Breeklusje

raymon

Forum veteraan
Hoe dik hebben jullie het breeklusje bij een sleeplijn? Mijn lusjes zijn op en zou graag nieuwe halen.
Hoe dik hebben jullie hem
 
Ik gebruikte draad van de Hornbach om schilderijen op te hangen, ligt in een doosje op de afdeling zelfmoordartikelen: touwen en kettingen
Lijkt op vissnoer en is zo'n 1mm dik.
En anders wordt het de hengelsportzaak, als die nog bestaat.
Even kijken naar de trekkracht, 50/100 zou ruim voldoende moeten zijn en komt bij een hele harde ruk dan ook wel los.
Volgens mij heeft tegenwoordig de grote dierenwinkel als Jumper ook hengels en snoeren..

GJ
 
Hengelsport zaak hebben we hier niet meer helaas. Ik zal vanavond eens naar de gamma. Thanx
 
Hengelsport zaak hebben we hier niet meer helaas. Ik zal vanavond eens naar de gamma. Thanx

Ik gebruik nylon lijn ( visdraad van het merk spro, de dikkere aan de sleepkist zijde en de dunnere zwever zijde.
de dikkere 0.80 trekkracht 38kg En de dunnere 0,40 trekkracht 13,5kg.
En voor erg grote zwevers zou je de 0,50mm kunnen doen trekkracht ong. 18kg.

Als ze niet bij de hengelsportzaak liggen .Even op Google zoeken en dan zijn ze in zat winkels te koop
modelbouwforum.jpg
 
Ik ben nieuw in het sleep wereldje maar ben benieuwd wat voor krachten er op de lijn kunnen komen.
Ik lees het bovenstaande aandachtig door en dan kom ik uit op een trekkracht van 38x2 = 76 kg... een lusje bestaat uit twee lijnen.
Zijn de krachten idd zo groot dat dit zal breken in geval van problemen in de lucht? Dat lijkt mij toch wel aan de hoge kant.
 
De waardes die hier voor de breekkracht worden opgegeven zijn eigenlijk nutteloos (even de knuppel in het hoenderhok:)) omdat de sterkte van de lus meer bepaald wordt door de belasting op de kritieke plaatsen. Meestal breekt zo'n lusje op de knoop, of op de plek waar deze de sleepkoppeling raakt omdat de vezels in de draad daar niet gelijkmatig belast worden.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit soms je redding kan zijn. Mijn sleeplijn raakte bij de landing een keer vast in het schrikdraad van de buurman. De kabel heeft een theoretische breekkracht van 150 kg, maar omdat ik hem had verlengd met een extra stuk brak hij gelukkig op de knoop.
 
De waardes die hier voor de breekkracht worden opgegeven zijn eigenlijk nutteloos (even de knuppel in het hoenderhok:)) omdat de sterkte van de lus meer bepaald wordt door de belasting op de kritieke plaatsen. Meestal breekt zo'n lusje op de knoop, of op de plek waar deze de sleepkoppeling raakt omdat de vezels in de draad daar niet gelijkmatig belast worden.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit soms je redding kan zijn. Mijn sleeplijn raakte bij de landing een keer vast in het schrikdraad van de buurman. De kabel heeft een theoretische breekkracht van 150 kg, maar omdat ik hem had verlengd met een extra stuk brak hij gelukkig op de knoop.

Met bovenstaande eens maar ,
het gaat niet zo zeer om de sterkte van de lijnen /knopen.
Maar als het fout gaat is het toch wel fijn dat de nylonlijn/knoop bij de zwever afbreekt.
Vandaar ook daar de zwakste "schakel" in het geheel.
Het landen met een lange nylon lijn - ( 30 meter rond 6mm. gevlochten nylon ) - aan de neus van de zwever is geen pretje, op hoogte lukt het vliegen met de lijn aan de neus nog goed.
Maar met een veld waar je over obstakels moet vliegen tijdens de landing is het geen pretje, vooral omdat je bij een relatief kort veld dan heel hoog moet binnen komen , dan sterk aan duiken en maar hopen dat je dan nog een nette landing kan maken .
Nu zal dit niet zo gauw en vaak voorkomen ,omdat je de lijn normaal gesproken af kunt koppelen . maar toch ....
Een landing met een lijn achter de sleepkist is dan minder erg .
 
Laatst bewerkt:
Voor de zweverkant heb ik meestal twee verschillende maten lusjes mee.
Vrij dunne (~0.5mm) voor de lichtere zwevers. Vaak hebben die ook een wat kleinere sleepkoppeling, waar een dikke draad niet inpast.
En voor de grotere zwevers een nylon lijn van ongeveer 1mm (van een rol lierdraad voor F3J/B zwevers).
 
Dikke visdraad is leuk als sleeplus, maar vind ik onbruikbaar als breeklus. Dat breekt pas bij een kracht van honderden kilo's, en ik vermoed dat de kans groot is dat dan eerder de neus van mijn zwever breekt. Als je tussen de musketon en de sleeplus (dikke visdraad) een enkele lus van fluo metskoord hangt, dan heb je een breeklus van 20 a 25 kg. Dat is vrij veel maar dit soort lusje is heel vaak herbruikbaar en bij grotere zwevers breekt het effectief als er iets fout loopt. Dat hebben we bij BiGGS al vaker ervaren. Een breekkracht gelijk aan 50 a 100% van het gewicht van de zwever lijkt goed te werken. De dunnere vislijn als breeklus geraakt snel blijvend vervormd, dus die optie vind ik minder geschikt. Ik hoop echt dat iemand met een goede oplossing komt, want ik ben er al jaren naar op zoek.
 
Ik gebruik de 1mm etalagedraad van de praxis en die heeft zich bewezen sterk genoeg te zijn en bij een forse ruk op een zwaardere zwever zal deze breken .
 
Back
Top