Brandstof motoren

Zomaar 'roeg' van het net... Het OS FS Car motortje...
Bron van inspiratie... meer natuurlijk op het wildeweideweb aan te treffen!
Zo op mijn kamerbreedebeeldscherm... lijkt de 'flans' verlijmd.
Het wordt ook niet heet waarschijnlijk... heeft ook nooit gedraaid.
Beste lijm is Brutus's scheepsmotorlijm... etc... of drup inspiratie.

https://www.rctech.net/forum/offroa...47677-os-fs26s-c-4-stroke-development-84.html
 
Laatst bewerkt:
oplichter actief op marktplaats !!!
wees gewaarschuwd, er worden 2 motoren aangeboden, een OS FR5 300 en een 3W 150
allen zijn valse advertenties en zijn gekopieerd van ebay.... ik heb het adres achterhaald en ben onaangekondigd aan de deur geweest en ik was blijkbaar te groot voor de vertwijfelde (niet nederlandse) verkoper :D
ga er niet heen want de kans is groot dat je beroofd word
 
Eindelijk een OS FS 60 type 1 gevonden:yes:
Type 2 en 3 had ik al.
20230419_214614.jpg


Met een laag serienummer.
20230419_214622.jpg


Het eerste wat mij opviel is dat ik geen carterventilatie nippel kon vinden.
Die zit bij type 2 en 3 op het achterdeslel zoals hier onder getoond.
20230419_142100.jpg


Na even kijken blijkt er gewoon een opening in de cilinder te zitten. Zie hieronder. De verdikking in de cilinder zit er nog wel bij type 2 maar er is geen gat in gemaakt.

20230419_141448.jpg


Nooit geweten.
Zal een lekker vette bende gegeven hebben maar toen was men niet anders gewent denk ik:D
Je moet dus geen carter van een type 2 gebruiken op een type 1 want dan heb je dus geen carterventilatie...

Jan
 
Is dat niet het gaatje om de zuigerpen uit te nemen? Of… staat het stevig te briesen met een omwenteling?
Ik dacht daar eerst ook aan maar je hebt bij deze constructie helemaal geen opening nodig want je kan de voorkant met de krukas er zo afhalen dan kan de zuiger er uit.
En je voelt het inderdaad blazen of zuigen als je een vinger er op het gaatje houdt en de motor draait.

Jan
 
Laatst een Magnum XL 52 van een clubgenoot gekregen.
Zag er nog best aardig uit.
20230225_214115.jpg

Echter zat de motor wel vast.
Dus warm maken met de föhn om hem los te maken.
Echter voelde en klonk het zo naar dat ik daar mee gestopt ben.
Dus uit elkaar halen.
Ik heb nog nooit zo'n bonk roest gezien:(
Bij navraag bleek de motor in het water te hebben gelegen...

20230226_164606.jpg

De nokkenas waar de stoters er op gezeten hebben.

20230226_164532.jpg

Een krater in de nok.

20230226_130233.jpg

Een nokkenas lager.

20230225_222203.jpg

De krukas, nokkenas en lagers.
Niet gek dat het vast zat en nogal naar voelde met draaien:confused:

20230225_214752.jpg

Water nog boven de zuiger....
De motor stonk ook erg bij het demonteren:eek:

20230225_213952.jpg


Zo zag het er uit.

De zuigerpen ging er eigenlijk redelijk makkelijk uit.
De cilinder en zuiger zagen er eigenlijk nog best goed uit!!
Alles ontroest en schoon gemaakt en met andere lagers weer in elkaar gezet.
Het voelt allemaal wel redelijk goed aan. Ik denk dat de motor wel zal lopen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat het noch heel lang zal mee gaan.
De tanden van de distributie zijn zowel op de krukas als de nokkenas aangetast door de roest en ook de nokken zijn natuurlijk niet best.
Maar een motor in een staat als dit demonteren vind ik, alhoewel het zonde is dat het zo aangetast is, wel erg leuk.
Het blijft altijd spannend wat je tegenkomt bij het demonteren van een motor:D

Jan
 
De tanden van de distributie zijn zowel op de krukas als de nokkenas aangetast door de roest en ook de nokken zijn natuurlijk niet best.
Dat zou je nog wel eens kunnen verrassen: meestal is die pitting niet zo heel erg diep, en ruwe oppervlakken houden goed olie vast.
Het zou me helemaal niks verbazen als dat ding nog jáááááren draait alsof er niks aan de hand is.
Zolang de lagerpassingen nog maar goed zijn...
 
Smoorklep! Leut! Knottert lekker mooi!
Ik heb em dus met uitlaat, en dan vervalt het ‘smoordeel’,
maar òf ik daar nu gereguleerd de smoor in heb? :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heeft de Magnum XL-52 met de roest aan de binnenkant ook gelopen.
Liep eigenlijk prima.
Maar heb nog niet heel veel vertrouwen dat het lang goed zal gaan.
Als ik een geschikt model heb zal ik het eens proberen.

Jan
 
Niet zo lang geleden kwam ik deze motor tegen.
20230421_171017.jpg
20230421_171116.jpg


Een OPS 20-4 OHC.
In eerste instantie niet een hele mooie motor naar mijn idee.
Maar de achterkant wordt al weer erg leuk:yes:
20230421_171200.jpg


En onder het kleppendeksel al helemaal:D
20230421_171218.jpg


Maar voor een 20 cc motor is hij wel erg groot. Kijk maar in vergelijking met een 20 cc OS max:oops:
20230422_153100.jpg


En zwaar:eek:
20230422_153135.jpg
20230422_153218.jpg


De verkoper had vermeld dat de motor soepel draaide.
Dat bleek helaas niet het geval want er zat weer flink roest in.
Maar dat is op te lossen.
Vervelender is dat er een scheur in het big end van de drijfstang zit. Maar dat is nou eenmaal het risico van een 2e hands motor.
20230421_180906.jpg


Bijzonder is ook dat het big end lager bestaat uit 22 losse naaldjes. Met pincet weer in elkaar gezet.
20230421_223100.jpg


Al met al ben ik toch weer erg blij met deze motor:)
Ik zie ze zelden en dat maakt het toch weer bijzonder.
Op zich niet gek want volgens mij is het nooit een echt succes geweest wat ik gezien het formaat en het gewicht kan begrijpen.

Jan
 
Huhhh… hebbie een 200Ti?
Dat ding klinkt zo geweldig!
Geheel jafloers [emoji106]

De OPS is al weer een oude.
OHC op een fraaie manier uitgewerkt.
Ik verbaasde me altijd over het leutige loodgieterswerk van het inlaat kanaal.
De motor is cross-flow, en dat werd in motortermen als optimaal beschouwd…
 
Laatst bewerkt:
Back
Top