buitenloper met vertraging in vaste stand stoppen

Het makkelijkst lijkt het mij om een kleine microcontroller in te bouwen.
Je zult wel een eenvoudig programmaatje moeten schrijven, maar dat stelt niet zoveel voor.

Zoiets bijvoorbeeld:

Arduino-Pro-Mini-350.jpg

http://www.iprototype.nl/products/arduino/boards/mini-pro-5v-16mhz

Laatst bewerkt:
Laat zeker even weten of en hoe het gelukt is.
Ik ben zelf sinds een tijdje met dit soort spullen aan het frobelen en je kunt er zeker leuke dingen mee doen!

Zo een systeempje geeft het al, Robert Korobelnik heeft dat al enkele jaren geleden ontwikkeld.

Ovirc.free.fr - le site des Objets Volants Insolites Radio Commands

Werkt perfect en wordt door verschillende ornithopter piloten gebruikt.

electronisch de vleugels op hun plaats houden lukt niet, daarvoor zijn de krachten te groot, je zal ten alle tijden een stukje mechanica moeten gebruiken die de tandwielen blokkeert.

Laatst bewerkt:
Hallo daar ben ik weer
ik heb het volgende in mijn gedachten voor de regeling van de gas stick

gas regeling vliegende vogel
alleen zal dit in progameer taal moeten om toveren voor gas regeling vliegende vogel
Arduino - Boards - Arduino Pro Mini 328 :: iPrototype

start
input stick

1,00 ms = 1000
1,20 ms = 1200
2,00 ms = 2000

sch =schakelaar
schakelaar dicht = on
schakelaar open = off

1 if input stick> 1000 or< 1200 and sch on or off then uitput 1000

2 if input stick> 1200 or< 2000 and sch on or off then input = output

3 if input stick< 1200 and sch on then uitput 1000

4 if input stick< 1200 and sch off then uitput 1200

5 return

motorstop.jpg
Ik heb het volgende mechanische opstelling gemaakt met een schakelaar tegen een nok op het laatste tandwiel ( lengte nok zelf bepalen)
met een servo op ( Kan 3 ) druk je de schakelaar naar het tandwiel toe
stel je een vrij kanaal in met een puls op 1Msec op (Kan1)
Gas regeling komt op ( kan 2 ) via gasstick instellen instellen op min 1,2 Msec en max volgas.
De ESC break activeren (in programma van ESC)
Op starten
1 Met motor uit servo (schakelaar op zender) puls =1,0
2 Motor schakelaar aan (servo komt los van nok ) krijgt puls =1,2 tot 2,0 van gasstick
3 Motor gaat draaaien
4 Gas dicht vleugels gaan langzamer, totdat de schakelaar op zender motor uit wordt gezet nok komt langs schakelaar op tandwiel en krijgt dan puls van 1,0 waardoor de motor uitgaat en rem er op komt (van de regelaar)
zie schets

Bedenk wel, dat de meeste regelaars een rem hebben die na enkele 10den van seconden weer weg is. Die rem is bedoelt om de prop te stoppen zodat die inklapt, niet om de motor tegen te houden voor langere tijd.

Gerard,

een Arduino is een goede kandidaat voor dit soort taken! Ze kunnen namelijk ook een PWM signaal afgeven.
Hoe ik het zou aanpakken:
- vanaf ontvanger het gassignaal naar de Arduino (input)
- dan een output van Arduino naar regelaar
- een potmeter zonder eindstanden op de schijf waarmee je een goede meting van de hoek hebt.
- een servo die fungeert als mechanische rem. (regelaars remmen eerst een paar seconden heel hard en blijven daarna nog heel licht remmen. Je kunt dan dus wel de positie wijzigen, en dat wil je niet)

Je programma moet er dan zo uitzien:
- als je gas geeft: mechanische rem weg, daarna langzaam snelheid opbouwen en de waarde van je gasstick gaan volgen.
- gas helemaal dicht: afhankelijk van positie beslissen of hij nog 1 rondje verder moet draaien. Vervolgens afhankelijk van de positie de rotatiesnelheid laten minderen tot hij in een bepaald bereik voor of na het eindpunt is. Dan gas dicht en op hetzelfde moment de mechanische rem erop.

De mechanische rem hoeft niets meer of minder te zijn dan een servo met een stuurstang eraan. Aan het eind van de stuurstang een driehoekige punt die richting de schijf wijst. Op de schijf zelf een driehoekige uitsparing.
Zoals uitgelegd laat je de motor stoppen rond de eindstand, maar je krijg hem daar niet exact. Door de driehoekige vorm van de mechanische rem zorg je ervoor dat hij uiteindelijk perfect gecentreerd op de eindstand komt.
(let wel: in dit geval moet de rem van je regelaar dus uitstaan!)

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Zo niet, dan kan ik evt een plaatje maken of kunnen we het op de club bespreken.

Laatst bewerkt:
Jitze het gaat mij niet direct voor die rem mijn bedoeling is namelijk als zo'n vladdervogel wil maken, wil ik die vleugels in een kleine V stelling laten stoppen .(om te landen en zweven)
ik heb onder tussen een Arduino uno bordje in bezit
dan wil ik gas dicht puls 1,2 ms de motor langzaam tot dat hij de sensor op het laatste tandwiel tegen komt en dan puslengte 1,0 ms wordt dan valt de rem er in zodat de vleugel in een kleine V stand komt
Maar ik heb deze progameertaal nooit gebruik
MVG Gerard
PS heb jij daar verstand van.

Gerard, het gewicht van deze vogels is zo groot dat die electronische rem de vleugels niet op zijn plaats kan houden en ze vanzelf naar de grootste v-stand draaien. Dit los je alleen op door de mechanische rem/blokering.

En ja, ik spreek uit ervaring, flappy, kestrel, Ikarus.............

Ik heb een arduino, en aangezien dat ik geen idee heb hoe ik dat moet progameren moet,
heb ik geprobeerd om een aan tal voorbeelden aan elkaar te plakken , maar daar komt geen sucses uit .
Dus Als jullie mij daar een handje kunnen helpen stel ik dat zeer op prijs
Het volgende wil ik uit voeren
ik wil zo'n klapwiek vogel maken en het volgende wil ik.
1 Als ik gas geeft gaan de vleugels op en neer ok
2 als ik het gas bijna dicht trekt, en het gas is dan dicht dan moet de motor stoppen in een stand van de vleugel een licht V stelling heeft
3 Als ik weer gas geeft moet hij weer gaan klapwiekken

dus puls van 1ms tot 1,2 ms en de schakelaar komt voor bij dan stop
en als de puls 1,2ms tot 2ms moet de motor gewoon blijven draaien
die schakelaar zit aan de vleugel slag optisch of magetisch (bij voorbeeld)
gr gerard

Back