Brushless moter hapert bij meer dan 1/3 vermogen

Dag allen,

Ik ben (hopelijk) een vlieger in spe.
Lessen volgen spoedig, indien April niet meer doet wat hij wilt..

Op aanraden van club een trainer gekocht de Swift 40 van Seagull (ik zal es snel wat plaatjes plaatsen, we zijn tenslotte dol op fotoos.

Maar nu komt het. ik heb een electromotor van Os max
O.S. Engines Brushless Aircraft Motors
die 440Watt kan leveren (volgens vliegzaak in Waalwijk meer dan voldoende)
Maar om alles te testen servo's etc. heb ik er een brushless auto regelaar erop aangesloten en een 25c 5000mah 3s lipo.
zoals jullie in het subject kunnen lezen, hapert de motor bij meer dan 1/3 gas. zou dit aan die auto regelaar liggen? of aan de motor? ik weet dat ik wellicht een beter oordeel kan geven wanneer ik een echte vliegregelaar heb, maar ik vrees een beetje dat de motor niet ok is? kan dat?
 
Borstelloze motoren zijn eigenlijk heel simpel van opbouw. Dat komt omdat de commutering, die bij borstelmotoren wordt verzorgd door de borstels en de collector, wordt gedaan door de regelaar. Door die eenvoud kan er met de motor eigenlijk weinig mis zijn.

Zou even afwachten wat de motor doet met een (goed ingestelde) vliegtuigregelaar.

Dus je nu geen zorgen maken.

Misschien is dit niet nodig, maar de motor nooit laten draaien zonder de propeller!
 
Het zal aan je huidige regelaar liggen.
Inderdaad wachten tot je de goede regelaar hebt, aan Dennis (Hobby-in) vragen wat de timing moet zijn voor je motor en dan volgens de specs instellen.
Dan werkt het 100%

GJ
 
Heb je er ook een prop op de motor gezet ??
Een auto regelaar is vaak voor een 2 polige motor ,een buitenloper is meerpolig .
Daarom moet de regelaar vaker schakelen om 1 omwenteling te maken .
En soms kan de regelaar niet de hoge schakelingen aan om een buitenloper zeker onbelast volgas te laten draaien .
Als hij dat toerental bereikt krijst hij het uit [bij mij dan ]als of de lagers er uit liggen .

Groeten Wiebe.
 
Kan natuurlijk ook aan je accu liggen (eventueel in combinatie met de bekabeling) ...
Als het Voltage boven een bepaald Ampèrage te veel instort gaat je motor ook "hikken" 25C op NoName LiPo's zegt alleen dat de accu (waarschijnlijk) niet kapot gaat bij 25C, maar als het Voltage daarbij te veel instort heb je in feite niets aan je 25C ...
 
Misschien is dit niet nodig, maar de motor nooit laten draaien zonder de propeller!
:confused::confused:Wat is daar mis mee? Dat doe ik regelmatig (kort) om mijn installatie te testen zonder dat alles van mijn bouwtafel waait! De motor kan toch nooit boven zijn kV toerental uitkomen?:confused:
 
probleem is opgelost:

de zender was allereerste niet goed ingesteld. De throttlemix of zoiets stond op -44.. met collega is deze op 0 ingesteld en toen kon ik met de juiste ESC gaan initialiseren. wat foto's van de trainer.


6971971360_48bbccc984_c.jpg


6971971284_e99ab4bd79_c.jpg


Maar vreemde is wel dat wanneer ik de LIPO op de ESC aansluit en de ESC op de schakelaar en schakelaar (de rode stekker) op de ontvanger. de motor het niet doet...
6971971596_efc768010f_c.jpg


Dat kan toch niet kloppen? ik kan me niet voorstellen dat ik iedere keer de accu stekker moet aansluiten/los trekken.
Zolang zijn de kabels nou ook weer niet, ik wil graag mijn esc vlak achter de motor hebben voor wat koeling. dan is de lengte van de aansluiting net voldoende om de lipo eraan te koppelen..

Oh ja en de ESC is 50A (was volgens de shop in Waalwijk voldoende)
 
Volgens mij klopt dat wel ... altijd eerst zender aanzetten en dan de accu aansluiten ... met .. ingeschakelde ontvanger ... waarschijnlijk gaat je ESC in de fail-save ondat hij geen ontvanger-signaal ontvangt
 
Je kan ook geen schakelaar tussen de BEC van de regelaar en de ontvanger zetten .
BEC stekker hoort direkt in de ontvanger .

Aan / uit word alleen door het aansluiten of afkoppelen van de lipo gedaan .

Mvg Johan
 
De ESC aansluiten op de schakelaar???

Als dat je dat doet, kan het niet werken. De kabel met de schakelaar is bedoeld voor het aansluiten van ontvangeraccu op de ontvanger. De kabeltjes aan de schakelaar hebben twee draadjes, de regelaar heeft drie draadjed (plus, min én impuls) nodig.

Electromodellen die een regelaar met BEC hebben worden meestal aan en uit gezet door het losnemen van de motoraccu, alhoewel aan sommige regelaars een snoertje met schakelaar hangt om de 5 volt BEC spanning naar de ontvanger en servo's door te schakelen. Is een beetje onveilige methode omdat het de spanning van de motoraccu niet uitschakeld. De regelaar blijft dan onder spanning staan.
 
Op je foto kun je ook zien dat je stekker een kabeltje mist. Die witte draad is verantwoordelijk voor de communicatie tussen regelaar en ontvanger.
De schakelaar kun je beter helemaal weglaten. Ik heb het niet op schakelaars in vliegtuigen. De goedkope schakelaars die vaak bij zendersets zitten kunnen slecht tegen trillingen. Als hij het tijdens het vliegen begeeft kost dat hoogstwaarschijnlijk je kist. Ik heb laatst nog een vliegtuig mooi neer zien komen nadat de accu was losgeschoten, die kerel had echt een goede bescherm-engel bij zich!
 
dank heren voor de feedback. dus stekker gaat hem niet werken tussen ESC en ontvanger.

Ik zal dan maar een verleng-kabel solderen tussen de ESC en LIPO, want ik kan er gewoonweg niet goed bij. dat wordt echt een gepriegel met aan/uit zetten of wisselen van accus. of gewoon de ESC binnen leggen? koeling leek me wel handig..

Jammer, bij de regelaars van RC auto's zit er vrijwel altijd een schakelaar , wel zo makkelijk!
 
Jammer, bij de regelaars van RC auto's zit er vrijwel altijd een schakelaar , wel zo makkelijk!

Bij de elektrovliegers zitten die er extra niet op om ongelukken te voorkomen .

Je vingers zijn er af voor je het weet bij een elektroprop .
Dus geen schakelaar tussen zetten en altijd de lipo aan- en afkoppelen .

Mvg Johan
 
Het accudraadje is wel erg kort als ik zo de foto bekijk, maar te lang is ook niet goed.
Ik zou sowieso een gat boren in het brandschot om de kabel naar binnen te voeren en dan bij voorkeur de accukabels van de regelaar vervangen (en niet verlengen) voor langere exemplaren en dan net zo lang maken dat je accu makkelijk kan wisselen, maar ook niet veel langer ...
 
ik zal idd er een klein (5 cm) verlengstukje aanzetten zodat ik wat meer speling heb. ik wil liever niet de folie van mijn ESC "openbreken" om de originele 5 cm kabels te vervangen door langere.
 
Denk er aan dat de kabellengte tussen ESC en Li-Po niet meer dan zo rond de 15 cm mag zijn. Anders worden de condensatoren in de ESC door de zelfinductie van de draden heet en zullen uiteindelijk kapot gaan.

Verlengstukjes met connectoren zijn ook niet ideaal omdat elke connector zorgt voor overgangsweerstand, dus verlies. Het is beter de draden bij de ESC aan elkaar te solderen en met krimpkous te isoleren.
 
... bij de regelaars van RC auto's zit er vrijwel altijd een schakelaar , wel zo makkelijk!
Dat is een extra point-of-failure.

Na dagje vliegen altijd de accu losmaken, anders blijft er een klein stroompje lopen. Kan je accu helemaal leegtrekken, accu rijp voor de schroothoop.


Zie pag 18, point-of-failure analysis
www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2011/RCSD-2011-05.pdf

Twee kleinere/betere/snellere pdf readers dan de slome Acrobat virusgevoelige bloatware van 500 :shock: onzinnige MBytes groot :sad::sad: Beide readers zijn beschikbaar in o.a. Nederlands en Engels:
wikipedia...Foxit_Reader

wikipedia...Sumatra_PDF
(gebruik ik zelf)
 
is imiddels opgelost.
De ESC is verlengd, zonder een extra stekker. storing lag aan de zender die niet goed ingesteld stond. hier kan een slotje op, maar ik heb wel een andere uitdaging. ik zal een nieuw draadje openen.
 
Back
Top