Bouwvwerslag Smit Nederland 1:50 Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 23 jan 2018.

1. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hey Jan, bedankt voor de reactie. Is inderdaad veel werk, helaas kan ik maar een fractie van de uren maken die ik voorheen deed. Maar geeft me wel veel voldoening en we gaan rustig door. Ook jou klus volg ik natuurlijk. Is wel van een heel andere categorie. Topper.

2. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Piet,
    Jij ook bedankt voor de reactie. Je hebt helemaal gelijk. Op de foto is zoiets veel duidelijker te zien dan in het echie;). Maar komt goed hoor. Er komt nog iets voor te staan. zodra dat gereed is ga ik inderdaad de reling doorknippen en aan elkaar solderen. Voor het maken van de reling zelf was dit de beste manier.

3. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Ronald,
    Ook bedankt voor je reactie. De luchtroosters maak ik met mijn freesbank. Meestal in combinatie met 2 mm dik styreen plaat. Met de freesbank, met daarin een 0,8 mm freesje maak ik de gleufjes met een tussenruimte van 0,5 mm. Dit is overigens een uitgelezen product om met een 3D printer te maken. Maar die heb ik niet. Dit is iets groffer maar misstaat zeker niet.

Ronaldp vindt dit leuk.
  4. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    JaFa, het is gewoon een heel mooie boot, heb hem ooit van tekening,1:25, gebouwd was beresterk.
    met de twee motoren afzonderlijk geregeld en de beckerroeren draaide de boot zelfs om z'n as.
    ga het wel volgen
    groet Piet

5. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Bij dat soort dingen verlies ik mijn geduld en word het een zooitje, petje af voor je sjoerd :wave
    Grt peter

6. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Piet, één van mijn eerste schepen was ook de SN, maar dan van Billing Boats. Daarna alleen nog maar Scratch Build vanaf tekeningen gemaakt (en heel veel foto's) Overigens is JAFA een zeer gewaardeerde collega bouwer van me uit België:)

7. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Valt toch wel mee Peter. Heb van jou ook mooie dingen gezien. Een beetje meer zelfdunk lijkt me zeker op zijn plaats.:thumbsup:

8. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,
    Toch weer even een paar uurtjes kunnen knutselen. De schoorstenen aan de bovenkant ook verbonden en weer even dry fit gemonteerd. Worden uiteindelijk pas na het spuiten gemonteerd. Moeten eerst nog meer details op aangebracht worden, onder andere werkverlichting en uiteraard de mast met de diverse verlichtingsunits. Wat ik ook gedaan heb is de werkverlichting bij de Life Rafts en achter het stuurhuis aangebracht. Ook de bediening van de lier is geplaatst. Tevens het gele heklicht voor als ze aan het slepen is.

P1020101.JPG

En vanaf de BB zijde.

P1020102.JPG

Op het laatste plaatje nog een detail hoe de kabels door het dek worden gevoerd.

P1020103.JPG

Het ziet er toch ook niet uit van zo dichtbij. Maar geeft wel aan hoe ik te werk ga. Het buisje waar de kabels doorheen gaan is 1 mm uitwendig en 0,8 mm inwendig.
    Tot zover maar weer en tot de volgende.

Bart Cornet, Herm, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    En daar was ie weer. Voornamelijk bezig geweest met de steunen voor de reddingsboeien en de verlichting op het manschappen verblijf. Ook de SB en BB navigatieverlichting aangebracht. Op de foto is redelijk goed te zien hoe ik deze gemaakt heb. Het messing gedeelte eerst gedraaid en de opening gefraisd. Daarna afgestoken en bewerkt. Na het maken van het bakje deze eerst zwart geschilderd. Voor de Ledjes heb ik 3 mm rood en groen gebruikt P1020104.JPG

En hier geplaatst. Ook zijn hier de ophangbeugels voor de reddingsboeien te zien alsmede de werkende werklamp.
    P1020120.JPG

Hier de luidspreker opgehangen alsmede werkende verlichting aan de voorzijde van het manschappen verblijf.

P1020116.JPG

Dezelfde lamp uit een andere hoek.
    P1020118.JPG

Om te laten zien hoe ik deze lampen maak heb ik een how to do gemaakt met tekst en foto's in volgende up date.

Herm, Gerrit-Jan, Jaap Smith en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hierbij het verslag hoe ik deze lampen maak. Het basisdeel van de lamp bestaat uit een stukje styreen van 1,5 mm dik. In deze foto's aak ik er 2 tegelijk. Allereerst 2x2 gaten waar de aansluitingen van de Leds doorheen passen.

P1020107.JPG

Vervolgens frees ik aan één kant gleufjes van 0.8 mm breed en 1 mm diep. Daarna zaag ik de basis delen op breedte.

P1020108.JPG

En vervolgens op lengte.
    P1020109.JPG

Hier de Led te zien die ik gebruik. Komen uit een hele string van Action kerstversiering. Kost geen drol dus. Zijn 3 mm rond ( ongeveer) en warm wit van kleur.
    P1020110.JPG

Op deze manier wordt de Led in het basisdeel gebogen. De pootjes van de Led liggen dus in de gefraisde gleufjes.
    P1020111.JPG

Daarna lijm ik een strookje Styreen van 0,3 mm over deze gleufjes heen zodat de pootjes mooi weggewerkt zijn.
    P1020112.JPG

Hier drie lampjes na het aanbrengen van het afdek plaatje. Nu nog iets te lang op dit moment.
    P1020113.JPG

Hier een afgewerkt lampje. Door nu 2 gaatjes in de wand te boren kan het lampje er doorheen gestoken worden en vastgelijmd op de wand. Aan de binnenkant heb ik nog een plaatje van 3 mm aangebracht met ook 2 corresponderende gaatjes. Ook van styreen. Even passen en dan monteren met een druppeltje lijm. Uiteraard aan de binnenkant de ledjes aansluiten. Op dit moment zijn de ledjes nog niet definitief aangesloten. Dat gebeurt als laatste met de juiste weerstanden er tussen. Een Led kan niet op 12 of 6 V branden zonder de juiste weerstand er tussen. Voor het testen dus goed uitkijken dat je er geen 12 of 6 V op zet. ( spreek helaas uit ervaring )
    P1020114.JPG

Hier nog even te zien hoe de lamp op de wand wordt bevestigd. ( Voorbeeld)
    P1020115.JPG

De Led heeft een doorsnede van ongeveer 3 mm, dat betekent bij deze schaal 1:50 dat de werkelijke doorsnede 150 mm zou zijn. In het echie zijn ze nog iets kleiner nl 110 mm. Waarom ik deze Leds gebruik? Ze zijn eigenlijk perfect van vorm en het maatverschil neem ik dan maar voor lief. Hopelijk heeft iemand wat aan dit verhaal.
    Tot de volgende keer.

Herm, Ronaldp, Gerrit-Jan en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Mooi gedaan. een goed idee.

12. M.Osinga

M.Osinga

Lid geworden:
    5 nov 2016
    Hoi Macrabitt,
    Prachtig mooie LED lmpjes gemaakt.
    Ik ben ook van plan de binnen verlichting van mijn Alice van LED's te maken.
    Nu heb ik bij Act.... een string LED lampjes gekocht , 20 stuks , voeding 2 x AA, dus 3 Volt.
    Op een DC/DC converter, ingeregeld op 3 Volt , branden ze mooi.
    Maar als ik er nu 10 LED's afknip , branden de resterende dan op 1,5 Volt of op 3 Volt.?
    Of , als voorbeeld , ik wil 6 LED's gebruiken , kan dat op 3 Volt , of moet ik dan terugregelen naar circa 1 Volt?
    Mij is de werking niet helemaal duidelijk.
    Of moet ik weerstanden aanschaffen en welk dan? Heb je een reken voorbeeld?
    Mijn batterij pakket is 12 Volt , 4000 mAh.
    Graag je advies.

Gr. Menne

13. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Wordt weer een juweeltje , Sjoerd !!

14. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Bedankt Jan.

15. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Doe mijn best, bedankt EJB61.

16. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Bedankt voor je reactie Menne. Voor ons modelbouwers zijn de LED lampjes een uitkomst. Heel laag verbruik, in vele kleuren beschikbaar en ook heel veel formaten. Ook de levensduur van een Led is vele malen beter dan een gloeilampje. Om alle Leds specifiek te gaan benoemen is niet te doen. Wat het aansluiten betreft, zonder al te diep in te gaan op de theorie hiervan, is het gebruik van een zogenaamde LED Calculator een goede hulp. Met deze calculator kun je de te gebruiken weerstand bepalen. Een Led heeft namelijk meestal een weerstand nodig. De weerstand die je moet gebruiken is weer afhankelijk van de voedingsspanning, maar ook van de kleur van de Led bijvoorbeeld. Klinkt ingewikkeld maar met behulp van een Led Calculator wordt het erg gemakkelijk. Zelf gebruik ik altijd degene van LED Tuning. Via hun website kun je hiervan gebruik maken. Eenmaal op de site, scrollen naar de LED Calculator. Ik zou zeggen, probeer dat even en je zult zien dat er met de juiste weerstanden vele schakelmogelijkheden zijn. Kom je er niet uit mag je me altijd vragen stellen.

17. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Mooi werk weer wat ik hier zie, ne zelf de covers al uit messing beginnen draaien??? Is dat niet makkelijker deze gewoon te kopen? Nu het resultaat gaat wel mega tof zijn ls je letterlijk alles zelf maakt natuurlijk!
    Nu 1/50 blijft toch klein he Sjoerd soms moeilijk om het er allemaal in te krijgen. maar ik vind het zoveel schattiger dan 1/33 en het is gewoon handzamer misschien niet direct met de Nederland maar elke iets grotere boot wordt snel onhandig op 1/33 vind ik, echt een cool bootje! Voor mij nog steeds 1 van de mooiste slepers ooit gebouwd, ooit wil ik nog een Walcheren maken maar wanneer...
    Knap knap knap!!!

18. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Bedankt Jan. Tja, zonder printer moet je alles wel zelf maken hè.:) Moet eerlijk zeggen dat als ik dat zou willen, een enkele keer gebeurt dat, dan zijn er voldoende collega's die mij willen helpen hoor. Maar wat je terecht zegt, zelf maken geeft ook een zekere voldoening. Overigens heb ik hier nog een epoxy rompje liggen van dit model.

19. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Toch nog weer een aantal uurtjes kunnen knutselen. Nu is de mast aan de beurt. Doel is dat alle verlichting gaat branden. Zo als ik het nu kan bekijken gaat dat lukken. De bovenste twee lampen doen het in ieder geval. Eén rode en één witte. Nog 4 te gaan.
    1 lamp reeds voorzien van een kap. Deze is nog niet goed want moet rondom schijnend zijn. Komt goed. De andere kappen moet ik nog maken.

P1020121.JPG

Zoals te zien is deze kap niet volledig doorschijnend. Zelfs voor het witte toplicht moet de opening nog iets groter.
    P1020122.JPG

Ook de andere steunen voor de lampen aangebracht. Het moeilijkste komt nog. Het plaatsen van de Leds en het doorvoeren van de draden.
    P1020124.JPG

Het strijken van de mast blijft ten alle tijden mogelijk maar wel handmatig. Een takeltje maken zo als in het echt gaat me niet lukken.
    P1020125.JPG

Zo, hoop de volgende update te kunnen starten met een werkende mast

Herm, Gerrit-Jan en Jaap Smith vinden dit leuk.
  20. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    zou een extra uitdaging zijn maar ik maak ze ook steeds manueel te strijken :)
    Reeds gedane werk ziet er netjes uit.

Deel Deze Pagina