Hallo Stephan,
Is eigenlijk een redelijk recht toe, recht aan klusje. Piece of cake.
Heb je nog de originele splinters? Daar kan je vaak gewoon delen van gebruiken. Nette breuken kan je gewoon lijmen met CA.
Handig is dan dat je er een plastic weggooi pipet bij hebt, waarmee je de CA op de moeilijke plekjes kan aanbrengen.
Heb je de splinters niet meer? Dan moet je beginnen:
Meet de diktes van je balsa, want daar moet je straks wat balsa voor gaan inslaan met dezelfde afmetingen. Dat meten doe je exact met een schuifmaat.
Verder heb je lijm, CA en/of PU-wellijm of gewone houtlijm nodig. Setje wasknijpers en spelden om delen te fixeren, stutten, gedurende het lijmen.
En wat crèpe tape om het een en ander vast te zetten, ook niet onhandig.
Ik zie dat er slechts 1 spantje beschadigd is, en dan slechts tot aan de ligger.
De vorm van het spant kan je overtrekken van de tip aan de andere zijde van de vleugel. De contour kan je inscannen.
De tipvorm is natuurlijk een meetkundige projectie van het vleugelprofiel onder een bepaalde hoek.
Na het scannen moet je het plaatje zo bewerken dat de hoogte van het profiel gelijk wordt aan de hoogte van het werkelijke vleugelprofiel.
Minus de dikte van je balsabeplanking erin te tekenen, kom je toe aan de juiste spantvorm. Zou mooi zijn als je dat allemaal op de computer kan doen.
Vervolgens maak je de 'wond' in het hout rechthoekig. Alle splinters ruim wegsnijden, zodat je haaks aflopende, schone stukken balsa krijgt.
Doe dit overwogen, en haal niet te veel hout weg.
Vervolgens ga je de ribjes/spanjes repareren. Goed pas maken op de ligger. De oude lijmlagen verwijderen of vlakschuren. En netjes op stand vast lijmen.
In de bouwmarkt is zelfklevend schuurpapier van de rol te koop.
Dat kan je op ieder hulpstukje plakken dat je maar wil, kan je zelfs een schroevendraaier nog als schuurhulpstuk inzetten....
Dat stukje voorlijst moet je ook nieuw maken. Kijk goed hoe dat profiel er uit ziet in de originele vleugel. Kan je overnemen.
Kops op stand verlijmen en eventueel een haakse stutjes tegen de twee nieuwe spantjes voor extra verband.
Gebruik linealen, of kaars rechte roerhoutjes voor het spalken tijdens het vastlijmen, zodat alles mooi recht blijft.
Nieuw indekken. Balsa kops en zijdelings lijmen is een beetje lastig.
Daarom plak je aan de binnenzijde van de oude dekking overlappende balsa reepjes, die gewoon met de nerfrichting meelopen, dat is de richting van de spanwijdte. 5mm overlap per balsaplankhelft is voldoende. Op die overlap lijm je straks weer de nieuwe indekking.
Mocht het gapende gat tot aan het tweede zichtbare spantje zijn geslagen, dan kan je een opdikkend spantje aanbrengen om straks de nieuwe beplanking op vast te zetten, te steunen.
Is de hele indekking aangebracht, dan trim je met een schuurplank de voorlijst en de tip weer in model, en plak je het schuine afsluitende tip-spant, waar je de restanten nog van hebt... of een nieuw gemaakt plankje weer op z'n plaats... finito!
Snelle methode is Pur-Schuim. Wond volspuiten.
Wel het overige hout rondom afplakken, zodat je niet de hele vleugel onderkleddert.
Vervolgens snij je de zaak met een broodmes ruw in model. Vervolgens met de schuurplank exact in model.
Ook dan is het fraaier om de zaak over het schuim weer in te dekken. Werken met van die overloop plankjes is dan ook wel weer handig. Je moet het profiel dan iets dieper uitschuren.
Voor de rest? Beetje inzicht en timmermansoog. Gaat vast lukken. Met een beetje geluk heb je het in een weekendje of twee avondjes weer netjes.
In beide gevallen is er nauwelijks gewichtstoename van de reparatie. Pur en balsa wegen neit noemenswaardig veel.
Overigens heb ik nog wel een paar praktische snelle oplossingen, met balsa en pur, die me zo te binnen schieten...
Ik zal even kijken of ik een Calmatoprofiel als PDF op deze site kan zetten. Het betreft hier dan een bewerkte scan van de originele vleugel. Dan zal ik die in mijn fotoalbum proberen te zetten.