Bruder Caterpillar 320C ombouw naar RC en van 320C naar 336D L

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door SCANIA 143M 400, 14 nov 2015.

1. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Heel fijn om allemaal te volgen :)

2. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

'Cor' bedankt voor de mentale steun....dat is altijd fijn zulke berichten.

Ik ben met het link systeem al aardig op weg, ik heb een truck versnellingsbak van Tamiya opgeofferd....ik had de schakelvorken [en een stuk as] nodig, dat wil zeggen de messing busjes.
    Deze worden aan weerskanten in de aluminium platen van de lepel gelijmd met J.B. Weld, rechts zit een E-clips en een rubber soort busje, links komt alleen het rubbere busje dat klem loopt op de as.
    70437.jpg
    Moet alleen de as nog inkorten.
    10439.jpg
    Het brons kleurige aluminium heb ik iets uit het midden gezet, zodat het een heel sterk systeem wordt.
    Moet ook nog afgewerkt worden, maar even voor het idee in elkaar gezet.

De schakelvorken zijn geregeld met dank aan Cor....

Later....

Bijgevoegde bestanden:

• 10438.jpg
      10438.jpg
      Bestandsgrootte:
      99,2 KB
      Weergaven:
      227
    Laatst bewerkt: 25 nov 2015
  3. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Je hebt PB :)

4. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

Ben bezig geweest met messing, zijn al diverse delen gezaagd van het snel wissel systeem. 10442.jpg
    Het deel links boven [soort H met gat] wordt het aangezicht van het link systeem dus van de bak cilinder naar de snel wissel.
    Het deel rechts boven [lange deel] krijgt ook de vorm van het H deel, en wordt onder het H deel gemonteerd, beetje lastig uitleggen zo.....
    Ik ga nog even vijlen, en leg ik het later uit hoe de delen precies in, aan en op elkaar komen.

Later....

Kees de Mol vindt dit leuk.
  5. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    goed bezig joh, succes met dit project

de Cats zijn goed vertegenwoordigd hier :)

vr gr Gertjan

6. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

'Gertjan' dank je....

Vandaag de 2e Cat binnen gekregen en direct de giek demonteren, en de zaag erin gezet.
    10459.jpg
    Het stukje giek wat ik los heb gezaagd heb ik nodig om mijn giek te verlengen, dit omdat ik een aangepaste 330D L wilde maken, die heeft het contragewicht verder naar achter staan voor het extra gewicht wat daar op komt door het bereik vanwege de langere giek.
    0462.jpg
    En mijn gehele giek eronder.
    0463.jpg
    En van karton een malletje gemaakt om het vervolgens op 2mm dik aluminium over te trekken en uit te zagen.
    0465.jpg
    Het stukje giek er even los tussen.
    Even een foto zonder flits [met flits zie je de pijl niet]
    De pijl geeft de onderkant aan van de giek die behoorlijk uit het lood staat, daar moet aan de zijkant een stukje ingezaagd worden, zodat ik de onderkant glooiend kan ombuigen dat straks de giek vloeiend overloopt aan het stukje giek wat er tussen komt.
    0472.jpg
    Het karton past netjes in de giek, dus overtrekken op de aluminium plaat en het uitzagen.
    0468.jpg
    Ook nog ff bezig geweest met de snel wissel, het is hier en daar een beetje aangepast.
    Aan de buitenkant 2x messing U profiel van 4.5cm lang met een kleine inkeping, de 3 in het midden zijn van massief messing.
    En aan de onderkant is een plaatje messing van 1mm dik.
    0473.jpg
    De 2 korte stukjes massief messing passen precies in de 2 U profielen.
    0474.jpg
    Dan ook het middelste stukje massief messing past precies.
    0475.jpg
    Zo zit alles in elkaar alleen ligt het plaatje verkeerd, die moet 180 graden gedraaid worden.
    0477.jpg
    Maar moet alles nog nalopen met schuren en vijlen en dan kan het geboord en soldeerd worden.

Later...

Laatst bewerkt: 3 dec 2015
  7. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

De aluminium giek delen zijn uitgezaagd, en de gaten zijn geboord voor de bronzen bussen.
    DSC_0481.jpg
    De giek heb ik doorgezaagd en als ik dan het verleng deel er tussen leg zie je aan de onderkant dat de giek uit het lood staat [zie foto van mijn vorige post] nu kan ik dit goed krijgen door aan de bovenkant giek in de zijkant een kleine sleuf te zagen, en dan in de sleuf 2 dunne reepjes 1 mm styreen in de sleuf te schuiven en vast te lijmen.
    DSC_0489.jpg
    Ik heb het nu grofweg geschuurd en de vorm is al goed zichtbaar, de uit het lood staande onderkant is mooi glooiend.
    DSC_0476.jpg
    De kop van de giek heeft nu een extra gat, ik was iets te enthousiast aan het snijden :mad: dit wordt later dicht geplamuurd.
    Ook heb ik de bronzen bussen gelijmd zodat de as die erdoor heen gaat spelingsvrij kan draaien, de as wordt op de bovenwagen aan de beide zijden vastgeschroefd met een zwarte inbus boutje m3. .
    DSC_0488.jpg
    Dit is de as voor het bevestigen aan de bovenwagen.
    Van buiten naar binnen: kruiskop, Tamiya bladveer busje, bronzen bus los, bronzen bus gelijmd op giek deel, en een stuk van een balpen [plastic afstand bus]
    De losse bronzen bussen aan weerskanten zitten er puur voor de juiste afstand van de aluminium giek delen, zodat ze op de juiste afstand blijven zitten tijdens het lijmen in de gele plastic giek. .
    DSC_0503.jpg
    Zo komt straks de cilinder vast aan de giek, as van 5 mm met busje van brons.
    En voor de borging komt er een klein gaatje in de bronzen bus met daarin schroefdraad en daar wordt een inbus stift in geschroefd.
    En in de kopse kant van de as een klein gaatje wederom met schroefdraad en een inbus, dit dient verder nergens voor....alleen als detail.
    DSC_0496.jpg

Later....

8. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

Ik ben weer wat verder met de giek....

Aan de onderkant zit de as en het brons in de vorm van de bussen speling vrij op hun plek, het zit nog wel met tijdelijke kruiskop schroefjes die vervang ik straks door inbus.
    DSC_0475.jpg
    DSC_0473.jpg
    ook waar de 2 cilinders langs de giek komen [zit nu een boortje van 5mm doorheen] zitten de bussen van brons op hun plek gelijmd.
    En ik ben aardig opgeschoten met de cilindersteun voor de lepel.
    DSC_0479.jpg
    De 2 busjes komen van Tamiya en dienden bij een vrachtwagen om de bladveren te monteren, alleen heb ik de kop 80% afgeslepen en geschuurd.
    DSC_0486.jpg
    Ook aan de bovenkant van de giek de vork [5mm as met 6mm buisje] waar de lepel aan vast komt is klaar, in eerste instantie wilde ik hierin ook 2 kleine bronzen busjes monteren, maar door gebrek aan ruimte is dit bijna niet te doen....ik heb nu een 5mm as met een 6mm messing buisje van 1mm dik dat zeer netjes past, naast het messing buisje zitten 2 rubber ringetjes die er voor zorgen dat het vet wat in het buisje komt op zijn plek blijft.
    70481.jpg
    Maar voor ik de vork kan monteren wil ik eerst de aluminium giek delen lijmen in de plastic behuizing, zodat ik daarna de plastic verleng delen pas kan maken.

Later....

Laatst bewerkt: 7 dec 2015
  9. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    leuk bouwverslag,jammer dat die dame niet bij de pedalen kan,maar is bekent van dames,ze hebben meestal ook dan heel hoge hakken om de pedalen in te trappen,
    zou je bijna zeggen schaf nog n dame aan en zaag de benen door en bij de andere iets hoger en zet dan de langste bovenkant en langste onderkant aan elkaar met lijm zo heeft ze langere sexy benen gekregen en is totaal langer en past dan hopelijk beter,t is maar n ideetje hoor

10. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Heeee markioo,

Das een wereld idee, ik was al op zoek naar barbie laarzen met stiletto hakken maar dat valt niet mee hahahah.

Maar bedankt voor de tip....hier ga ik iets mee doen.
    Alleen dan heeft ze wel lange benen.... maar nog wel die lompe kaplaarzen.
    Ik had ook gekeken naar pumps en dan natuurlijk de stiletto versie.

Later....

Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  11. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Andere mogelijkheden.
    Carson bestuurder is 1:12
    Tamiya bestuurder is 1:14

12. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

'Cor' dat zou ook kunnen, maar ik denk toch dat ik in een later stadium haar benen een make over ga geven.

Trouwens ze heeft nu echt een soort van joysticks in haar handen, inbus stift van onder af tussen haar vingers geschroefd....en inbus zeskant zitten over de [wat volgens Bruder door moest gaan als zielige] joysticks.
    4499.jpg

Later....

13. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

De linker kop van de giek heeft een gaatje wat ik zou gaan plamuren, maar je komt er later na het plamuren zo slecht bij met schuren.
    Ik moet dit anders herstellen, en ik heb een manier gevonden dat het prima te dichten is zonder te hoeven schuren.
    Eerst de binnen en buitenkant van de kop rond het gaatje ontvet, toen aan de buitenkant van de kop over het gat een stukje plakband geplakt wat ik eerst op maat heb geknipt, toen wat J B WELD lijm gemengd....dit is 2 componenten lijm wat zeer hard uithard [keramisch]
    501.jpg
    Een druppel lijm aan de binnenkant tegen het plakband geduwd, en met een brede platte schroevendraaier die breder is dan het gaatje de lijm gelijk gesmeerd.
    Het ziet er niet uit op de foto, maar het is toch de binnenkant.
    502.jpg
    En nu de kop 24 uur op de verwarming laten uitharden en dan plakband eraf trekken en het zou dan vlak dicht moeten zijn, zodat ik niet hoef te schuren.
    Morgen post ik het resultaat, had wat meer lijm gemengd en gelijk de 2 aluminium platen in de plastic giek gelijmd foto's volgen morgen.

Later....

14. cvdh

cvdh

Lid geworden:
    5 dec 2015
    Mooi verslag.
    leuk idee om er een 330 van te makken:koud:

15. excavator

excavator

Lid geworden:
    6 apr 2014
    ziet er allemaal zeer netjes uit benieuwt naar het eind resultaat dat wel

johan

16. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

'cvdh' een 330 en dan de uitstraling van een D....vindt de C net iets te rond van achter.
    Bedankt voor je reactie....

'excavator' bedankt voor de reactie, ik ben zelf ook wel benieuwd naar het eindresultaat :D

Dit scheelt enorm veel afwerken, door middel van een stukje plakband....
    Het is niet goed te zien op de foto, het lijkt een deuk maar dat is het niet, het is vlak.
    DSC_0506.jpg

Later....

17. luchard

luchard

Lid geworden:
    8 jan 2015
    Goed bezig:thumbsup:
    Leuk om je ombouw goed te kunnen volgen dankzij de goede foto's en tekst:):)

peter 55 vindt dit leuk.
  18. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

'Luchard' bedankt voor de complimenten, mijn Sony S smart foon is verantwoordelijk voor de foto's, en mijn secretaresse [ikzelf dus] type de boel aan elkaar.

Dit is de as die de giek met de lepel verbind,
    DSC_0510.jpg
    De plastic vork is nu ook aan de aluminium giek platen gelijmd en weer compleet gemonteerd, de giek is zo mega star door het 2mm dik aluminium.
    DSC_0515.jpg
    DSC_0516.jpg
    Ook zijn de plastic verleng stukken van de giek op het aluminium gelijmd, ze liggen te drogen dus de foto's plaats ik hier morgen.

Later....

19. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Iedereen,

Bij het bovenste [linker] giek deel moet het deel aan de onderkant weer los, want die zit niet naar mijn zin.
    Het onderste [rechter] giek deel is goed gelukt, nu nog afwerken met plamuur en dan is dit deel klaar..
    1516.jpg
    En ik heb de 4 busjes ingekort en afgewerkt voor de bevestiging van de lepel en bakcilinder.
    DSC_0518.jpg
    En in de 2e lepel ook de bus van brons in de aluminium plaat gelijmd, en gelijk het aluminium in de plastic lepel gelijmd.
    1519.jpg

Later....

Laatst bewerkt: 13 dec 2015
  20. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    u gaat lekker zo te zien,en machiniste heeft ECHTE RUBBERE KAPLAARZEN

Deel Deze Pagina