De tips van de blanco Oracover-folie-stickers, en de
Scotch 3M tape komen van mij.
Ervaringsleer en ongeëvenaard calmatueus technisch inzicht in de conservering van ondermaatse Calmatoos. Dat alles met met een groot haaks timmermansknipoog.
De foliestickers snij ik uit rond een metalen cosmetica dekseltje(s).
Zo een dopje kan je lekker aanleunen tijdens het snijden, glijdt zo niet weg, vervormd niet tijdens het snijden. Eeuwige bron voor zulks een uitgelezen doppenset kan potentieel de cosmetica collectie je moeder, of je vrouw zijn.
Het cirkelvormig uitgesneden stikkertje strijk je midden op de scherpe hoekjes van de bestaande folie, vleugel voorlijsten met overgangen in folie die je niet geheel vertrouwd.
Het is overigens verstandig toekomstige reparatie stukken-folie, van ronde hoekjes te voorzien. Een kleine patch laat zo minder snel los.
De
3M tape houd gek genoeg best prima om stripings op de plek te houden. Je moet dan wel de
Magic Invisible tape nemen. (groen doosje) Verkrijgbaar bij de Office of andere kantoorboekhandelarij, tekenwinkel.
De tape is melkachtig transparant-mat, polyesterfilm, met een hardnekkige lijm. Maar het heeft geen krimpwerking zoals bij Oracover, dus tactisch gebruiken, niet geschikt voor grote stukken vleugel af te stukken.
Tape werd vroeger gebruikt in de grafische industrie. Op een glasplaat of laminaatvloer is het een ramp. Krijgt het er alleen af met thinner en een krabbertje...
Ook hier ronde hoekjes aan de tape knippen... Geklotzte methanol is doorgrondelijk!
Het aflakken van randjes of volledig in de lak zetten van, ben ik niet zo een fan van.
Gewichtstoename en je kan je toestel er na niet meer fatsoenlijk bijhouden met de strijkbout of föhn, laat staan reparatie stukje Oracover aan brengen.
Ik heb in het verleden wel met een DeVilbiss Airbrush 2K lak verspoten. Maar de membanen gingen snel stuk daarna. Bij het spuiten van tekeningen had ik wel een koolstoffilter masker op mijn snuit ter voorkoming van celebrale verklontering....