Bouwverslag: zelfbouw 80cm deep-V

You are going fast Jan, well done :thumbsup:!
The hull looks very nice and your work is very neat and clean as always!
I totally agree with the 110 gr lamination for the bottom as well as with the lamination of the inside. I ve done the same to my rib and the hull is super strong and stiff. This will be a nice strong hull.
Wow and that stand... Has the detail of a furniture ;)! Looking forward for the motor mount.
 
Ik ben bezig met de motorsteun. Deze is opgebouwd uit 2 langs-spanten, die meteen de bodem meer stijfheid geven. Deze spanten zijn een sandwich constructie van 3mm berkentriplex en 1.5mm berkentriplex. Tussen de 1.5mm berkentriplex delen zit een sleuf om de carbon motorspant in vast te zetten.

6c302fe3f549dbbb3328eb6c94220257.jpg


a7fbbcc54bc242ec8a9d488c07a890e0.jpg


De 1.5mm spanten zitten gelijmd en geborgd met houten pennetjes. Die heb ik gezaagd uit een BBQ saté prikker [emoji28].

eaa72d84f6a94d3a430dc9b6a6438809.jpg


73b264e63ce70be4f9f256bad3904870.jpg


Het geheel is aan beide zeiden gelamineerd met een weefseltje.

3deb42034902d4f8f99ca87e3dcc6c4b.jpg


Het carbon motorspant zit met verdikte epoxy gelijmd. Ik heb de samenstelling tussen hoeklijnen opgesloten tijdens het lijmen, zodat alles netjes haaks is.

5798e3630f5cbe76ceb096c5fbc5d0ab.jpg


a4fa1fc94cfb1c23e3418901ebc13a18.jpg


68e0017751c63765c424ec2121f70cf5.jpg
 
Brilliant idea and execution Jan.:thumbsup:
I like this carbon - wood combination and the way you secure the carbon with this sandwich technique. How did you decide the angle of the carbon plate?
 
Even een vraag voor de propas in de stinger: kan ik daar het best een teflon ringetje tussen doen, of een druklager? Zonder iets ertussen loopt het merkbaar minder soepel als ik de as tegen de stinger aan druk.
 
I am sorry Jan but I have no experience in these type of drives. A "naive" solution is to try both of them, if they are not too expensive, and see what works best.
By the way, what is a release bearing (google translation)?
 
By the way, what is a release bearing (google translation)?

I vital component for a (powerful) water-jets too: it is called a thrust-bearing, or (axial) load bearing.
The push motion or thrust of the propeller is translated onto this bearing, to prevent issues due to this force.
thrust-ball-bearing-indialocalshop_2_1.jpg

Most radial bearings can handle a fair amount of axial load too, but sometimes it is better to have a thrust/load bearing.

Technical translations are often poor with Google Translate.
Common language translations are getting very good in most languages though, I am often amazed how good it is!
 
Yes, I feel the same way Unusual; small size and 30+k rpm is no ideal situation. I tend to go for a teflon ring.

This weekend I discovered that the prop shaft of my stinger drive is bended [emoji51]. You can already feel vibration when spinning the prop by hand. I will try to straighten it, but it must be difficult. Otherwise I have to order a new prop shaft.
 
Een andere modelbouwer heeft een ID 6mm druk-lager gevonden welke 20.000rpm aan kan.
Echter die is al te groot voor jou toepassing. The meeste in die maat gaan maximaal tot 4000rpm.

Balen van je prop-as :(
Vibraties slopen uiteindelijk alles!
 
I never used it, it must be bent from the supplier. It is very minimal and not visible with the naked eye. Holding the shaft against a metal ruler, you can see a very slight gap, few tenths of a mm maybe. But spinning the prop even by hand, you can feel the vibration. It will be pretty bad at 30k rpm [emoji51]
 
Ik heb een vraagje aan de experts. Ik heb gisteren de abuis ingelijmd, maar nu twijfel ik of deze niet net te laag uit de spiegel komt?
De stinger drive zit net 1mm boven de onderkant van de romp. Is dat goed, of te weinig? Ik ben bang dat deze water gaat happen, want hij zit net een stukje los aan de onderkant. Zie de foto's:

cab26ac7306c9ce4aa4dec311574f24d.jpg


cfc73ca2ab42dc71e54d43d53c776c92.jpg


2abbd269034ebf6521c589ff0f400cd6.jpg
 
Back
Top