Tomsky
verslagschrijvers
Na een stop van meer dan 10 jaar heb ik de hobby vorig jaar weer opgepakt.
Het vliegen zit nog aardig in de vingers, dus wordt het nu tijd om te gaan kijken of dat voor het bouwen ook nog klopt.
De ambitie is om op termijn schaalmodellen te gaan bouwen.
Ik heb daarbij wel bedacht dat het goed zou zijn om voordat ik me aan de lastige projecten ga wagen weer eens begin met een redelijk recht toe recht aan project.
Toen ik als puber begon te vliegen vlogen de ervaren piloten op mijn toenmalige club (Broken Wings in Willebroek BE) met de CAP 21's van Toni Clark.
Zoals dat gaat met pubers wilde ik dat ook, maar mocht ik blij zijn als ik de centjes bij mekaar kreeg om een acrobakje met een 10cc motor te kunnen kopen.
Inmiddels een aantal jaren rijker en haren armer vind ik nog steeds dat er nooit een vliegtuig is gemaakt met een mooiere cockpit, cowling en staart als de CAP.
De keuze was dus snel gemaakt.
Na wat erg prettige mailcontacten met Gerhard Reinsch (een jeugdheld van me, hij vloog de Cap 21 op onze show, zijn snaproll vlak na take-off met ongeveer 10 cm speling tussen de wingtip en de grond maakte indruk..) ben ik afgelopen vrijdag na het werk afgereisd naar Lübbecke.
Gerhard had gemailed dat hij er nog laat zou zijn en dat ik gerust om 20.00u mocht langskomen.
Ik werd erg prettig ontvangen door Gerhard.
We hebben samen de inhoud van de doos nagelopen, en hij gaf me een overdaad aan tips voor de bouw, over de motor en voor het vliegen.
Daarna kreeg ik nog een tour door het gebouw, de Pups, Tiger Moths, Albatrossen maakten al indruk, als klap op de vuurpijl kreeg ik zijn Fokker E.I. en de Aichi met de 420cc Vallach te zien ([media=youtube]t3w0KNdFl4U[/media]).
Affijn, na een 2-tal uur te hebben gekeuveld was het tijd om naar huis te gaan met 2 dozen.
Om 16.00u ging ik op pad, om 1.10 was ik uiteindelijk thuis.
(Mooi man die Duitse snelwegen, je rijdt zo een half uur van je ETA af...)
Thuis aangekomen heb ik de boel nog maar eens geïnspecteerd.
We zijn vorig jaar verhuisd en hebben het hele huis daarbij verbouwd.
De enige kamer die daarbij nog was blijven liggen was vanzelfsprekend het klushok.
Inmiddels is daar de boel aan de kant. Volgende week verwacht ik mijn werktafel binnen te hebben, en dan kan ik los.
Ik weet al ongeveer 20 jaar hoe 'ie moet gaan worden, in het originele kleurenschema van de CAP 21 nr 001, F-WZCH.
De set up wordt:
De servo's zijn nog niet gekozen, het worden iig 10kg servo's op hoogte, richting en ailerons.
Vanwege het formaat en het type vliegen (classic aerobatics, geen 3D) ga ik werken met failover regulator switch met 2x2s Lipo's, ik heb die van HK in 2 kisten (Extra 1.80m en Yak 2.2m) en dit bevalt zeer goed...
Motor: Zenoah 62cc PCI, Hydromount, TC muffler, Engel Super Silence 24/10 tweebladsprop, 2S lipo met schakelaar op de ontsteking.
(Vraag: heeft iemand weet van zo'n zelfde regulator switch maar dan gereguleerd naar 5V? Zou ideaal zijn want dan heb ik een schakelaar aan de buitenkant om de ontsteking uit te schakelen en hoef ik geen BEC te gebruiken. Zou weer een onderdeel dat stu kan schelen...)
Spanwijdte is 2.4m
Het is een hele tijd geleden dat ik nog eens wat gebouwd heb, het wordt dus een interessante tijd waarin tips meer dan welkom zullen zijn.
De kist is volledig Balsa, folieën is geen optie omdat de balsa structuur wat extra stevigheid nodig heeft.
Ik heb nooit gewerkt met Spanlak en papier, Gerhard was zo stellig dat dit om én sterk én licht te bouwen de beste manier was voor deze Cap dat ik het zo maar ga doen, tegen die tijd hoop ik dat er wat mensen met ervaring daarin zijn aangehaakt bij dit draadje.
Het vliegen zit nog aardig in de vingers, dus wordt het nu tijd om te gaan kijken of dat voor het bouwen ook nog klopt.
De ambitie is om op termijn schaalmodellen te gaan bouwen.
Ik heb daarbij wel bedacht dat het goed zou zijn om voordat ik me aan de lastige projecten ga wagen weer eens begin met een redelijk recht toe recht aan project.
Toen ik als puber begon te vliegen vlogen de ervaren piloten op mijn toenmalige club (Broken Wings in Willebroek BE) met de CAP 21's van Toni Clark.
Zoals dat gaat met pubers wilde ik dat ook, maar mocht ik blij zijn als ik de centjes bij mekaar kreeg om een acrobakje met een 10cc motor te kunnen kopen.
Inmiddels een aantal jaren rijker en haren armer vind ik nog steeds dat er nooit een vliegtuig is gemaakt met een mooiere cockpit, cowling en staart als de CAP.
De keuze was dus snel gemaakt.
Na wat erg prettige mailcontacten met Gerhard Reinsch (een jeugdheld van me, hij vloog de Cap 21 op onze show, zijn snaproll vlak na take-off met ongeveer 10 cm speling tussen de wingtip en de grond maakte indruk..) ben ik afgelopen vrijdag na het werk afgereisd naar Lübbecke.
Gerhard had gemailed dat hij er nog laat zou zijn en dat ik gerust om 20.00u mocht langskomen.
Ik werd erg prettig ontvangen door Gerhard.
We hebben samen de inhoud van de doos nagelopen, en hij gaf me een overdaad aan tips voor de bouw, over de motor en voor het vliegen.
Daarna kreeg ik nog een tour door het gebouw, de Pups, Tiger Moths, Albatrossen maakten al indruk, als klap op de vuurpijl kreeg ik zijn Fokker E.I. en de Aichi met de 420cc Vallach te zien ([media=youtube]t3w0KNdFl4U[/media]).
Affijn, na een 2-tal uur te hebben gekeuveld was het tijd om naar huis te gaan met 2 dozen.
Om 16.00u ging ik op pad, om 1.10 was ik uiteindelijk thuis.
(Mooi man die Duitse snelwegen, je rijdt zo een half uur van je ETA af...)
Thuis aangekomen heb ik de boel nog maar eens geïnspecteerd.
We zijn vorig jaar verhuisd en hebben het hele huis daarbij verbouwd.
De enige kamer die daarbij nog was blijven liggen was vanzelfsprekend het klushok.
Inmiddels is daar de boel aan de kant. Volgende week verwacht ik mijn werktafel binnen te hebben, en dan kan ik los.
Ik weet al ongeveer 20 jaar hoe 'ie moet gaan worden, in het originele kleurenschema van de CAP 21 nr 001, F-WZCH.
De set up wordt:
De servo's zijn nog niet gekozen, het worden iig 10kg servo's op hoogte, richting en ailerons.
Vanwege het formaat en het type vliegen (classic aerobatics, geen 3D) ga ik werken met failover regulator switch met 2x2s Lipo's, ik heb die van HK in 2 kisten (Extra 1.80m en Yak 2.2m) en dit bevalt zeer goed...
Motor: Zenoah 62cc PCI, Hydromount, TC muffler, Engel Super Silence 24/10 tweebladsprop, 2S lipo met schakelaar op de ontsteking.
(Vraag: heeft iemand weet van zo'n zelfde regulator switch maar dan gereguleerd naar 5V? Zou ideaal zijn want dan heb ik een schakelaar aan de buitenkant om de ontsteking uit te schakelen en hoef ik geen BEC te gebruiken. Zou weer een onderdeel dat stu kan schelen...)
Spanwijdte is 2.4m
Het is een hele tijd geleden dat ik nog eens wat gebouwd heb, het wordt dus een interessante tijd waarin tips meer dan welkom zullen zijn.
De kist is volledig Balsa, folieën is geen optie omdat de balsa structuur wat extra stevigheid nodig heeft.
Ik heb nooit gewerkt met Spanlak en papier, Gerhard was zo stellig dat dit om én sterk én licht te bouwen de beste manier was voor deze Cap dat ik het zo maar ga doen, tegen die tijd hoop ik dat er wat mensen met ervaring daarin zijn aangehaakt bij dit draadje.
Laatst bewerkt door een moderator: