Calmato sport

• Topicstarter Topicstarter Martijntje
  • Startdatum Startdatum
M

Martijntje

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw in de vliegsport en wil graag een brandstof kist aanschaffen.
Nou weet ik dat een Calmato een beginnerskist is, maar die vind ik nogal lelijk.
Is het mogelijk om met de Calmato sport ook te leren vliegen?
Ik wil me aansluiten bij de locale vliegclub hier,en heb daar ook al info gevraagd aan iemand, en die zegt dat het wel mogelijk zou moeten zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Ja hoor is zeker mogelijk.

De Sport vliegt niet zo heel veel moeilijker dan de gewone Calmato.
De Sport is wat feller en iets minder stabiel maar kan zeker ook als eerste kist gebruikt worden, zeker onder begeleiding.

waar wil je lid worden, als ik vragen mag?

Grt,
Berto.

ik woon in Tiel (bij Nijmegen) dus dat zal de betuwse vliegclub worden..
Ik ben blij te horen dat dat ook wel een redelijke kist is om mee te beginnen.
Ik vind het echt een mooi vliegtuig..:)

Mooi man, weer en lid er bij.

Er zijn er verschillende bij ons die met een calmato sport de vliegkunsten hebben geleerd.

Moet kunnen.

Groet Boy

Vindt je het zo belangrijk hoe hij er uitziet ?.
Ik zou eerst een makelijk vliegtuig uitzoeken .
Tegen de tijd dat je vliegen onder de knie hebt ziet het model er meestal niet meer als nieuw uit (bij de meest en het is niet persoonlijk):)
En als je voor de Calmato gaat zou ik de bouten (van de vleugel) vervangen door breekbouten.;)
Ik zou eerst leren vliegen en als je naar een 2e model gaat voor het uiterlijk gaan .
Als iemand kan vliegen die zal niet zo erg verschil merken tussen de gewone calmato en de sport uitvoering.
Een hoogdekker vliegt nou eenmaal makelijker dan een laagdekker.
Maar uiteindelijk maak je zelf de beslissing.!!!!!

Breekbouten in vleugels etc zijn nutteloos. Enige voordeel ervan is dat ze lichter zijn.

Heb in mijn relatief korte modelvliegtijd al redelijk wat toestellen naar beneden zien komen (gelukkig niet louter de mijne ;)) en zeg dat in 1 op de 20 crashes de breekbouten gebroken waren, in alle andere gevallen het toestel/de vleugel.

De sport is prima geschikt als trainer. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de sport beter vliegt dan de 'normale'...

Hoe dan ook, als er 'Calmato' op staat, is het goed om te trainen ;)

Indien de breekbouten goed gemonteerd doen ze hun werk perfect, maar de meeste modelbouwers/bouwdoosmakers monteren ze verkeerd waardoor ze dus te flexibel zijn om te breken.

Bij de Calmato is het een 'bouwdoosmakerfout'.. of althans, eigenlijk niet, want ze leveren er uberhaupt geen breekbouten bij.

Clou van het verhaal is dat er, indien aangedraaid, nog ruimte zit tussen vleugel en de inslagmoer waar de breekbout inzit.. en dan werkt een breekbout niet meer.

Zelf ben ik in het bezit van de normale en de sport Calmato, en ik vlieg liever met de sport dan met de gewone. Het landen met de sport vind ik zelfs iets makkelijker dan de gewone Calmato. De sport is echter iets gevoeliger/wendbaarder in de lucht.

Gewoon voor die Sport gaan.
Heb ik zelf ook gedaan, en perfect om mee te beginnen en ziet er ook wat mooier uit dan die hoogdekker !

Succes !

Hezik : Breekbouten in vleugels etc zijn nutteloos. Enige voordeel ervan is dat ze lichter zijn.

Heb in mijn relatief korte modelvliegtijd al redelijk wat toestellen naar beneden zien komen (gelukkig niet louter de mijne ) en zeg dat in 1 op de 20 crashes de breekbouten gebroken waren, in alle andere gevallen het toestel/de vleugel.

Ik hoop dat je bij jou nieuwe wedstrijd kist wel breekbouten er in doet.
Anders ligt hij helemaal uit elkaar als je een kleine crash hebt.:oops:

Breekbouten in de Calmato werken inderdaat niet goed omdat er teveel ruimte is tussen schlagmoer en vleugel.
Als die ruimte word opgevult door een stukje hardhout werken ze wel en zou de vleugel er af vallen bij een kleine crash zonder het hele model uit elkaar te trekken.;)

Ik heb nog nooit staalbouten genomen voor de vleugel.
(in de DX-11 die ik kocht zitten ze nog maar worden ook weer op breekbout omgebouwt.)

Mvg Johan

Jeej bedankt voor de vele nuttige informatie.
Ik denk dat ik voor de sport ga als ik alles zo lees.
Dan moet ik maar wat beter oefenen :)
Of toch de hoogdekker euhmmmmmmm....

Ook al krijg je nog zoveel tips uiteindelijk neem je zelf de beslissing.:thumbsup:
En achteraf kun je zeggen of dat de beste was .
Maar als beginner zou ik niet altijd voor het uiterlijk gaan.

Dat is waar Guus, maar ik denk toch dat ik het ga proberen.
Misschien zeg ik achteraf ''had ik toch nog maar naar Guus geluisterd"
Of ik zeg laat die guusje maar is komen kijken dat het ook lukt om als beginner met een sport te vliegen.... :D:D:D

Hallo,
Ik wil me aansluiten bij de locale vliegclub hier,en heb daar ook al info gevraagd aan iemand, en die zegt dat het wel mogelijk zou moeten zijn.
Als jij met een instructeur gaat leren vliegen gaat dit héél goed met de Sport :D

Succes!

Wat voor zendersets raden jullie trouwens aan, ik heb de robbe T4 gezien leuke zender voor een normale prijs..

Geen idee wat een normale prijs is voor een Robbe T4 maar een Graupner MX-12 heb je kompleet met ontvanger, kristallen, accu, servo en aan/uit schakelaar voor ongeveer € 140,00. Deze zender heeft zijn diensten ruimschoots bewezen, maar uiteraard zijn er meerdere goede zenders in omloop. Reacties hierop zullen wel volgen denk ik ;)

Hallo Marijntje:

ik weet niet of je bij een club gaat vliegen,maar informeer daar even met welke zenders ze daar vliegen,dit is makkelijk als je met een leraar leerling kabeltje wil gaan vliegen.bij ons op de club vliegen ze veel met Futaba,daarom heb ik een futaba 2.4ghz zender aangeschaft.149euro met schakelaar en ontvanger.

Groet:orinoco

Dat is waar Guus, maar ik denk toch dat ik het ga proberen.
Misschien zeg ik achteraf ''had ik toch nog maar naar Guus geluisterd"
Of ik zeg laat die guusje maar is komen kijken dat het ook lukt om als beginner met een sport te vliegen.... :D:D:D

ik denk voor het eerste :D

:proost:Maar laten we maar gaan voor het laatste:proost:
Succes

Back