Brandstofmeter

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:

Een aantal van mijn kisten (met name de schaalmodellen) hebben de brandstoftank(s) keurig uit het zicht weggebouwd.
Nu kan ik bij het tanken dus niet zien hoeveel brandstof er nog in moet.
Veelal komt het er op neer dat er wat brandstof via de drukslang uit de uitlaat moet lopen om er zeker van te zijn dat de tank vol zit.
Dit vind dit niet een bepaald mooie oplossing vanwege de brandstofverspilling wat het milieu belast en ook geld kost.

Hebben jullie hier mooie, praktische oplossingen voor gevonden?

brandstof,

hallo,

ook ik ken het probleem.
ik heb het opgelost door,aan mijn drukslang een tankje te koppelen.;)
zo vang je de overtollige brandstof op.:)
je zult verbaasd staan hoeveel je opvangt.:D
deze brandstof is prima te gebruiken,:p

Met de benzine kisten sluit ik de overloop van de tank in het model aan op de ontluchting van de tank in de startkist. Werkt flitsend, stinkt minder, je lekt geen brandstof over je kist, verspilt niks, geen kale plekken in het gras....

Kan met gloeiplug ook gewoon, alleen moet je dan iedere keer die slang lostrekken van de uitlaat-druknippel. Is iets meer gedoe, maar werkt net zo goed....

Groet, Bert

Mooie tips, maar ik heb ook de eigenschap om zo veel mogelijk de uitlaten weg te werken zodat ik niet bij de drukslang op de uitlaataansluiting kan.
Met een Twin is bijna alles onmogelijk in mijn geval.

Die opgevangen brandstof, filter jij die dan eerst Beemstra?

Frsky heeft een brandstof sensor voor zn telemetrie set, werkt redelijk.
Een andere optie is om een heldere slang van onder de tank tot boven de tank te laten lopen, ergens in het zicht en op tank hoogte. Middels de wet van communiserende vaten zit de vloeistof net zo hoog in je slang als in je tank. Heb t nog nooit geprobeerd en weet niet of het praktisch toe te passen is maar wellicht te proberen.
Mvg

Mooie tips, maar ik heb ook de eigenschap om zo veel mogelijk de uitlaten weg te werken zodat ik niet bij de drukslang op de uitlaataansluiting kan.
Met een Twin is bijna alles onmogelijk in mijn geval.

Die opgevangen brandstof, filter jij die dan eerst Beemstra?

Zelfs met weggewerkte uitlaten etc kan het nog steeds. Je moet alleen in dat geval een extra aansluiting in je tank maken, die ook in de bovenkant van de tank zit. Deze nippel verbind je met de ontluchting van de tank in je startkist.
Als je nu begint te pompen, MOET noodgedwongen hetzelfde volume wat je aan brandstof je toestel in pompt, aan lucht via deze aansluiting terugstromen naar de startkist. M.a.w er stroomt geen lucht de tank in of uit via de tankdruk aansluiting.
Op het moment dat je tank vol is word de overtollige brandstof gewoon teruggezogen je startkist in.
Dit principe werkt gewoon, tenzij je tanks erg flexibel zijn of je brandstofpomp heel hoge drukken levert. Het werkt zelfs als de tankdruk aansluiting lager zit als de "ontluchting" al kan het voorkomen dat je een heel klein beetje brandstof via de drukaansluiting verliest.
Ik heb het getest, i.v.m. dat wij voor onze vergunningaanvraag moesten aantonen dat wij afdoende maatregelen tegen bodemvervuiling gebruiken.

Je kunt het desnoods in een testopstelling uitproberen: neem een standaard brandstoftank met drie aansluitingen. Sluit de vulnippel en de tankdruk nippel aan op respectievelijk je vulslang en de ontluchting van je startkist-voorraadtank. Laat de clunk-aansluiting gewoon open.
Begin met tanken, en kijk hoeveel er uit je open clunkslang komt. Dat zou vrijwel niks moeten zijn, omdat zodra je begint te pompen, in de voorraadtank een onderdruk ontstaat, die aan de ontluchting van je modeltank zuigt. En zodra de tank vol is, zou het gewoon moeten gaan cirkuleren, tenzij je met dusdanig hoge snelheden pompt dat de slangdiameters onvoldoende zijn..... Bij mij werkte dat vrij aardig.

Groet, Bert

yep,
ik heb een viltclunk in mijn buffertank,en in mijn tanks in de modellen.
nooit een verstopping in het systeem gehad.
ook in mijn dc4 toegepast,werkt prima.
het scheelt soms 3 tankjes per vliegdag,ong 500cc.

De wereld zit niet stil...

Google: telemetry fuel gauge
https://www.google.nl/search?q=tele...&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Zou je zelf een tank bouwen uit epoxy, dan kan je het binnenwerk zelf vormgeven. Een hefboopje met een carburateur-flotte-constructier of gewoon een gelakte kurk ingebouwd, met er bovenop een messing contactvlak dat een kringloop sluit (Twee stiften in de tank) met een led of digitaal geluidssignaal printje... etc.

Of dat op den duur met methanol lekker werkt? Methanol verzuurd, en etst behoorlijk. Vreet het een en ander weg. Geen oxidatie is altijd goed contact. Met Benzine als brandstof zou het eveneens kunnen.

Bij een kunststoffen nylon tank zou het mogelijk ook kunnen? Maar je moet de tank op meerdere plaatsen perforeren en met Graupner brandstof-ontluchtings-nippels-constructies iets verzinnen.
Zulks een doorvoerpijpje zou ook kunnen dienen als scharnierpunt voor een asje...
Ja... ik verzin ze waar je bijstaat :)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Brandstofmeting tijdens de vlucht, zie eerst:

3h_OEb2W-Qk[/media] macht der Sprit im Tank während des Fluges??(Bessere Qualität) - YouTube

meting tijdens vlucht lijkt mij hopeloos.

Op de grond toestel eerst horizontaal zetten anders werkt brandstofmeting ook niet, zelf eens na een wisseling van hoofdlandingsgestel (enkele cm hoger dan oude) met de eerste vlucht een dead-stick gehad omdat het toestel wat meer achterover stond en er met tanken een luchtbel in de tank bleef.

Groet Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat van een peilglas idee werkt goed. Heb t zelf ook gemaakt in mijn sleepkist en met een tie wrap aangegeven waneer ik weer zou moeten tanken(zit dan nog nim 1 vlucht aan benz in).

mvg

Er is al eens eerder een draadje over vrijwel hetzelfde onderwerp gestart.
Al vele jaren geleden heb ik eens een schakelingetje gemaakt en gepubliceerd in Hobby Bulletin. Met die schakeling kon je de tank in het model vol tanken en sloeg de pomp af wanneer hij vol was.
Om dit te doen is maar een hele kleine ingreep in de tank nodig en een stukje elektronica tussen de accu in je startkist en de brandstofpomp. Zo pomp je de tank in je vliegtuig netjes vol zonder dat hij over loopt dus is er geen opvang of zo iets nodig. Door iets meer modificaties aan de tank zou je het ook als een soort niveau indicator kunnen gebruiken.
Als er interesse voor is wil ik dat artikel wel eens opzoeken en beschikbaar stellen. Zelf gebruik ik het tot vandaag de dag nog steeds in verschillende modellen. Het werkt probleemloos met methanol, of het met benzine ook werkt weet ik niet zeker, dat heb ik nooit geprobeerd maar wie dat wil kan het natuurlijk testen.

Dan ga ik in mijn archief op zoek naar dat nummer van Hobby Bulletin en het artikel kopiëren. Het kan wel even duren maar het gaat komen.

GEVONDEN! Het viel gelukkig mee want het was al bij de derde jaargang die ik doorbladerde raak. Op dit moment heb ik geen scanner dus heb ik het even op m'n werk laten scannen. ;)
Helaas zetten zij het direct om in een pdf file dus most ik daar weer een jpg file van maken. Hierdoor is er wat kwaliteitsverlies, ik hoop dat het nog voldoende goed te lezen is.
Als je toch een betere kwaliteit nodig hebt laat dat dan even weten dan kan ik eventueel de originele pdf file naar je e-mailen.
Hieronder de pompafslagautomaat uit Hobby Bulletin van april 1988.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Sweet memories: dat schakelingetje en de publicatie kan ik me nog wel herinneren: Heb ooit de componenten gekocht, maar nooit het printje gemaakt, mocht op school niet een printboardje etsen (de zeikerds) en op het internaat was dat al helemaal uit den boze.

Ook toen al, leek me de noodzaak om een extra snoer in te pluggen wat lastig. Maar geen idee hoe je dat zou moeten omzeilen.

Tegenwoordig sluit ik bij een aantal modellen de overloop van de modeltank aan op de ontluchting van de startkist tank. Zou daar niet iets mee te doen zijn met deze schakeling? Dat zodra de schakeling brandstof in de overloop detecteert, de pomp afslaat?

Groet, Bert

Druksensortje... iets dergelijks? Anders... had Conrad niet een ooit een elektronische vloeistofmeter.

Ja, ja... Zelf heb ik ook de retour-lus naar de buffer-tank. Nimmer morssig.

Verder een kijkgaatje onderin de romp ter hoogte van de tank met een blanco lapje folie. Vleugel op een van de tips en koekeloeren maar, met draaiende motor en al. Da's dan voor een rappe tussentijdse check... en niet voor tijdens het vullen.

Hadden wij vroeger geen last van.
Hoe moderner, hoe meer we aan het sukkelen geraken blijkbaar.
Wat word dit binnen 30 jaar?, gelukkig ga ik dit niet meer meemaken, daartegen ben ik al lang opgestookt.
Arme jeugd, leren jullie nu helemaal niets? wij dachten nog logisch na op onze leeftijd en waren niet van technische snufjes afhankelijk.;)
Tanken jullie je auto ook met morsen? ik niet.
Een beetje moeite door een verlengd darmpje op de overloop te steken, zorgt dat het teveel terug in je blik terecht komt.

Johan.

Laatst bewerkt:
Tjonge Johan wat ben je zwart aan het kijken. ;)
Deze schakeling heb ik al in 1982 ontworpen en is al een soort van antiek.
Bij het tanken van mijn auto loopt de tank inderdaad nooit over maar dat is te danken aan die vernuftige afslagautomaat die in het vulhandvat zit! En die bestaat ook al heel erg lang!

Back