Bouwverslag Zeven Provinciën F802

Goedendag,

Een lange tijd geleden ben ik als tiener een begonnen met een model van de Zeven Provinciën naar aanleiding van een tekening die ik in een boek vond. Ik schat dat ik een jaar of 12 was. Op dit moment was dit schip nog in aanbouw en meer dan deze grove schets had ik niet.
Zie de afbeelding hieronder:

IMG_6161.jpeg

Ik besloot wat blokjes vuren bij elkaar te rapen en maar eens te beginnen. Na een eindje te zijn gekomen is het schip al die tijd blijven in de kast tot ik recent bedacht om het eens af te gaan maken. Al met al een aardige uitdaging aangezien het van massief hout is gemaakt toen. Ook bleek het toch niet helemaal zo volgens tekening te zijn gegaan als ik dacht.

Inmiddels en ben ik begonnen met aanpassen en het leek me leuk dit te delen hier.

Is er animo voor dit te volgen?
Verder ben ik vrij onervaren op dit gebied dus tips zijn ook zeer welkom.

Hieronder wat foto’s van de huidige staat. Het is ooit geverfd geweest en zat wat meer in elkaar maar daar kon ik geen foto’s meer van vinden.

Geen idee waarop gebaseerd maar de schaal is ongeveer 1:270

IMG_6163.jpeg

IMG_6162.jpeg

Zoals hier getoond wil ik hem proberen te maken.

6f8680f6-9ed5-4941-ab19-d4d4d659d7ed.jpeg

Laatst bewerkt:
Goedendag,

Een lange tijd geleden ben ik als tiener een begonnen met een model van de Zeven Provinciën naar aanleiding van een tekening die ik in een boek vond. Ik schat dat ik een jaar of 12 was. Op dit moment was dit schip nog in aanbouw en meer dan deze grove schets had ik niet.
Zie de afbeelding hieronder:

Bekijk bijlage 615861

Ik besloot wat blokjes vuren bij elkaar te rapen en maar eens te beginnen. Na een eindje te zijn gekomen is het schip al die tijd blijven in de kast tot ik recent bedacht om het eens af te gaan maken. Al met al een aardige uitdaging aangezien het van massief hout is gemaakt toen. Ook bleek het toch niet helemaal zo volgens tekening te zijn gegaan als ik dacht.

Inmiddels en ben ik begonnen met aanpassen en het leek me leuk dit te delen hier.

Is er animo voor dit te volgen?
Verder ben ik vrij onervaren op dit gebied dus tips zijn ook zeer welkom.

Hieronder wat foto’s van de huidige staat. Het is ooit geverfd geweest en zat wat meer in elkaar maar daar kon ik geen foto’s meer van vinden.

Geen idee waarop gebaseerd maar de schaal is ongeveer 1:270

Bekijk bijlage 615864
Bekijk bijlage 615865

Zoals hier getoond wil ik hem proberen te maken.

Bekijk bijlage 615866
Succes! Wat zijn er toch veel zevens. De mijne is uit de jaren vijftig en nu bijna af

Inmiddels bleek wel dat de maten niet helemaal juist waren en vooral de plank in het midden te dik was. Deze heb ik inmiddels dunner gefreesd en kan er weer tussen gelijmd worden.

Verder zijn er ook nog wat wijzigingen geweest aan diverse schoorstenen. Ook een en ander aan constructie toegevoegd wat ontbrak.

Ook de radar en het voorste kanon heb ik van blokjes hout gemaakt.

Volgende stap is alles aan elkaar lijmen en het weer netjes op elkaar aan laten sluiten.

Werk voornamelijk uit het hoofd en vanaf wat simpele een op een tekeningen.

IMG_4363.jpeg

Een behoorlijk verschil tussen je beginversie en wat je nu al hebt. De verhoudingen waren in het begin duidelijk niet helemaal in orde.
Het is uiteraard cruciaal bij dit soort stealth schepen dat de zijkanten van je verschillende lagen mooi op elkaar aansluiten en vlak geschuurd worden. Maar daar ben je waarschijnlijk ook wel al achter gekomen.

Doe zo verder!

Back