Calmato Sports folie

Hallo, iedereen is inmiddels wel bekend met de wat mindere kwaliteit folie op de Calmato's. Bij mijn hoogdekker vond ik dat niet zo erg maar ik heb nu een Sports 40 waarmee ik toch wat langer wil vliegen en de folie netjes wil houden. Weet iemand hoe ik het makkelijkst de folie kan behoeden van loskomen? De een zegt blanke lak en de ander juist niet. Sekondenlijm langs de naden hoor je ook vaak maar dat wordt toch een smeerboel?
Iemand praktische tips?

Bedankt alvast! Mvg, Mark

Wat ik ook al gehoord heb is dat je gewoon doorzichtige tape van pritt of van scratch ofzoiets kan plakken op de tipjes. Je ziet het niet maar het werkt goed..

Jan

lastig wat je mischien zou kunnen proberen is om over de naden wel goede folie te zetten om zo je naden te beschermen
dus gewoon een plakbandje maar dan van oracover

suc6 john

Ik snij altijd schijfjes (ongeveer diameter 10a15mm)uit doorzichtige oracover en strijk die dan op te scherpe tipjes van de cover.
Die komen altijd eerst los.
Die tip heb ik ooit hier es op het forum gelezen.
Werkt bij mij toch tamelijk goed.
Naden langs zijkanten van vleugel en roeren van mijn calmato heb ik afgeplakt met tape en met lichtjes verdunde epoxy lijm ingestreken.
Op vlakke delen doe je dit best niet. Daar zou ik ook doorzichtige folie gebruiken.
Mvg Wes.

2K lak

Ik heb het ook met cellulose lak geprobeerd. Ook dat wordt vies en gaat plakken.

Een vriend van mij spuit auto's. De zgn spotmethode. Kleine beschadigingen worden bij je thuis gerepareerd. De 2K lak gebruiken ze om over de metaliclak te spuiten. Deze mensen hebben een klein spuitpistooltje wat zeer geschikt is voor ons beoogde doel. Zij zijn dus gewend om met kleine hoeveelheden te werken.
Binnenkort gaat hij de naden van mijn twee Calmato's spuiten.

Zou dit ook met en Airbrush gaan??

Naast al deze goede tips, gebruik een siliconen afbuigpijpje en richt dat zodanig, dat de spetters zo weinig mogelijk je kist raken.

De tips van de blanco Oracover-folie-stickers, en de Scotch 3M tape komen van mij. :banana:

Ervaringsleer en ongeëvenaard calmatueus technisch inzicht in de conservering van ondermaatse Calmatoos. Dat alles met met een groot haaks timmermansknipoog.

De foliestickers snij ik uit rond een metalen cosmetica dekseltje(s).
Zo een dopje kan je lekker aanleunen tijdens het snijden, glijdt zo niet weg, vervormd niet tijdens het snijden. Eeuwige bron voor zulks een uitgelezen doppenset kan potentieel de cosmetica collectie je moeder, of je vrouw zijn.

Het cirkelvormig uitgesneden stikkertje strijk je midden op de scherpe hoekjes van de bestaande folie, vleugel voorlijsten met overgangen in folie die je niet geheel vertrouwd.

Het is overigens verstandig toekomstige reparatie stukken-folie, van ronde hoekjes te voorzien. Een kleine patch laat zo minder snel los.

De 3M tape houd gek genoeg best prima om stripings op de plek te houden. Je moet dan wel de Magic Invisible tape nemen. (groen doosje) Verkrijgbaar bij de Office of andere kantoorboekhandelarij, tekenwinkel.
De tape is melkachtig transparant-mat, polyesterfilm, met een hardnekkige lijm. Maar het heeft geen krimpwerking zoals bij Oracover, dus tactisch gebruiken, niet geschikt voor grote stukken vleugel af te stukken.
Tape werd vroeger gebruikt in de grafische industrie. Op een glasplaat of laminaatvloer is het een ramp. Krijgt het er alleen af met thinner en een krabbertje...
Ook hier ronde hoekjes aan de tape knippen... Geklotzte methanol is doorgrondelijk!

Het aflakken van randjes of volledig in de lak zetten van, ben ik niet zo een fan van.
Gewichtstoename en je kan je toestel er na niet meer fatsoenlijk bijhouden met de strijkbout of föhn, laat staan reparatie stukje Oracover aan brengen.

Ik heb in het verleden wel met een DeVilbiss Airbrush 2K lak verspoten. Maar de membanen gingen snel stuk daarna. Bij het spuiten van tekeningen had ik wel een koolstoffilter masker op mijn snuit ter voorkoming van celebrale verklontering....

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch wel belangrijk dat de tips van mensen komen met eigene ervaring op dat gebied .

Tips van " ik geloof " en " ik heb gehoort " heeft niemand wat aan .

Ik zelf heb nooit een Calmato gehat , kan daarom ook geen tips geven .
Maar Ik ga wel een rol doorzichtige plotterfolie mee bestellen de volgende keer om toch iets te gaan testen op de Calmato's in onze club .

Misschien komt er dan weer een goede tip bij . :D

Mvg Johan

Nee, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk maakt het 1000 jaar verschil als HB Busking het zegt of ik het zeg...Het is gewoon, ik had die tip gehoord van HB busking en vertel hem nu aan flyinglawyer..

Groeten
Jan

Ik heb mijn Calmato in de 2K lak gezet. Deze heb ik bij Hobby-In gehaald. Kreeg deze tip van een collega vlieger. Iedereen op de club vroeg zich afgelopen seizoen af waarom mijn Calmato zo netjes bleef. Nou door die lak. Wel eerst goed het folie ontvetten met een beetje spiritus. De lak heb ik met een lakrollertje aangebracht.

Dit is echt de beste en mooiste manier om je Calmato zo lang mogelijk goed te houden.

Jammer dat op het einde van dit afgelopen seizoen een mede vlieger door mijn kist heen vloog.

@Satstok;
Als je calmato recht uit de doos komt, dus nog supernieuw is, is ontvetten dan echt nodig of niet?

Jantje , altijd ontvetten . ;)

Ook de mensen die hem bouwen en folien en inpakken hebben vettige vingers .

En zelf ook als je hem uit de doos haalt . :D

Mvg Johan

Ah ja ok. Bedankt..
Dan ga ik bij mijn modelbouwwinkel effe transparante 2K lak halen en ontvetter ofzo ergens.

Groeten
Jan

Back