Brushless motor RMP meten met datalogger

retlaw zei:
Opmerking : Men heeft nog altijd evenveel componenten nodig
De enige vereenvoudiging zou kunnen zijn het weglaten van de Pull-up weerstanden.
Of men gebruike een ander type optocoupler misschien kom je met een typetje 6N138 al een heel eind in de richting van een blokgolf.

myshadow
Het gebruik van 6N138 kan wel een hogere versterking leveren maar : ik heb testen gedaan met transistoren , wel te verstaan de transistor in de opto gebruikt als directe aansturing voor een andere transistor of m.a.w. als darlington. Maar een van de problemen is dat de brushless motor aangestuurd wordt met een PWM geregelde sinus waardoor zeker bij laag toerental zoals 1500 tot 3000T/min extra pulsen doorgegeven worden door de opto en deze niet zomaar weg te filteren zijn met een capaciteit, wat wel gaat met een 741 of 555 voorzien van een filter netwerkje , waarbij nog een mooie blokgolf bekomen wordt bij iets minder dan 1000t/min.
Ik heb wel gemerkt de opto dat vanaf +/- 5000t/min een mooie blokgolf uitgeeft.

Walter,
De schakeling met de 741 moet werken maar het probleem is dat hij niet tot 0V gaat. De 741 is ook niet het meest geschikte Ic voor deze toepassing. Je kan veel beter de LM393 gebruiken. Dat is een echte comparator. Hij heeft een open collector uitgang die wel tot zo goed als 0V gaat (de pull-up aan de uitgang is noodzakelijk). De maximale spanning die aan de uitgang over blijft is iets van 0,7V, dat zou laag genoeg moeten zijn.
De schakeling kan het zelfde blijven alleen moet je andere pootjes van het Ic gebruiken. De datasheet van de LM393 vindt je HIER.

Een andere mogelijkheid is achter de uitgang van de 741 nog een transistor te zetten. Neem dan in serie met de basis van die transistor nog 1 of 2 diodes op om de gelijkspanning aan de uitgang van de 741 tegen te houden. Op de collector van de transistor staat dan een puls die wel tot vrijwel 0V gaat. Deze oplossing betekend wel dat er nog meer onderdelen nodig zijn.

Heren,
ik ben sinds kort in het bezit van zo'n rpm sensor. Kost 15 dollar, en werkt feilloos :

http://www.eagletreesystems.com/MicroPower/micro.htm

Ik heb een stekkersysteem op al mijn regelaars gemaakt, daar kan ik dan allerhande motoren op aansluiten en snel rpm meten.
Eergisteren voor het eerste getest en het werkt prima.
Bovendien kan in de software van de micro datalogger een overbrengingsverhouding worden ingegeven waardoor ik niet alleen de rpm van de motor kan bepalen maar ook die van de rotorkop van bijvooreeld mijn heli.
Zie hier de resulaten :
http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/robbe_spirit_pro_datalogger_31012007.doc

Zelf bedenken is natuurlijk ook leuk hoor !

Ernst
bedankt voor de tip ( LM393 ), ik had er zelf ook kunnen aan denken, één van mijn hobby's buiten vliegtuigen bouwen is ook wat tijdvedrijf zoeken in het bouwen van electronische schakelingen, aangezien in mijn componenten bakjes nog een paar LM741's aanwezig waren ben ik niet verder gaan kijken!
Een transistor bijplaatsen werkt wel maar ga ik niet in overweging nemen omwille van de extra componenten.
Yeti
zelf bedenken is niet alleen leuk maar geeft een grotere voldoening dan zelf kopen

"zelf bedenken is niet alleen leuk maar geeft een grotere voldoening dan zelf kopen"

zeker waar ! maar mag ik dan aannemen dat jij de datalogger, waar je de rpm sensor voor aan het bouwen bent, ook zelf hebt bedacht en gebouwd ....

Nou ja , in ieder geval geldt "ieder zijn meug" , ik vind bouwen ook leuk maar dat is voor mij niet het doel op zich. Het gaat mij uiteindelijk om ermee te kunnen vliegen.
Succes verder met bouwen !

Back