Cessna 182 van hangar9

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door loeki, 29 jun 2011.

  1. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Zo, weer een update,

    Vanmorgen bij Pe geweest voor de prop.

    Hij zit erop!

    [​IMG]

    Enneh, Pe, goed rekenwerk! Afstand grond tot onderzijde prop is inderdaad 4 vingers!
    [​IMG]

    Dank nog voor de gastvrijheid en sorry dat we niet langer konden blijven!
    Maken we binnenkort wel een keer goed!:yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    laatste nieuws

    Vanmorgen weer bezig geweest met de cessna.

    De vleugel zit weer helemaal dicht en in de folie.

    Gisterenavond ook nog even de motor aangeslingerd; eerst met de handschoen, maar na een blauwe vinger toch maar een stokje gebruikt.
    De motor moet nog verder afgesteld worden (bij stationair draaien zakt het toerental weg, w.s. staat de L-schroef iets te rijk...) maar hij loopt i.i.g.!

    Morgen weer verder met de romp, onderzijde beplanken en folie erop.
    Volgende week electronica erin en vliegen!

    Oh ja, morgen ook maar eens de sleepkoppeling gaan plaatsen.

    Foto's volgen nog...

    Kan iemand mij trouwens nog vertellen welke lengte een sleeplijn moet hebben?
     
  3. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Schoten, B
    Sleeplijn

    25-30-40m persoonlijk vind ik 25m wat te kort. 30m is een goed compromis: hoe langer hoe rustiger de sleep, maar hoe moeilijker beide toestellen in focus te houden.
     
  4. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    okay, thanks!
     
  5. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    laatste update...

    Even een dom foutje melden...

    De vleugel was dus helemaal beplankt en in de folie...
    Totdat ik vanmorgen bij het verzamelen van de spullen de struts tegenkwam:rolleyes:

    Helemaal vergeten om de bevestiging van de strut weer in de vleugel te maken, stom stom stom...:hammer:

    Morgen de vleugel op de bewuste plek maar weer lossnijden en er de strutbevestiging in monteren...
     
  6. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Nieuwe update...

    De vleugels zijn nu helemaal klaar, inclusief strutbevestiging en servo's!

    Vanavond verder met de onderzijde van de romp dichtmaken...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Het is gelukt!

    De sleepkoppeling zit erin!

    een hardhouten lat gepakt en d.m.v. hitte ietwat krom gebogen.
    Hierop een servo-bevestiging gemaakt en deze van binnenuit door de koorde gestoken door hiervoor 2 sleuven te frezen.
    Vervolgens de lat aan de koordes met bruislijm vastgezet en de sleepkoppeling erop gemonteerd.

    Volgens mij is dit de meest stevige methode voor dit toestel...

    [​IMG]

    Bijna vliegklaar... a.s. zaterdag staat de maiden gepland!

    Louis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    't is een mooi ding en vliegt als een schatje, veel plezier ermee :)
     
  9. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Dank Henri!

    Ben erg benieuwd a.s. zaterdag!

    grt, Louis
     
  10. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Hij is bijna klaar!!

    Vanavond weer druk bezig geweest.

    Alle servo's zijn nu aangesloten middels een bowerbox-systeem.

    Verder het toestel eens opgebouwd om te kijken of alles past.... als gegoten!!:D

    Morgen alles uittrimmen en het cg controleren en dan is hij klaar voor z'n maiden!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grt, Louis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Mooi ding hoor, maar wat zonde van die motorkap..
     
  12. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Ik weet het Henri,

    Maar aangezien deze motorkap toch al de nodige scheurtjes vertoont wanneer je dichterbij kijkt had ik maar voor deze oplossing gekozen.
    Wanneer ik een andere uitlaat gevonden heb welke geschikt is voor dit toestel komt er ook een nieuwe motorkap op.
    Het gaat me nu meer om het functionele... (slepen):rolleyes:
     
  13. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    De maiden is een feit!

    Vanmiddag heeft de cessna voor het eerst gevlogen na de reparatie!

    Qua trimmen was er weinig te doen, vloog prima.
    Ik moet alleen de mix flaps-hoogteroer verder verbeteren...
    Zodra je de flaps laat zakken schiet het toestel met de neus de lucht in!

    Ook meteen een tweetal sleepvluchten gedaan; een asw24 van 5 kilo en 4 mtr span ging prima, en een k8 was ook geen probleem.

    filmpje van de maiden:[URL="[/URL]

    Hoopvol voor de toekomst dus!

    grt, Louis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Gefeliciteerd! Vliegt goed, eh? :)
     
  15. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    vliegt geweldig dit toestel!

    Nu zelf nog oefenen/wennen aan dit toestel....:rolleyes:

    Ben eigenlijk een zweefvlieger dus zoiets vergt wel wat concentratie...

    Komt goed!

    Louis
     
  16. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Mooi man!
     
  17. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Thanks Hendrik!

    Ben benieuwd hoe de big lift het eraf gaat brengen straks!

    moet wel een echt werkpaard zijn!

    grt, Louis
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Louis,
    Mooi ding hoor. Daar wil ik ook wel een keer achter :)
    Even over de flaps, die gaan naar mijn idee wel erg ver naar beneden. De 1:1 Cessna 172 heeft een maximum van 40 graden. Dan hou je ook nog wat lift over, nu is het enkel een hele grote rem.
    Ik weet niet wat Hangar9 opgeeft?
     
  19. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Het viel mij op dat de grote Cessna op het BIGGS treffen ook veel flap uitslag naar beneden heeft. Die komt daarmee heel mooi langzaam binnen. Zelfs eenmaal met een afgeslagen motor....
     
  20. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Arjan,

    Ik zou het een eer vinden om jou omhoog te slepen!

    Voor wat betreft die flaps, je hebt gelijk.
    Wanneer je die de volle uitslag geeft is het net alsof er een handrem aangetrokken wordt!:rolleyes:
    Ik ben hier nog mee aan het stoeien en heb ze inmiddels op een 2-standen schakelaar geprogrammeerd, waarbij ook down meegetrimd wordt.
    Ik moet nog wat oefenen hiermee wat nou de beste instelling is voor een makkelijke landing, maar ook wanneer het toestel zo langzaam binnen komt is het nog goed controleerbaar.

    Voordat ik werkelijk flink ermee ga slepen moet ik toch eerst nog de nodige vlieguren maken om het toestel goed in de vingers te krijgen!

    Komt goed!
     

Deel Deze Pagina