Bouwverslag Zenoah Rigger Update 16-07 Onderste pagina

Hallo Allemaal,

Nadat ik vorige week een Zenoah 260 PUM met hardware op de kop heb getikt, zat een polyester romp bij van een hydro, en aangezien het nou toch geen weer in deze week, ben ik maar een rigger gaan bouwen.

Tekeningen zijn wel te vinden, had alleen moeite met verschalen, dus alleen de neus gepakt en op grootte gemaakt en begonnen.
Op het werk 3mm berkentriplex in stroken van 8cm gezagen, en 1,05 lang en de bodem en het dek op 20cm breed iets met overmaat natuurlijk
De rigger word dus 1 meter lang excl hardware, 20 cm breed en 8 cm hoog.

Even een bouwmal gemaakt, is met losse hoekprofielen, aangezien ik geen hele meer had liggen :roll: en het is klote weer :oops:
Ik ben er niet bang voor dat hij niet recht word, heb even wat foto's gemaakt, zitten nu inmiddels wat steunspanten in zodat hij niet kan vervormen.
Uiteindelijk komen er verstelbare booms in van alu, drijvers worden ook van 3mm berkentriplex, en met een of ander blauw schuim erin, ben even de naam kwijt.
Word voor de rest helemaal gecoat met epoxy en gelamineerd, mischien nog een lak maar denk dat ik hem dan een blanke lak geef.

Motor is gewoon een Zenoah 260 PUM Standaard, en ik ga nog een pijpje zelf lassen.

Zender is een Futuba 3PK met 40mhz en 2,4 ghz module dus word denk ik de 40mhz

Ook komt er nog een verzameling proppen deze kant op.

Afbeelding108-2.jpg

Afbeelding106-3.jpg

Afbeelding107-2.jpg

Voor de rest zal de bouw rustig gaan, als ik me verveel of niks te doen heb word het bouwen, anders werken haha

Tips, Opmerkingen, alles is van harte welkom, daar leer ik van.

Gr Stefan

Laatst bewerkt:
20cm is te breed .. dan wordt het een vliegtuig en geen rigger.

Normale breedte voor een benzine-rigger is 5" / 127mm. (binnenmaat)

Dan passen normale motorsteunen en silent-blocks ertussen.

Laatst bewerkt:
Hierbij een kleine update: Bodem zit dicht, nu heb ik dat in 2 keer gedaan.

- Er zit nu dus aan de onderkant een klein v-tje zeg maar, gewoon even dichtplamuren en een scherp randje laten of gewoon mooi in een ronde aansluiting schuren ?

- Drijvers lengte formaat bij 1m lange romp ? Zal ik ze rond de 30cm houden ?

Bouwschuimblokje voorop gelijmd, scheelde 2 gram met PU schuim

Foto's:

Afbeelding114-2.jpg

Afbeelding113-2.jpg

Rigger naast HydroPlane:
Afbeelding117-4.jpg

Bouwspulletjes:
Afbeelding116-3.jpg

Lader,Futuba 3PK, Proppenverzameling:
Afbeelding121-2.jpg

Ook hier nog wat foto's van mijn hydroplane die ik even onder handen ga nemen, wat repareren en lak eraf halen en netjes maken.
Afbeelding118-2.jpg

Afbeelding119-1.jpg

Afbeelding120-2.jpg

Welk merk zou dit kunnen zijn ?,het is een polyester romp van 1.20 excl hardware

Gr Stefan

Laatst bewerkt:
De rigger schiet al aardig op. Welk model dijvers kies je? Zelf heb ik goede ervaringen met de drijvers van JAE (tekening gratis te downloaden), maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Breedte 3cm à 4cm is voldoende en het belangrijkste is toch wel een scherpe uitlijning van de hoek (Angle-of-Attack) met het water. Mijn riggers hebben 4,5graad. 4gr is voor vlak en 5gr voor ruwer water en ik ga er meestal tussenin zitten. Een beetje lengte van het loopvlak kan zeker bij een rigger van deze lengte geen kwaad.

Eric,

Je bedoelt de drijvers aan de onderkant afschuinen ?
Kan het kwaad dat hij totaal 5 breed blijft dus niet afschuind ?

Geen probleem, in dat geval niet afschuinen, maar bijvoorbeeld aan de zijkanten 45gr balsahoekprofielen erop zetten. De ridepad mag zo recht als een plank zijn, conform tekening JAE sponsons. Heb je al foto's van de drijvers (in wording)?

5cm brede sponsons op een 1 meter lange Zenoah rigger? Dat klinkt niet als een goed idee. Vaarklaar zit je op 6-8 kilo? Dan blijft hij dus nooit drijven. Als je de breedte met de lengte meeschaalt zit je beter. Let op: je kan niet alles domweg verschalen, maar dan zit je in ieder geval in de richting. Met 5cm brede sponsons krijg je een duikboot.

Dirk Jan,

Romp is maar 12,7 binnenwerks breed, drijvers zitten nu op 6cm.
6-8 kilo hoop dat het iets lichter wordt;)

Het loopvlak (incl. ridepad) heeft aan 5cm ruim voldoende. Verder hoeft er geen schuin gedeelte aan de zijkanten van de drijvers te zitten, maar sommige riggers hebben het wel om 'haken' in de bochten te voorkomen.

US-Jap-style-21d.jpg (image)

Hier nog een aantal 'zware jongens' onder de riggers met volgens mij niet al te brede drijvers:

NE-Stuff: Japanese style RC hydro boats

Één keer op snelheid zou de rigger theoretisch zelfs met 3cm brede drijvers nog makkelijk uit de voeten kunnen, maar ik kan me voorstellen dat een klein beetje drijfvermogen alvorens te starten (dus bij stilstand) wel prettig is. Dit drijfvermogen kun je prima halen uit drijvers met wat meer volume, maar dat hoeft 'm niet per sé in de breedte te zitten.

Laatst bewerkt:
Dat klopt, je kan er ook hele lange drijvers opzetten ;) Als je de JAE drijvers gebruikt, dan heb je dus geen schuine buitenzijde. Die zijn recht opgetrokken en persoonlijk denk ik dat 6cm nog steeds aan de krappe kant is. Maar misschien zit ik er helemaal naast! Een kijkje op Xtremercboats kan ik aanbevelen. Daar kan je verschillende voorbeelden van Zenoah riggers vinden.

Die Japanse riggers varen met nitro motoren en zijn heel wat kleiner en lichter dan deze Zenoah rigger.

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

* EDIT: ik zie dat je op Xtremercboats ook een topic hebt. Dan komt het vast helemaal goed ;)

Laatst bewerkt:
Dirk Jan, Eric,

Vind het gewoon leuk en goed dat jullie meedenken, 2 totaal verschillende meningen haha

Ik ga het eerst met de 6 cm brede drijvers proberen, doe hem eerst gewoon ergens in wat ondiep testen dat ik hem niet meteen kwijt ben haha.

Heb mn zender lipo's binnen, dus 3PK kan gebruikt worden, GPS is binnen, Props zijn binnen dus kan volop varen, nog wel met de hydrolift :D
Ben nog bezig met de conussen te buigen uit 0,75mm staal om een uitlaat te maken.

Rigger moet ik nog aan bouwen haha, niet te gehaast.

Gr Stefan

Was maar een Animo check, ga hem afbouwen en mee varen :D

Alleen zat toen sterk te twijfelen of ik nu electro of brandstof ging varen dit keer, werd toch brandstof.
Welicht over een paar maandjes brandstof weg en electro maarja dat weet ik nog niet.

Back