Calmato 40 laagdekker

Ik ga zelfs vliegen met geleend mooi weer... alleen die wind krijg ik er gratis bij... dus methanolbrommeren... denk ik... of de Hawk uitzetten en wat insecten jagen...

Hier een el-manuel van de Kaos... ter inspiratie voor 'accubakken'... de straps zaten zelfs bij de kit... de rest was Cut!
Towermeuk...
 

Bijlagen

Ja, maar zoals je het nu hebt werkt het ook met die spanbandjes.
Dus ga er eerst zo mee vliegen en daarna ombouwen naar de manier van Dries.
Dan heeft ie in ieder geval gevlogen.
Ik vind het zo jammer dat je al 2 weekenden aardig weer gemist hebt.
Misschien als je er mee gevlogen hebt dat je dan andere inzichten krijgt, dus eerst vliegen zoals ie nu is.

GJ
 
Ik denk dat ik wel wat van Jan snap.
Voor mij wordt het knutselen ook steeds leuker.
Uiteraard moet het goed kunnen vliegen, maar het vliegen zelf wordt steeds iets minder belangrijk.
Wat maakt het ook uit, als je er maar lol in hebt.
 
Bouwen aan die Strega of de ASK kan ik me nog wel voorstellen.
Ik vond tot 2,5 jaar geleden vliegen het belangrijkste wat er was, mijn vliegtuig was het gereedschap om een leuke tijd mee te hebben met een leuke groep mensen.
Bouwen was een noodzakelijk kwaad.
Maar naast de "doelmatige" modellen had ik ook wat modellen die ik zo mooi mogelijk wilde hebben alleen had ik daar toen de tijd niet voor en wat later kon ik het gewoon niet meer dus die zijn voor een relatief goedkoop bedrag weggegaan.
Dus ik snap het wel maar dit is een Calmato, een vierkante doos met een vleugel die gemaakt is om te leren vliegen.
Ik heb er meerdere gebouwd, ook (de meeste) op brandstof.
In 1 avond zat ie in elkaar, de volgende dag vliegen.
Hij gaat er echt niet beter van vliegen als je er heel veel tijd aan besteed dus ik zou die tijd dan eerder in het vliegen steken, dat is nuttiger om de volgende kisten heel te houden moet je veel vliegen.

GJ
 
Zo.

Het duurt even maar dan heb je ook wat.

20190601_104605_resized.jpg



Rest nog: balanceren.

20190601_102827_1559378395235_resized.jpg



Zo, wat een slechte dingen zijn dit!

20190601_103129_1559378399410_resized.jpg



Wie wat bewaart die heeft wat . . . :)

20190601_103921_1559378396607_resized.jpg



En dan: de laatste loodjes . . .

20190601_103856_1559378398008_resized.jpg


110 gram.

Suggesties mbt. hoe dat te bevestigen?

Gewoon om de motorbevestiging (afstandsbusjes) heen draaien?


jan.
 
Suggesties mbt. hoe dat te bevestigen?
Loodstripjes zet ik meestal gewoon met een parkertje ergens op vast....

Maar dat is best veel, 100 gram.... dan zou ik toch éérst kijken of ik niet nog iets naar voren kan schuiven in het toestel...
 
Bij mijn oude calmatio heb ik het zo opgelost.

Stabilo zit gelijmd en met parkers vast
Speciale extra lange Lancia-parker.
Gaatje door loodplaatjes geponst en krimpkous van okaphone er om.

D28398B0-0CE1-4242-AB33-3F9C3A3903F1.jpeg



Bij mijn Cloud Dancer zit het om het staartpootje, een taildragger, daar heb ik dik soldeerdraad voor gebruikt, wederom een krimp-kous-kous om de zaak beetje netjes te houden. Wolkje CA om het te fixeren...

8DC0F6C4-0C2F-417D-B9ED-3C096AB9EF4E.jpeg


Het zijn gewoon ad-hok improvisaties.
Je kan ook wat banden gewichtjes bij de kwikfit halen. Zelf klevend plaklood. Gaat ook perfect.

110 gram is nogal wat. Weet je zeker dat je het cg goed hebt staan?

Die kist moet ondersteboven gewogen worden. Accu nog wat naar achteren of is daar de ruimte niet voor?

Anders maar dat gewicht er in. Maalt het niet om. Als het cg maar goed is.
Je kan de bodem contour van de romp overtrekken, grotere plak, minder dik en vast zetten met orafolie... zie je het ook minder. Plaklood zou ik aan weerszijden van de romp plakken. Boven het stabilo? Als het niet er onder past. Plaklood plakt als een tierelier...
Verliezen doe je het niet op elektrisch...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor deze oplossing gekozen.

20190601_125623_resized.jpg


110 gram is inderdaad nogal wat.

(Er was toch iemand hier in dit draadje die zei dat hij er ook nogal wat lood bij moest doen? . . .)

Balanceren op de vingertoppen: niet de mooiste methode . . .

Maar wel op de goede plaats.

Vanmiddag in het clubhuis nog maar eens even rustig checken.

En dan: wie zal het zeggen . . .


jan.
 
Ha... lood in de snuit? ziet er perfect uit. Niets mis mee.

Vingertoppen? Beste is een waag en dan de stutjes tegen de romp.
Vaak staan er uiterste waarden, neem ik altijd het midden van.
Weeg nimmer aan de tips.

Als de regelaar op de snuit zit, kabels er bij... telt dat weer mooi mee in de massa. Ik loste dat soort zaken ook wel op met een zwaardere neuspoot.

Nuttig afverende massa.
 
Verbaast me niet dat er wat lood in moet. Mijn Calmato heeft een beest van een accu (6s 5000) en een sk3 4550 motor. Er hoeft dan nergens lood. Voor de volledigheid moet ik er wel bij vermelden dan ik een sleephaakv(met standaardservo) ongeveer ter hoogte van de achterlijst heb.

Tis niet gauw te zwaar, vliegt geweldig!
Volgende week knuffel vliegen, anderstevoren piper gestel met nieuwe banden erop......rijd lekker in het gras.... effe een plaatje voor het beeld:
IMG-20190531-WA0003.jpeg

Succes met invliegen. Komt helemaal goed!
 
Nee maar we zijn pas bij pagina 14 en nu al invliegen?
We willen wel beeld Jan.
 
D'r komt nog minstens een pagina bij.

Ik heb recent ( :hammer::hammer::hammer:) afgesproken dat er vanmiddag iets afgeleverd kon worden, hier bij mij thuis.

Lang verhaal kort: ik heb (lang) gewacht voor jan met de korte achternaam, en toen was het zo laat dat ik dacht: laat maar.

Ook geen zin om op het veld alles af te raffelen.

Morgen nieuwe rondes, nieuwe kansen, nieuwe prijzen.

Ik snap dat het een bittere teleurstelling is dat er niks te melden valt, maar: Wat in het vat zit, verzuurt niet!


jan.
 
Jaaa lekker vliegen, succes!

Vraag me af waar het bij mij mis is gegaan, ik kom aan 285gr gewicht in de neus. Alles is standaard vanuit de doos, setup zoals door hobbyin voorgesteld, AL42-7 motor 4s 5000 lipo pack (strak tegen het motorschot aan). Zwaartepunt op 85mm vanaf de voorlijst van de vleugel. Hoe kan dit?
 
Back
Top