Bouwverslag Brewster 339D Buffalo in schaal 1:5

Even wat testen met het formaat van de afbeeldingen. Voor dit verslag heb ik de afbeeldingen verkleind breed. De screenshots welke ik gisteren heb gepost zijn niet verkleind zie ik nu, maar deze ogen veel scherper. Welk formaat houden jullie aan voor foto's op het forum?

Mvg,

Bart

Klein : 1024 x 576

a17671107-123-Test%20klein.jpg


Test groot 2560 x 1440

a17671105-29-Test%20groot.png



Middel 1280 x 720

a17671109-99-1280%20x%20720%20.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig past het stylesheet van het forum, tegenwoordig te grote foto's aan naar paginabreedte. Zodat we niet horizontaal hoeven te scrollen.
Blijft alleen nog over dat te grote foto's onnodig zwaar zijn en voor lange laadtijden en veel dataverkeer zorgen, wat op een mobiel niet fijn is.
De meest voorkomende schermgrootte is tegenwoordig 1920x1080, dus foto's groter dan dat zijn sowieso verspilling bij vertoning op scherm. (Voor afdrukken gebruik je uiteraard wel een zo hoog mogelijke resolutie.)
Maar die middelmaat van je lijkt mij al groot zat voor het doel.

Hoe je het opslaat of met welk programma, maakt ook nog uit.
In Photoshop bijvoorbeeld kan je een foto gewoon als jpg opslaan, maar kan je ook 'Save for web' gebruiken wat een aanmerkelijk lichter bestand oplevert. Misschien dat andere programma's ook zoiets hebben?

En als je een zwart-wit foto scant, doe dat dan niet nutteloos zwaar in 'RGB' (kleur), maar in 'Gray'. (Een zwart-wit foto in 'RGB' kan je ook achteraf nog aanpassen naar 'Gray'.)
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen wel digitaal aan het rommelen geweest, in Rhino een rhino gemaakt ;)

Mooi tekenwerk weer Bart! :thumbsup: :worship:

Ik hou de afbeeldingen in mijn verslagen op het modelbouwforum 900px breed bij 96dpi.
Voor mij persoonlijk groot genoeg, voor details zoom ik dan in, maar de foto blijft max 900 px breed.
Niet heel groot vergeleken met jouw voorstellen hierboven, maar dan laadt de pagina snel, ook als er veel afbeeldingen in staan.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Weer wat verder getekend aan het ontwerp van de Buffalo. Er gaat stiekem best wat tijd zitten in het uitwerken van de details, maar dit zal zich later terugbetalen bij het maken van de set tekeningen. Onderstaand enkele screenshots van het tekenwerk. Volgende keer verder met de uitlaten en het mechaniek voor de cockpitkap.

Mvg,

Bart

a17734779-51-CAD%20%28190%29.jpg

Staartwiel van een Nederlandse Buffalo, deze is afwijkend van de Amerikaanse carrier versie

a17734781-195-CAD%20%28191%29.jpg

Staartwiel gemodelleerd in Rhino

a17734783-189-CAD%20%28192%29.jpg

Staartwiel in het 3d model, de verdieping ook
gemodelleerd

a17734785-23-CAD%20%28193%29.jpg

Zicht op staartwiel in rendered mode

a17734787-209-CAD%20%28194%29.jpg

Hoek lijkt aardig te kloppen (hoofd landingsgestel ingeveerd)

a17734789-172-CAD%20%28195%29.jpg

Antenne's en luchtsleuven

a17734791-156-CAD%20%28196%29.jpg

Luchtsleuven

a17734793-54-CAD%20%28197%29.jpg

Luchtsleuven

a17734795-240-CAD%20%28198%29.jpg

Close up antenne en sleuven

a17734799-18-CAD%20%28200%29.jpg

Model compleet

a17734801-158-CAD%20%28201%29.jpg

Referentie foto bom, rek, mitrailleur en pitotbuis

a17734803-56-CAD%20%28202%29.jpg

De pitotbuis is op de fabriekstekening ook weergegeven

a17734805-178-CAD%20%28203%29.jpg

En uitgewerkt in Rhino

a17734807-232-CAD%20%28204%29.jpg

Fabrieksfoto bom en bommenrek

a17734809-134-CAD%20%28205%29.jpg

Uitwerken van de bom in Rhino

a17734811-214-CAD%20%28206%29.jpg

Leuk mini project

a17734813-208-CAD%20%28207%29.jpg

Bommenrek word gemodelleerd op basis van beschikbare foto's

a17734817-113-CAD%20%28209%29.jpg

Aardig gelukt

a17734815-10-CAD%20%28208%29.jpg


a17734819-30-CAD%20%28210%29.jpg


a17734777-237-CAD%20%28189%29.jpg


a17734881-166-CAD%20%28212%29.jpg


a17734883-160-CAD%20%28213%29.jpg


a17734889-142-CAD%20%28216%29.jpg


a17734891-254-CAD%20%28217%29.jpg


a17734893-216-CAD%20%28218%29.jpg


a17734895-242-CAD%20%28219%29.jpg


a17734887-84-CAD%20%28215%29.jpg

 
.
Inderdaad, knap tekenwerk, heel mooi! :thumbsup:

Ga je van de cockpit een mal maken en de kap uit één stuk?
Of een (houten?) frame met losse stukken kap daarover?

Groeten, Ramses
.
 
Bedankt Ray & Ramses!

De cockpit kap zal uit drie delen bestaan, ik denk dat er geen andere optie is dan drie aparte mallen te fabriceren. De voorzijde van het middelste deel moet onder de rand van het voorste deel komen. En het middelste deel moet dan meer over het achterste deel passen. Stof tot nadenken . . .

Mvg,

Bart

a17735845-92-CAD%20%28229%29.jpg

Drie cockpitkap delen

a17735847-146-CAD%20%28230%29.jpg

Middelste deel valt aan de voorzijde onder het voorste deel van de cockpit

a17735849-76-CAD%20%28231%29.jpg

En over het achterste deel

a17735851-188-CAD%20%28232%29.jpg
 
.
Hier zijn mallen en vormdelen wel handig inderdaad, mooie details.
Misschien de 3 pluggen voor de cockpit digitaal omzetten naar 3 contramallen en die 3 contramallen dan printen?
De contramallen kan je dan volgieten met gips en dan heb je de positieve mallen voor de drie cockpit delen in gips.
Heb het zelf nog niet toegepast (3d printen van contramallen) maar het zou misschien een optie kunnen zijn?

Groeten, Ramses
.
 
Dat zou zeker een mooie optie zijn! En dan zonder frames in de mal, deze later op de gladde kap maken. . .

Mvg,

Bart
 
Ik doe negatief 3d printen al een poosje (laat het tot op heden doen door een vriend) en dat gaat super. Overigens (en dat weet Bart en een goede collega al;)) gebruik ik geen gips, dat beschadigt bij het minst of geringste, wat ik gebruik is gladder, harder en na te bewerken in tegenstelling tot Gips. Dus dat deel komt wel goed.
 
Voor matrijzen zijn 2k siliconen en urethaan rubbers meest geschikt. Geven hoog detail.
Te gieten in een cast, of in samengestelde matrijs.

Zelf gietwerk gedaan voor modelbootje. Daarvoor licht ingedikt epoxy gebruikt.
Nadeel is dat het zeer broos blijft bij fragiele vormen. Eenmaal gemonteerd is het in die toepassing geen issue.
 
Gaat vast goed komen met de cockpitkap :) Ondertussen veel te lang bezig geweest met een ''simpel'' navigatie lampje . . . Deze is in een uitsparing in de vleugeltip gepositioneerd en voorzien van een mooie fairing. Erg mooi gefabriceerd, zeker als je bedenkt dat de Buffalo uit de jaren komt!

Nu bezig het mechaniek voor de cockpitkap te bestuderen. Foto's van de Finse Buffalo zijn erg handig hierbij. Ik zou de kap net zoals het origineel over rails laten bewegen, leuke uitdaging!

Mvg,

Bart

a17735831-15-CAD%20%28222%29.jpg

Navigatie lamp in vleugeltip

a17735833-134-CAD%20%28223%29.jpg

Navigatielamp op Finse Buffalo

a17735835-35-CAD%20%28224%29.jpg

Opzet in Rhino

a17735837-189-CAD%20%28225%29.jpg

Kale vleugeltip

a17735839-55-CAD%20%28226%29.jpg

Navigatie licht ''gemonteerd''

a17735841-168-CAD%20%28227%29.jpg


a17735843-206-CAD%20%28228%29.jpg



a17737691-214-CAD%20%28233%29.jpg

Fabriekstekening

a17737693-240-CAD%20%28234%29.jpg

Nederlandse Buffalo, rail goed zichtbaar

a17737695-234-CAD%20%28235%29.jpg


a17737697-228-CAD%20%28236%29.jpg


a17737699-254-CAD%20%28237%29.jpg

Buffalo in het museum in Finland

a17737701-6-CAD%20%28239%29.jpg


a17737703-152-CAD%20%28240%29.jpg


a17737705-6-CAD%20%28242%29.jpg


a17737707-164-CAD%20%28243%29.jpg
 
Weer wat verder gewerkt aan het ontwerp. Deze keer de ''sliding canopy''. Lastig om dit schaal en functioneel te krijgen. Heb veel tijd naar het origineel een een bijna perfect 1:4 schaal model gekeken en heb iets gemodelleerd met een messing T-profiel. In het 3d model is er nu voldoende ruimte voor een dergelijk profiel als rail, of ik het ook zo ga bouwen weet ik nog niet. Misschien is het makkelijker om gewoon een C-profiel en kogeltjes te gebruiken.

a17764509-5-CAD%20%28245%29.jpg

schermopname van een 3d foto op de website van het Fins museum. Erg leuk en nuttig om digitaal rond te kijken : https://ilmavoimamuseo.fi/virtuaalimuseo/


a17764511-118-CAD%20%28246%29.jpg

Cockpit kap van een Nederlandse Buffalo


a17764513-60-CAD%20%28247%29.jpg

Close up, hier zijn de rollers goed zichtbaar


a17764517-108-CAD%20%28248%29.jpg

Model in 1:4 , perfect gebouwd, meer foto's : http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/bw384/


a17764519-102-CAD%20%28249%29.jpg

Doorsnede van een messing T-profiel

a17764521-210-CAD%20%28250%29.jpg

Profiel op de romp, aan de achterzijde ligt het te ver van de romp verwijderd


a17764523-44-CAD%20%28251%29.jpg



a17764531-115-CAD%20%28254%29.jpg



a17764527-224-CAD%20%28253%29.jpg

Na lang kijken en rommelen de romp aangepast


a17764525-38-CAD%20%28252%29.jpg



a17764533-77-CAD%20%28255%29.jpg

De nieuwe cockpit


a17764535-135-CAD%20%28256%29.jpg



a17764537-192-CAD%20%28257%29.jpg



a17764539-159-CAD%20%28258%29.jpg



a17764541-235-CAD%20%28259%29.jpg



a17764543-33-CAD%20%28260%29.jpg



a17764549-15-CAD%20%28263%29.jpg

Uitlaat toegevoegd


a17764551-128-CAD%20%28264%29.jpg

en het opstapje voor de vlieger
 
Beste modelvlieg collega's,

Even een berichtje van mijn kant. Ik heb besloten te stoppen met de rc-hobby. Al enige tijd merk ik er steeds minder plezier in te hebben. Enige tijd geleden ben ik gewisseld van baan waardoor ik dagelijks meer tijd achter een scherm doorbreng. Hierdoor heb ik in mijn vrije tijd geen zin om nog aan grote ontwerpen te werken. De hobby heeft mij vanaf jongs af aan veel mooie herinnering opgeleverd, ik heb leuke mensen leren kennen en genoten van de contacten hier op het forum. Nu is het tijd iets anders te gaan proberen. Mijn zoon heeft veel interesse in auto's, dit begint bij mij nu ook te kriebelen. Samen met zijn zoon gaan we een project beginnen, het restaureren van een leuke classic!

Het Buffalo project zal door mij dus niet meer worden voortgezet. De prachtige setup welke ik heb aangeschaft voor dit model is beschikbaar voor verkoop. Mocht iemand interesse hebben het Buffalo project voort te zetten dan hoor ik dit graag. Bij overname van de setup krijg je dan alle CAD bestanden, referentie archief, onderdelen voor het landingsgestel en pilotenpop er gratis bij.

Linkje naar setup in het te-koop forum

Bedankt en wie weet tot ziens!

Bart
 
Hoi Bart, wel jammer dat je stopt met de RC-hobby.
Ik heb genoten van je prachtige en goed gedocumenteerde bouwverslagen, bedankt!

Veel plezier met je nieuwe hobby en geniet ervan, samen met je zoon!

Johannes
 
Ach hemel. Dat is een stevige beslissing. Heb ik ook ooit gemaakt, lang gelee, en op een jongere leeftijd...
Keuzes voor opleidingen, werk, gingen voor.

Later meende ik naast mijn intensiefste hobby ofwel mijn werk,
een uit-raas-hobby te moeten hebben. Oude Lancia’s van onder tot boven, haver tot gort.
Na jaren van intensief sleutelen, kwam het eigenaardige modelbouwvirus toch weer bovendrijven, 2002/2003.

De wagens bleven. De modelbouwspullen stonden al die jaren zorgvuldig op zolder bij Pa en Ma.

Mijn idee… bewaar alles. Je heb zeer veel hoogwaardig werk verzet. Ooit ga je richting pensioen.
Verbaas je je wat voor moois je 'destijds' hebt gemaakt, de hoge norm die je je zelf stelde.
Tijd doet afstand nemen, jaren knallen schrikbarend voorbij met een knip van de vingers.
Ooit had je tijd die je nu niet meer hebt.

Je gaat je nu verdiepen in klassiekers. Dat is een geweldige en zéér verslavende hobby.
Echter, soms is diepgaande maakbaarheid zeer nodig.
Is niet alles meer te vinden, of je moet een niet van zelf sprekend geluk hebben op een beurs in het buitenland.
Dan is het 3D tekenen en plotten van onderdelen bijkans een must.

Las nèt van een Alfa specialist op FB.
Heeft nu de mogelijkheid in huis om zelf de cilinderkoppen, de hele motor, te ontwerpen, door te rekenen, de kop digitaal op performance te flowen.
Het digitale ontwerp traject blijft, is niet meer weg te denken. Maakt grenzen verleggen mogelijk, maar ook een duizelingwekkend aantal keuzes.

Dat beeldscherm, ik heb er sinds 1991 achter gezeten, onmisbaar in mijn vak, de grootst mogelijke gamma stralers dubbel, niet veel later, dag en nacht, in de jacht naar deadlines.
Ogen op verpest, en mijn voeten willen ook niet meer bij een lange intensieve focus achtereen. Ik kan de schermgedachte zeer goed volgen.

Het is jammer dat je wellicht de OLC gaat verlaten.
Je was/bent een uitermate prettige initiatiefrijke deelgenoot.
Direct met de mannen aan zet in een fraai maakbaar project. Schot in de roos. Happy kerels!

Ben zeer benieuwd in welk merk je je gaat verliezen. Houdt ons op de hoogte...

Oude hokken... denk maar niet dat het altijd meezit...
Kwaad tot erger, uiteindelijk ben je winnaar. Benzine in het bloed, genetisch defect.


IMG_9746.jpg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Goede keus Bart.
Jou bijdrage aan RC en schaal vliegend Nederland is zeer groot en zal zeker nog lang bekend zijn.
Heb mooie vluchten gemaakt met je eerste Short vliegboot.
Veel plezier met jullie aanstaande oldtimer avontuur, geniet ervan wat de kids zijn snel grote mensen.
Misschien zien elkaar nog wel even in Odoorn eind augustus.
 
Keuzes keuzes keuzes , dat blijft een leven lang! lekker alles bewaren , er komt vast een tijd dat je weer wat gaat bouwen en vliegen.
Veel plezier met de rijtuigen, gr Hans .
 
Back
Top