Brewster Buffalo | Rubber Power

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van een Brewster Buffalo
Ontwerp van Richard Crossley:

upload_2025-2-5_13-0-28.jpeg

Ik heb de zeer netjes verzorgde digitale pdf-tekeningen gekocht via zijn prachtige nieuwe website:

upload_2025-2-5_13-0-42.jpeg

...en de zeer fraaie tekeningenset zojuist geprint op m`n werk:

upload_2025-2-5_13-0-51.jpeg

Ik vertelde Richard dat ik er een Nederlandse ML-KNIL versie van wil gaan maken.
Hij stuurde deze mooie scherpe en hoge resolutie foto (hier verkleint voor dit forum) mee:

full

Een artwork van internet:

upload_2025-2-5_13-1-6.jpeg

Binnenkort start van de bouw

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
De bouwtekeningen van de Buffalo op m`n bouwtafel gespannen en er transparante folie overheen gespannen:

upload_2025-2-6_11-4-36.jpeg

Komend weekend de onderdelentekeningen op het balsa overzetten.

Groeten, Ramses
.

Komend weekend de onderdelentekeningen op het balsa overzetten.

De zeer complete set bestaat uit drie bouwtekeningen, een uitvoerige en duidelijke bouwbeschrijving, bouwfoto`s, etc
En stroken papier met daarop de uit te snijden onderdelen.

Richard adviseerd om deze met een low tack lijm tijdelijk op het balsa te hechten.
Na het uitsnijden van de onderdelen trek je het papier er weer vanaf.
Dat is een heel goed werkende methode, een kit van West Wings welke ik heb gebuikt ook deze methode.

Zelf gebruik ik liever een andere methode, het inkt zelf overzetten op het balsa zonder gebruik van lijm (echt printwood maken).

[edit 10-02-2025, dank je Ed]
Dit werkt alleen met een laserprinter, niet met een inktjet printer!

Ik heb de stroken geprint op 80g papier, niet dikker want dan moet je de bout te heet stoken, niet dunner want dan krijg je kans op vervorming.
Wat belangrijk is zijn enkele printinstellingen, waaronder flink contrast, uiteraard zwart/wit en vooral maximale verzadiging, het resultaat:

full

Ik wrijf heel licht met korrel 800 een paar keer over het plankje en doe het dan goed af met een kleefdoekje.
Papier met de inktzijde op op het plankje balsa leggen en langzaam met flink wat druk over de strook papier vegen.
De bout moet goed heet zijn! Mijn foliebout wordt hiervoor niet warm genoeg, een oude strijkbout op stand "*** linnen" doet het wel goed.
Hier enkele onderdelen op een 3mm balsa plankje:

full

... en hier op een 1.5mm balsa plankje:

full

Printwood klaar:

full

De onderdelen met een scalpel uitgesneden, de "notches" doe ik met vijltjes:

full

Ik had de bladen met de stroken onderdelen 2x uitgeprint om te kunnen controleren op eventuele afwijkingen (door hitte papier).
Alles past zeer strak er is geen enkele vervorming opgetreden:

full

De bouw van de twee chubby fighters kan beginnen:

full

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ramses, prachtig maar dit concept dat strijken van print wood, werkt dat ook met een inkt jet of alleen met een laserprinter?

Ramses, prachtig maar dit concept dat strijken van print wood, werkt dat ook met een inkt jet of alleen met een laserprinter?

Dank je Ed, en je hebt helemaal gelijk, dit werkt alleen met een laserprinter!
Ik heb dit aan de post hierboven toegevoegd.

Groeten, Ramses
.

.
Als eerste de onderdelen van de vier longerons aan elkaar gelijmd en op de tekening gefixeerd met spelden.
De rompspanten klaargelegd en alles eerst weer even gepast voor het verlijmen, en alles past perfect, zeer goede tekeningen!

full

De spanten van de linker romphelft op de longerons gelijmd:

full

Daarna de romp van de tekening gehaald en de rechter rompspanten er haaks op lijmen:

full

full

Motorkap ook gemaakt en grof geschuurd:

full

Het begint al een beetje op een Brewster Buffalo te lijken:

full

Zo liggen de Polikarpov en Buffalo er nu bij:

full

Volgende te doen is het maken van alle stringers in de romp.

Groeten, Ramses
.

Ik ben weer wat verder met de bouw van de Brewster Buffalo.
Momenteel is het nog niet mogelijk om foto`s te uploaden naar de albums op het mbf.

Ik heb wel het Brewster Buffalo bouwverslag op mijn website geupdate: deLooff Aeroplanes

Wanneer het weer mogelijk is om foto`s te uploaden zal ik dit verslag bijwerken.

Groeten, Ramses

De albums werken weer, verder met de bouwverslagen :yes:

Wanneer je er voor kiest om de Buffalo met landingsgestel te bouwen, moet er een extra spantje gemaakt worden.
Dit spantje vangt de klappen van het landingsgestel in de romp op en is van 0.4mm dun vliegtuigtriplex:

1745594657842.png

Alle stringers in de romp gelijmd, het past allemaal zeer goed, dit is een heel fijn ontwerp!
De staartstukjes zijn gemaakt van licht balsa en zijn zoveel mogelijk uitgehold:

1745594669695.png

Tussen de stringers van de motorkap moeten 'infills' gemaakt worden van 1.5mm dik balsa:

1745594679793.png

De motorkap van de Buffalo grof in vorm geschuurd en hier naast de motorkap van de Polikarpov:

1745594691285.png

De voor-, tip- en achterlijsten van de staartvlakken worden gelamineerd van 3 stroken 0.8mm dik balsa.
Ik heb de mallen hiervoor van hard 4mm balsa gemaakt:

1745594701979.png

Deze over de binnenlijn van de voor-, tip- en achterlijsten uitgesneden:

1745594716664.png

De balsa lijsten heb ik deze keer gelamineerd met aliphatic lijm, dat werkt zeer goed!:

1745594729015.png

Ook begonnen met de achterlijsten en tips van de vleugels:

1745594760543.png

1745594778105.png

Groeten, Ramses

Back