .Heb er gisteren een oude accu boormachine voor losgetrokken .Het was zo'n gamma geval wat ik toch niet meer gebruik omdat deze te weinig toeren draait voor kleiner boren dan 5mm.Het heeft me wel op een idee gebracht.

8. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Voor zo een zware motor moet hij natuurlijk met slagnok en al door de compressie kunnen trekken... het axiaal gerammel en gebeuk zal de motor wellicht niet als prettig ervaren... dan voorzover het een koppelingssysteem zou betreffen?... Normaal slaat de motor niet door... gaat het om een meenemer die over een cam hobbelt...

Ik dacht daarnaast aan een min of meer flexibele aansluiting via een flens op het vrijloop tandwiel. De tanden zijn obsolete... Dat zou met een aantal silentblocks kunnen gebeuren. Of een een type Haynes mount...
    Of nokken gevat in rubber (kabelbeschermer) tulles?

Maar de vrijloop? Zou eigenlijk een centrifugaal systeem moeten zijn als bij een model-brandstofauto... komen daar eigenlijk frictiekoppelingen voor? Nooit onderzocht... werk in die hoek slechts 1:1... hobbymatig...

Het gaat al bijna een nieuw draadje worden :)

9. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hahaha, er broed wat.....;)

10. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Kleine update:

Het stukje electronica om het ontstekings-tijdstip tijdens starten en stoppen te verlaten is in bestelling.
    Inmiddels binnengekregen van Toni Clark; hoekstuk om de aanzuiging vanuit de romp te gaan doen.

Ook via dit forum een stille uitlaat gescoord. Deze moet nog aangepast worden omdat bij mij de motor op kop hangt....
    Daarom nog een stukje teflon slang besteld.

Binnenkort weer meer.

Grt, Louis

11. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Vandaag weer lekker therapeutisch bezig geweest...:rolleyes:

De carburateur is voorzien van een nieuw membraan en pakkingen en is, m.b.v. het bochtstuk van Toni Clark, onder een hoek op de motor geplaatst zodat de aanzuiging straks achter de motorkap plaatsvindt.

Eveneens de stille uitlaat aangepast en gemonteerd...

Het oogt nu nog wat lomp, maar wanneer straks de motorkap erop zit denk ik dat dit wel mee valt.

Eens zien of we hiermee onder de 80 Db kunnen komen...:rolleyes:

Nu nog even wachten op de ontstekings-verlater alvorens een nieuwe startpoging gedaan kan worden.

Later weer meer....

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Loeki, ik zou zorgen dat verbinding uitlaat motorschot ook flexibel hangt. Nu staat je motor op rubbers maar de uitlaat via de strip star op het houten motorschot. Dat trilt kapot en zorgt ook voor geluid.

13. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Goeie tip Michiel, thanks!

Ik dacht dat de motor alleen draaiende bewegingen maakte in de rubbers, en die strip is van aluminium, dus die beweegt wel mee.

Maar goed, nog ff wat rubbertjes zoeken dus!

Grt, louis

14. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Is inderdaad simpel, twee kleine rubbers tussen de twee bouten in het schot. En als je die niet hebt, gebruik een stukje dubbel gevouwen binnenband van de fiets van de buurvrouw. Dan zijn de trillingen ook weg. Ben heel benieuwd nar de decibellen. Hou ons op de hoogte!

15. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Zal ik doen zodra hij weer compleet in elkaar zit en op de meetbok geweest is!

Oh ja, de buurvrouw vroeg of je haar band wilde komen plakken...:rolleyes:

16. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Dat hangt er van af hoe oud ze is!

17. Dakota

Dakota

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Hoi Louis,

Je bent aardig aan het verbouwen geweest met m'n ex cessna.

Ik zie dat je de carburateur ook omgebogen hebt. Dat had ik bij de nieuwe cessna ook gedaan maar ik had er nog wel een trompet op gezet. Daar wordt de loop een stuk beter en rustiger van. De gas servo wordt anders helemaal onder gespuugd.

Jammer van die fema starter trouwens. Zou er toch een reden voor zijn dat je ze niet vaak tegenkomt... Ga je het nog een keer proberen? Ik dacht als je er nu voor zorgt dat de ontsteking onderbroken is tijdens het starten en als je dan de ontsteking aanzet op het moment dat de zaak goed rondloopt dan moet hij toch meteen aanslaan zonder terugslag?

Gr. Yuri

18. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hoi Yuri,

Klopt, er is knap aan gesleuteld...:rolleyes:

Die trompet moet er nog op komen, die staat in bestelling...

En voor wat betreft die fema-starter, daar heb ik de buik van vol, die komt er niet meer op!

Ik hoorde trouwens dat je de andere cessna ook verkocht hebt...

Hoe is het met je andere bouwproject?

Grt, Louis

19. Dakota

Dakota

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Ja moest ruimte maken voor een grotere sleper.

Het afstellen van de motor met bocht is zeer gevoelig. Meer dan met recht toe recht aan carb. Dus extra kleine stel momenten toepassen. En dan weer even wachten en goed luisteren wat de motor doet. Het is even een rot klusje maar je hoeft het maar een keer te doen.

Laat je ook niet van de wijs brengen over Aspen. Ik heb het al op meerdere motoren gebruikt die eerst allemaal op castrol en benzine liepen. Ook 1:50. Ik verwachte dat ik opnieuw de carb moest afstellen bij het overschakelen op Aspen. Mijn taxi 26cc mvvs die al veel benzine heeft gezien liep als een zonnetje op de Aspen. Geen probleem. De tuinmachines (bosmaaier/kettingzaag) schakelden ook over zonder een kik te geven.

Gr. Yuri

20. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hoi Yuri,

Heb je er een bouwdraadje van, die grote sleper?
    Ben wel benieuwd wat het geworden is!

Laat anders even iets via Pb weten, altijd leuk om weer even bij te kletsen!

Grt Louis

Deel Deze Pagina