Calmato Sports folie

Oracover heeft een blanke 2K lak. Heb daar afgelopen zomer alle randjes en puntjes mee aangetipt van een toestel en het blijft goed zitten zonder dat je er iets van ziet en geen gewichtstoename.

Cor

...en daarbij electro is boring ;)

Dan zijn we het daarover lekker niet eens :D Haha
Wacht maar tot de electrische Tojeiro 140 F3A af is, dan denk je er wel ff anders over volgensmij! :p:p:p Die nitro-snuivers toch ook :banana: Grapje

Nu weer :ontopic:

Waarom niet de hele folie eraftrekken en met goede oracover bespannen?
Kyosho folie is zoiezo zwaarder dan de normale oracover dacht ik...
En vroeg of laat komt het er toch af.

Mijn Calmato 40 heeft nu misschien wel 800 vluchten gemaakt, en ziet er natuurlijk niet meer nieuw uit (overal tape'jes en CA punten en een enkel sierstripje dat ontbreekt). Nu ga ik hem binnenkort overfolien met oracover, maar dat word nog een hele klus aangezien de olie al een beetje door de naden in het hout is getrokken en de oracover dus moeilijker plakt...:???: De enige reden dat ik mijn Kyosho Oxalys 50 ook in de kyosho folie gelaten heb is omdat de striping wel heel erg mooi en origineel CPLR schema is....

Mvg,

Julius

Laatst bewerkt:
Dan zijn we het daarover lekker niet eens :D Haha
Wacht maar tot de electrische Tojeiro 140 F3A af is, dan denk je er wel ff anders over volgensmij! :p:p:p Die nitro-snuivers toch ook :banana: Grapje

Nu weer :ontopic:

Waarom niet de hele folie eraftrekken en met goede oracover bespannen?
Kyosho folie is zoiezo zwaarder dan de normale oracover dacht ik...
En vroeg of laat komt het er toch af.

Mijn Calmato 40 heeft nu misschien wel 800 vluchten gemaakt, en ziet er natuurlijk niet meer nieuw uit (overal tape'jes en CA punten en een enkel sierstripje dat ontbreekt). Nu ga ik hem binnenkort overfolien met oracover, maar dat word nog een hele klus aangezien de olie al een beetje door de naden in het hout is getrokken en de oracover dus moeilijker plakt...:???: De enige reden dat ik mijn Kyosho Oxalys 50 ook in de kyosho folie gelaten heb is omdat de striping wel heel erg mooi en origineel CPLR schema is....

Mvg,

Julius
De neus van mijn Oxalys 50 was ook aardig aangetast door de olie.Toch bleef de Oracover die ik er daarna opgezet heb wel goed zitten.Heb de hele neus ingesmeerd met BalsaLoc.Te krijgen bij bijna elke modelbouwzaak.Dit droogt doorzichtig op en als je het warm maakt word het kleverig zodat de Oracover goed hecht.

Klopt. Heb het hier ook staan. :p
Voor alleen de neus bijvoorbeeld is het goed spul, maar ga je je hele kist ermee insmeren kom je fors zwaarder uit (en dat is juist wat we bij F3A NIET willen:p)

Ja na een tijdje is dit het resultaat als je niets aan de beplakking doet.
Zoals je ziet is het hout doortrokken van de brandstof. :(

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hehehe, bekend probleem :lol:

Ik heb toenertijd lekker veel remmenreiniger erop gespoten daar werdt die wel wat schoner van.
Toen een laag spuitpalmuur erover.
En dan gewoon bespannen, zeg niet dat het overal top hecht maar dat zal ook wel komen door de vele natte landingen ;-)

Maar de kist kan dan wel weer even mee :D

Ook ik heb een Calmato trainer gehaald. Ik heb een bus Flexa blanke lak gehaald maar nu ben ik bang dat deze niet flexibel is. (op terpentine basis)

Iemand ervaring met deze lak of moet ik ook 2K lak halen? Is dat 2 componenten lak die alleen met een airbrush (heb ik niet) te verwerken is of zo uit de spuitbus?

Dank u.

2K lak

Ik was ook (uit zuinigheids overwegingen) wat aan het uitproberen geslagen.
Geen enkel gewone lak blijft mooi. Methanol, olie en Nitro werken in op de lak.
En de lak wordt op zijn minst helemaam smoezelig en vies. Het helpt even maar op den duur is het niet afdoende.

2k lak wordt ook gebruikt als finish-laag op metaliclak van auto's.

Het zou geweldig zijn als we een eenvoudig en goedkopere lak zouden ontdekken die wel tegen brandstof kan.

Succ6

Laatst bewerkt:
Deed het niet uit zuinigheid maar uit onwetendheid (nu zit ik met een extra bus van bijna 10 euro waar ik niets mee kan). Stond laatst in een modelbouwzaak, waar ik de Calmato kocht, en vroeg hoe het met de lak zat. Ik moet het hele vliegtuig spuiten volgens de verkoper.

Ik zeg nog "dan moet ik een bus blanke lak halen" en hij zegt verder niets. Ik heb al ergens gelezen (natuurlijk pas daarna) dat hij ook de 2K lak verkoopt.

Weer een keer er heen rijden. Blijf je van de straat, euh nou ja :).

Hoi,

Dat helemaal spuiten is wel erg rigoreus.

Als je alleen de naden behandeld met mooie strakke stepen dan is dat voldoende.

Ik heb het aanbod gekregen van een bevriende autospuiter die de naden gaat behandelen met de K2 lak.

Ik heb een Calmato 40 trainer en een Calmato 60 Sport.
Maar K2 lak is een twee componentenlak. Misschien is dat ook wel in kleinere hoeveelheden te krijgen voor modelbouw gebruik. (Gat in de markt?)

Misschien is dat ook wel in kleinere hoeveelheden te krijgen voor modelbouw gebruik. (Gat in de markt?)
Bij oa autozaken (en ook de grotere modelbouwwinkels) kun je spuitbussen 2K lak kopen.

Je kan ook blanke lak van Protach gebruiken de RCF 400 clear farnish dacht ik, hier heb ik ook 1 van onze Decathlons kompleet mee behandeld.

K2 lak.

Hoi Menno, ook weer op het vinkentouw.

Het helemaal spuiten heeft als enigste nadeel dat je bij een reparatie met dat vernislaagje komt te zitten. (Heb ik wel gedaan bij mijn Piper)

Ik heb voor mijn Piper "Clear Finish" van RC colours gebruikt.
Op zichzelf wel aardig maar toch wordt het toch nog wat zachter en smoezelig.
Ik ga straks toch even naar de autoshop om wat achter de hand te hebben.

Toch nog de vraag, K2 lak is toch een twee componentenlak? Hoe kan dat dan al in een spuitbus zitten? :confused:

Die autospuiter kan ik natuurlijk niet elk moment optrommelen.

Toch nog de vraag, K2 lak is toch een twee componentenlak? Hoe kan dat dan al in een spuitbus zitten?
Yep, deze spuitbussen bestaat uit 2 gescheiden delen.

In het onderste deel zit de harder, als je de spuitbus wilt gaan gebruiken dan moet je op de onderzijde van de spuitbus een knop indrukken waardoor de harder zich met de verf (of blanke lak ;-) ) gaat mengen.

Dan wordt het dus 2 componenten en spuiten maar.

Nadeel is dat deze spuitbussen maar beperkt bruikbaar zijn, 1 dag eigenlijk maar.

Zie oa deze:
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/contents/nl/d118.html

Ja Berto, dat bedoel ik. Je moet de bus in een keer op maken Dus het zou fijn zijn als je een mogelijkheid had om kleine hoeveelheden aan te maken. Kleine hoeveelheden die je met een zachte penseel o.i.d. kan aanbrengen.

Back