Cessna 182 deluxe (eerste vliegtuigje)

Hallo allemaal,

Voor mijn eerste vliegtuigje heb ik een cessna 182 deluxe gekocht bij hobbyking. Deze heb ik gekocht omdat ik bezig ben met een zelfbouw vliegtuigje (is te zien in dit draadje), maar wilde het niet gelijk kapot laten vliegen als ik er mee klaar ben. Dus ik dacht, ik koop wel een mooi piepschuimen vliegtuigje waar ik wat mee kan oefenen. Het mooie van dit vliegtuigje is ook dat alle electronica van mijn zelfbouw vliegtuigje hier ook op kan.

Vandaag heb ik even wat in elkaar gezet van het vliegtuigje. De servo's zitten er allemaal in. Ik zit alleen met een probleem, ik snap niet helemaal hoe het hoogte roer eraan moet. Het moet door een gleuf heen alleen is de gleuf veelste klein. Wat kan ik hier aan doen? Ik zat zelf te denken om met een mes een gleuf te snijden vanaf de achterkant van de staart naar de gleuf toe zodat ik het hoogteroer er in kan schuiven en dan weer dicht lijmen. Is dit een goed idee of moet het anders?
Hier wat foto's:

Het vliegtuig tot nu toe
IMG_8771.jpg

De gleuf waar het hoogteroer in moet
IMG_8773.jpg

Het hoogteroer zelf
IMG_8776.jpg

IMG_8777.jpg

Gr.

Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt hoor, je moet vanaf de achterzijden insnijden (voorzichtig) en dan het hoogteroer erin zetten. Daarna meet je vanaf je vleugels de afstand links en rechts naar het hoogteroer, dit moet exact hetzelfde zijn zodat hij recht zit.
Controleer ook of het hoogteroer vrij omhoog en omlaag kan bewegen. Evt wat schuim wegsnijden.

Succes, Ron

Hier heb je de handleiding van de skyartec, dit is in principe het zelfde model:

http://www.skyartec.com/UploadFiles/Instruction%20manual/PDF/Airplane/Cessna182_manual.pdf

Even tip: ik heb het ding zelf ook, als beginner gaat dit een flinke hand vol zijn omdat hij weinig vleugelprofiel heeft EN kleine vleugels. Dit betekent dat hij een hoge stall snelheid heeft waardoor de landingen op een relatief hoge snelheid moeten. Je zou hier dmv een sim al aan kunnen wennen of gewoon met lekker weer een grote landingsbaan kunnen nemen. Met flaps naar beneden kan je de snelheid nog best aardig reduceren en dan gas pas helemaal los vlak boven de baan.

Een Cessna is nooit een beginners model geweest.

Je zit hier met een schaalmodel, mooi als tweede toestel.
Een beginnersmodel is heel anders van bouw, niettegenstaand het best op een Cessna of Piper kan lijken.
V stelling is anders en vleugelprofiel is meer gericht op zweven.
Stiks loslaten, en het hersteld zig meestal terug in normale vlucht.
Gaat een Cessna niet doen, vliegt zoals jij het stuurd.

Johan.

Laatst bewerkt:
Klopt allemaal, hij vliegt idd vrij snel. Ik ben begonnen met vliegen zonder onderstel. We hebben een betonnen landingsbaan met daarnaast hoog gras. Landen in hoog gras is een eitje, op een betonnen baan stap 2.

Heb hem overigens wel in de prak gevlogen toen ik in een overmoedige bui inversed flight wilde uitproberen. Dat ging op zich nog wel prima, alleen bij het terug draaien ging het mis. Lijkt gelukkig allemaal wel te herstellen.

Succes,

Freek

Bedankt voor jullie reactie's:D
Het is gelukt, het hoogteroer zit erin samen met het richtingsroer.

IMG_8779.jpg

IMG_8781.jpg

IMG_8783.jpg

Jammer dat het niet echt een beginners model is, ik dacht namelijk van wel. Gelukkig heb ik wel een simulator die zal ik wel eerst uitproberen om te kijken hoe het gaat. Leuke tip trouwens Freek met het landen in hoog gras, dan gaat ie in iedergeval niet snel kappot als je land (als ik hem wel eerst van de grond af krijg).

Verder moet ik nog de motor eraan maken en de servo's nog goed zetten.

Gr.

Tim

Netjes, ik zit ook te overwegen er weer een te kopen, ze zijn niet zo duur en vliegen best aardig. (de huidige ziet er niet meer echt jofel uit) heeft deze kit 1 of 2 servo's op rolroer?

leuk:p
Daarom kocht ik hem ook omdat ie best goedkoop was en de electronica die ik had kon erin.

1 servo is voor het hoogteroer
1 servo is voor het richtingsroer en het voorwieltje
1 servo is voor de rolroeren
1 servo is voor de flaps

Jah het is jammer dat er geen twee op de rolroeren ziten zodat je ze onderling kan trimmen. Maar zover ben ik nog helemaal niet.

Okee dan is het exact dezelfde als de skyartec. Ik dacht even dat ik zag dat je kabeltjes naar aileron servo´s had afgeplakt maar dat zullen dus dan die pushrods zijn.

Je kan ze wel onderling afstellen door het inbusje bij de servo even los te halen en ietsje in of uit te schuiven. Dit kan dan niet in de lucht maar bied toch wel wat mogelijkheden.

Ik dacht vandaag, laat ik eens de staartvleugel afstellen.
Toen zag ik met grote verbazing dat het hoogteroer niet omhoog kon, wel naar beneden. Hier een foto:
IMG_8846.jpg

Na wat zoeken op internet zag ik dat meerdere mensen hier last van hebben. Zoals bij [URL="
filmpje[/URL]. Deze heeft gewoon een stuk uit de staart gesneden. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Ik zie geen andere oplossing. Jullie wel?

Gr.

Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de handleiding leest zie je dat het ook de bedoeling is exact op die plaats wat uit de romp te snijden. Gevalletje rtfm ;). Succes iig.

Freek

Hij is bijna klaar:D
Ik heb alleen nog een probleempje, de servo armen gaan na een tijdje los als je de servo ze heen en weer bewegen. Zetten jullie die vast met lijm zodat ze niet los komen van de servo?

Nog een paar foto's:

IMG_8886.jpg

IMG_8880.jpg

IMG_8884.jpg

Ik moet alleen nog de roeren een beetje goed aftrimmen zodat ze recht staan.

Gr.

Tim

Nee !!!! Geen lijm !!

Als het goed is heb je een aantal schroefjes bij de servo's gekregen. Het allerkleinste schroefje moet door het armpje in de servo-as, dit is je borging.
Even voor alle duidelijkheid, bij de rode pijlen:

GroteFoto-DC7NDFDP.jpg

Succes,

Paul.

Ik heb alleen nog een probleempje, de servo armen gaan na een tijdje los als je de servo ze heen en weer bewegen. Zetten jullie die vast met lijm zodat ze niet los komen van de servo?
je moet ze vastschroeven hoe hieronder al vermeld staat, omdat als je er lijm tussen gooit loopt de lijm in de servo en dan kun je ze weggooien.
bij ons op de club had iemand ook soort elasctic lijm op de servo gedaan en die servo's kon hij ook weggooien om het is allemaal in de servo gelopen.

niek

Ik ben er al een tijdje uit,maar bij de door mij aangeschafte servo's zaten de hevels vast met een klein kruiskopschroefje in het hart van de servoarm ( waar het gaatje zit ) áls je ze vast zou lijmen krijg je ze er niet meer af als er een servoarm kapot gaat en zou je er een grotere op willen zetten heb je ook problemen door de lijm.

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden.
Erg logisch dat je dat vast moet zetten met een schroefje. Ik heb er nooit bij nagedacht. Meteen daarna de servo's van mijn bootjes ook maar geborgd:D

Ik ben nu een beetje bezig met FMS op de pc zodat ik het vliegen een beetje kan leren. Ik heb het al redelijk onder de knie alleen moet ik heel weinig bewegen met de stickies van mijn zender omdat de uitslagen op de zender op 100% staan. Is dit normaal of zetten jullie sommige roeruitslagen op 50% ofzo zodat je wat meer ruimte hebt om je sticky te bewegen.

Gr.

Tim

Back