CA scharnieren

Hallo,

Bestaat er ergens een soort richtlijn of iets dergelijks die een idee geeft van hoeveel (CA) scharnieren best worden gebruikt voor bepaalde lengtes/groottes van de stuurvlakken?

Ik ben namelijk bezig met een 1400mm SBACH (balsa) waar ik de eerste 3D stappen mee wil zetten. Hij heeft toch wel grote stuurvlakken en onder de rudder zit ook nog eens een stuurstangetje voor het achterwiel, dus komen er wel wat krachten op... Ik gebruik CA hinges.

Groeten,
David

Op m'n Sebart toestellen zitten er als volgt: (wel +/- 1,6m span)

6 op hoogteroer, 3 links, 3 rechts
3 op rudder
4 per rolroer.

Ik trek volgende conclusie hieruit: om de 15 à 25 cm

Vergis je niet: goed gemonteerde CA scharnieren zijn behoorlijk sterk

Om de krachten het beste te verdelen moet je de scharnieren soms wel strategisch plaatsen. Door het scharnier vlakbij de hevel te plaatsen voorkom je het buigen van het roer. Een scharnier vlakbij het uiteinde van het roer geeft meer stevigheid tegen stoten.
Best logisch, maar het wordt wel eens vergeten.

Nog even een bijkomende vraag ivm de pull pull rudder die ik aan het installeren ben. Ik heb hiervoor een servohendel gekocht die dezelfde grootte heeft als de roerhoorn zodat ik ongeveer een 1-1 overbrenging verkrijg. Alleen zit ik nu met het probleem dat mijn ball-links M2 zijn en de gaten in de servoarm M3. Zou dit een probleem geven indien ik ze toch zo monteer, want eigenlijk trekken beide kabels continu aan de arm? Dus speelt die speling eigenlijk geen rol? Ik kan eventueel wel nog 2 gaatjes van 2mm bijboren indien nodig...

Nog even een bijkomende vraag ivm de pull pull rudder die ik aan het installeren ben. Ik heb hiervoor een servohendel gekocht die dezelfde grootte heeft als de roerhoorn zodat ik ongeveer een 1-1 overbrenging verkrijg. Alleen zit ik nu met het probleem dat mijn ball-links M2 zijn en de gaten in de servoarm M3. Zou dit een probleem geven indien ik ze toch zo monteer, want eigenlijk trekken beide kabels continu aan de arm? Dus speelt die speling eigenlijk geen rol? Ik kan eventueel wel nog 2 gaatjes van 2mm bijboren indien nodig...

M3 ballinks kopen. Geen concessies doen die speling kunnen introduceren!!!!

Back