brandstof

• Topicstarter Topicstarter MobFigure
  • Startdatum Startdatum
Kan je dan even een klein lijstje maken met wat je precies nodig hebt en hoeveel van elk en waar je het kan krijgen of een beetje richtlijnen,want ik ben echt in de war met dat mengen.

Losse methanol en nitro kan je bij de betere modelbouwwinkel kopen.
Voor de Olie gebruik ik Castrol M50 (mineraal) en MSSR (syntheet), dit zijn race-olien spaeciaal om te mengen met methanol.

Mijn eigen mengsel:
- 25% nitro
- 3% M50
- 7% MSSR
- 65% methanol

Bij de drogist kan je een mooi smal maatglas bestellen en als je op je blik een koffie-filter plaatst waardoor je gemengde brandstof nog eens goed gezeefd wordt hou je er een goede brandstof aan over.
Catrol olien kan je bij de autoonderdelenhandel of een Castrolgarage bestellen.

gewoon bij de model winkel.

je hebt in ieder geval 16% nitro nodig :D

5liter methanol 8,95
1 liter nitro 16,95
1liter synthetic oil 15,95

ik wil namelijk wel een paar litertjes nitro kan je leuke dingen mee doen :P

Ik koop het wel lekker kant en klaar in de winkel, ik heb helemaal geen zin in dat gemeng.

Ik begin dus met 10% nitro en misschien blijf ik daar de eerste tijd wel op rijden, later kan ik altijd nog naar 16%.

10% is heel goed, daar slijt de motor niet zo snel van en ik vind persoonlijk dat hij dan ook makkelijker af te stellen is.
16% is gewoon wat sneller, maar uiteraard slijt et motortje dan ook sneller.

BlackFox zei:
10% is heel goed, daar slijt de motor niet zo snel van en ik vind persoonlijk dat hij dan ook makkelijker af te stellen is.
16% is gewoon wat sneller, maar uiteraard slijt et motortje dan ook sneller.

Ja misschien blijf ik ook wel rijden met de 10% ik weet niet hoeveel dat scheelt in snelheid/prestaties.

vrij veel wat ik begreep maar nog steeds te hard in een sx12 r block

Ik zie het nog wel, als het niet heel veel scheelt blijf ik bij 10%.

ooit eens brandstof gemaakt met wonderolie en was zonder nitro. Dat was juist een grasmachine. veel doemp, kwam veel trager op toerental enz. Wel shik om die rookpluim over de ganse parking te zien hange. Als het ten goede van de motor was weet niet.

dé joot#2

Je eigen brandstof mengen is iets voor mensen met meer ervaring. Als je gewoon voor de lol op straat rijdt zou ik er niet aan beginnen. Het mag misschien wel goedkoper zijn, maar als je de kennis mist, kan je het snel fout doen en helemaal zonder gevaar is het ook niet.

De modelbouwzaak waar ik kom mengt het zelf ook. Eerst ook voor de winkel, maar daar zijn ze mee gestopt. Ze zijn hiermee gestopt, omdat degene die de brandstof mengde duf werd nadat hij gemengd had. Ook werd hij vergeetachtig en wist hij amper naar huis te rijden...
Het ging hier wel om grote hoeveelheden en misschien dus een beetje een extreem voorbeeld, maar toch.

Ik rijdt zo'n 5 jaar met Tornado en nog geen enkel probleem mee gehad. De Tornado met extra olie werkt ook goed en is aan te raden voor iedereen die een goede brandstof wil hebben.

Dirk Jan zei:
De modelbouwzaak waar ik kom mengt het zelf ook. Eerst ook voor de winkel, maar daar zijn ze mee gestopt. Ze zijn hiermee gestopt, omdat degene die de brandstof mengde duf werd nadat hij gemengd had. Ook werd hij vergeetachtig en wist hij amper naar huis te rijden...

ROFL
Dat had ik willen zien :D :D :D :D :D :lol: :lol: :worship: :hammer: :murder: :banana:

Maar ff serieus nu :D
Als je de goede percentages en maten en weet ik veel wat nog hebt, dan kan er toch eigenlijk niet veel meer mislopen ?n Ofwel :twisted: ?

De juiste soorten olien en lijsten met percentages maar ook een goed maatglas en het kan niet mis gaan.

Maar je moet natuurlijk uitkijken met experimenteren.... Voor je het weet ga je het toch proberen om op 40% nitro te rijden wat ook heel hard gaat maar na de race de motor rijp voor de vuilnis is.

Het is geld besparen maar vergeet niet dat je vaak in grote hoeveelheden moet inslaan. Een liter nitro kost al zo'n 18-20 euro en een liter olie (ik gebruik 2 soorten castrol) ook al snel 10-15 euro. En als je niet veel rijdt gaat het beste er ook weer vnaf als het te lang op de plank staat.

Ik wil wel even waarschuwen dat het soort wonderolie welke bij de drogist/apotheek verkrijgbaar is niet altijd de juiste smerende werking heeft.

nou zo zonder risico is het dus niet ....
bijvoorbeeld als je zo'n hema plastic maatbeker gebruikt of zo dan lossen delen van het plastic op in de methanol.
later zetten die zich door de hitte af in je motor, en je raad het al, je motor loopt vast en is onherstelbaar beschadigt.
zo zijn er nog wel de nodige dingen die er mis kunnen gaan ...

omdat degene die de brandstof mengde duf werd nadat hij gemengd had. Ook werd hij vergeetachtig en wist hij amper naar huis te rijden...

hij moet het ook niet drinken maar mengen en verkopen !

erikderaaf zei:
heeft iemand ervaring met qwikfire 16??
(16% nitro)
Dat is toch die groene/geele brandstof ?
Die heb ik ook geloof ik, ik heb 1 liter tornado 16% +oil gereden, dat ging wel lekker.. maar gister was die bus op gegaan en heb ik de vles qwikfire 16 open gemaakt hij ging wel knetter hard me auto maar hij werd best warm, stuk rijker gezet, maar als ik toen vol gas gaf en hij ree weg en hij was aan het op trekken sloeg hij af bij de 30 a 40 km/h maar hij werd toen niet meer zo super warm..

Dus ik vraag me af, is dit wel goeie brandstof ?
Ik geloof dat het van modeltechnics is.. zal zo ff kijken als ik thuis ben
Heeft iemand hier ervaring mee??

Back