canopy namaken

hallo heren

ik heb een vraag ,betreft het namaken van een canopy

is hier ergens een draadje (kan ik niet vinden)voor het maken van een canopy ,het hoeft niet doorzichtig te zijn maar moet natuurlijk wel licht zijn .

o ja de maten zijn 25 cm lang en 7.5 cm breed

hier nog wat foto,s van de oude

full

full

alvast bedankt voor de tips

gr paulus

Laatst bewerkt door een moderator:
Of even opsturen naar Hobbyin en een kapje laten trekken.
Ben je voor 10 euro klaar en lukt altijd...

GJ

@Paulus

Een mal maken hoef je niet, die heb je namelijk al, gewoon je bestaande canopy volgieten met modelgips en anderkant en achterkant afwerken en naar Hobbyin gaan en laten trekken tataaaa klaar is Paulus.

Gr Japioooooooo

daarbij moet je wel de spantjes eruit halen, ander krijg je de gips vorm er niet meer uit ;-)

andere manier is om een 5 plaatjes van hout erom heen te zetten (bv. geplastificeerd spaanplaat) In de hoeken even afkitten en dan deze bak te vullen met modelbouwgips (heeft een fijne structuur). Goed laten drogen, daarna kun je hem loshalen, omdraaien, gat afdekken met hout en weer vullen met modelbouwgips. (even de 1e mal invetten met b.v. vaseline)

Dan heb je een goede afdruk van je canopy. Het enige waar je wel op moet letten is met het maken van de 1e mal, dat door het gewicht van het gips de canopy niet ingedrukt wordt.
succes!

@Pieteralje

De spatjes moet je juist laten zitten man, dan behoud de canopy zijn vorm als je die gips erin mikt en als je eenmaal een nieuwe canopy getrokken hebt, dan kun je die gips eruit en eraf halen. Gips hecht niet een hout namelijk, maar dat weet je wel denk ik.

Heb je eenmaal een nieuwe canopy getrokken kun je alsnog daarin gips mikken.

Ik denk dat Paulus genoeg info heeft om een goede nieuwe canopy te kunnen maken, dus hoppa in de beentjes en aan het werk.

Gr Japioooooooooooooooooo

jongens bedankt, ik ga in de beeentjes ,bedankt voor al jullie tips

hier kan ik wat mee

ga niet aan het kleien met gips ,ik maak er altijd zo,n klere zooi van (ha,ha)
maar maak een mal van balsa

dussssss eehhhh

nog maals bedankt en we gaan aan de slag

gr paulus de .......

Waarom ga je een nieuwe mal maken als je al een canopy hebt?
Lijkt mij wat overbodig.

Als je twijfelt of de canopy wel sterk genoeg is dan gewoon volspuiten met pur.

En als je per se een nieuwe mal wilt maken dan zou ik het van Roofmate maken.
Kan je prima snijden, schaven, schuren.
Weefseltje er overheen en hij is sterk.
Spuiten met spuitplamuur, schuren met korreltje 1000 en op naar Hobbyin, om een heldere cockpit te laten trekken.

GJ

Waarom ga je een nieuwe mal maken als je al een canopy hebt?
Lijkt mij wat overbodig.

Als je twijfelt of de canopy wel sterk genoeg is dan gewoon volspuiten met pur.

En als je per se een nieuwe mal wilt maken dan zou ik het van Roofmate maken.
Kan je prima snijden, schaven, schuren.
Weefseltje er overheen en hij is sterk.
Spuiten met spuitplamuur, schuren met korreltje 1000 en op naar Hobbyin, om een heldere cockpit te laten trekken.

GJ

Gaat dit niet helemaal krimpen als je de warme vivak plaat eroverheen laat trekken? Of is Roofmate meer warmtebestendig dan (wit)piepschuim?

en die hoeft niet geschuurd te worden ?

als ik in zooi moest kiezen tussen water toevoegen en roeren/gieten en me de rambam schuren op balsa wist ik het wel.......... ;)

dan koos je voor schuren dus......(ha ha):p

nee het schuren is geen probleem ,ik ben meubelmaker en heb beschikking over genoeg schuurmachines
(daan, nog bedankt voor het balsa )
dus ik ga het allemaal zelf proberen ,nu nog een goede petfles zoeken

tot zo ver het verslagje
foto,s volgen later wel

ga denk ik maar een bouwverslag openen
ik ben voor het eerst begonnen met het restaureren van een zwever
tot zo ver

gr paulus

Je hebt al een canopy.
Dus je hebt al een harde schil.
Pur kan wel wat hebben, zo heet word dat polycarbonaat niet.

GJ

Paulus,

Je gaat voor de PET fles.

Een goede en goedkope oplossing. Het werkt uitsteken.

Zorg wel dat de fles met cockpit kapje goed opgevuld is.
Dwz het model van de kap moet strak in de fles zitten.

Zorg ook voor een voldoende lange fles. De kunststof krimpt
ook in de lengte.

Verder kan je ook heel goed een fohn gebruiken die ook gebruikt worden
voor de krimpfolie.
Je kan dan beter doseren en plaatselijk wat meer warmte toevoeren.

Gr Harry

oke

ik had gisteren al wat balsa gelijmt,
dus kon ik vandaag even schuren ,was met een uurtje klaar ,wel veel stof ,maar ik heb de schuurmachine maar naar buiten gerold

full

zie hier het resultaat ,moet ik het nu nog fijn schuren of is korrel 120 genoeg voor de petfles ??

full

wat vinden jullie er van tot nu toe ,de mal past perfect geen kieren of gaten

gr paulus

nou ,
dat ging gemakkelijk
eerst even een proef gedaan met een cola fles maar daar gingen de ribbels niet van weg ,maar verder ging dit goed .
vanmorgen even naar de winkel geweest en een volle fles gekocht voor 60 cent ,die de goede vorm en maat had.
gefeunt en klaar is kees
vanavond uitsnijden en spuiten
o ja hoe spuit je de canopy aan de binnen kant.
ik moet dan na het spuiten het balsa hout nog wel aan de canopy lijmen .

full

full

gr paulus

o ja hoe spuit je de canopy aan de binnen kant.
ik moet dan na het spuiten het balsa hout nog wel aan de canopy lijmen .

Wat dacht je van huis tuin en keuken plakband?;)

Afplakken daar waar gelijmd moet worden, na het spuiten plakband er af en op het frame lijmen.

Blijft natuurlijk het balahout van het frame zichtbaar. Je zou dit met zwart isolatieband kunnen afplakken.

Ziet er netjes uit.

Succes.

Gr Harry

ik heb ooit es zwarte verf langs de binnenkant van zo een cockpit gespoten, dit gaf een zeeer mooi resultaat van buitenaf. alleen bladerde de verf in de zomer af, dus moet je op zoek gaan naar de juiste verf:p

er is geen juiste verf om rechtstreeks op het plastic te spuiten omdat je er dan eerst kunststof primer moet opspuiten nadat je hem aan de binnenkant heel fijn hebt opgeschuurd .
je kan tectiel proberen waar je je bodem van je auto meet inspuit dit is op een soort bitume basis en hij blijft flexibel .
wel uitkijken want de tectiel is echt tuig om aan je handen of waar dan ook te krijgen.
succes wel altijd licht opschuren.
mvg eric

Back