Bouwverslag Willlem Barentsz Rolf Postma

Dank Clemens! Ik zie dat jijzelf op dit moment met de Batavia bezig bent, deze staat op mijn lijstje voor na de Willem Barentsz, maar dan omgebouwd tot (mijn interpretatie van..) de Nieuw Hoorn (gezien ik vernoemd ben naar een van de scheepsjongens)

Laatst bewerkt:
Ondertussen ook met het schip zelf begonnen.Ik heb besloten om ook geschut op de spiegel van het schip te plaatsen. Hiervoor heb ik ik spant 10 openhalen om het schutsdek tot de achterkant door te trekken.
View media item 274379Op basis van het boek 'Het Schip van Willem Barents' van Ab Hoving heb ik het achterste stuk dek horizontaal gemaakt.
View media item 274392De binnenkant van de spant 11 heb ik wat dunner gemaakt, zodat de geschutspoorten een normale diepte krijgen
View media item 274381View media item 274382Spant 10 opgemaakt en uitgevijlt
View media item 274384View media item 274391Als laatste alvast the geschutspoorten open gemaakt op spant 11
View media item 274386

Weer wat voortgang gemaakt met het expeditieschip. De achterkant is onderhand volledig beplankt
upload_2025-3-24_22-46-42.jpeg

upload_2025-3-24_22-48-21.jpeg

upload_2025-3-24_22-48-42.jpeg

upload_2025-3-24_22-48-58.jpeg

upload_2025-3-24_22-49-14.jpeg

De geschutspoorten en het gat voor het roer ook uitgehaald en het rode binnenwerk in de geschutspoorten gezet met wat dun geschuurde deklatten
upload_2025-3-24_22-51-42.jpeg

upload_2025-3-24_22-51-59.jpeg

Ik had iets te ijverig de binnenkant van het laatste spant weg gebeiteld en maar besloten om dit met noothout op te vullen

upload_2025-3-24_22-53-59.jpeg

Verder ook de poortkleppen gemaakt uit 1.5 mm noothout en 1mm dekplanken

upload_2025-3-24_22-55-57.jpeg

upload_2025-3-24_22-56-16.jpeg

upload_2025-3-24_22-56-29.jpeg

Ik heb nog wel een vraagje voor de ervaren scheepsbouwers op dit forum: ik zie in andere bouwverslagen dat men soms aan de onderkant tussen de spanten blokken (balsa-) hout lijmt om dit vervolgens in de vorm van de romp te schuren alvorens de beplanking aan te brengen. Dit staat echter niet in de handleiding van het modelschip. Is het aan te raden om onderkant volledig met balsahout dicht te maken? Of is direct de planken op de spanten aanbrengen ook prima?

Ik heb nog wel een vraagje voor de ervaren scheepsbouwers op dit forum: ik zie in andere bouwverslagen dat men soms aan de onderkant tussen de spanten blokken (balsa-) hout lijmt om dit vervolgens in de vorm van de romp te schuren alvorens de beplanking aan te brengen. Dit staat echter niet in de handleiding van het modelschip. Is het aan te raden om onderkant volledig met balsahout dicht te maken? Of is direct de planken op de spanten aanbrengen ook prima?
Kan, hoef niet. In het midden maakt het niet veel uit om het op te vullen, voor de boeg kan wel een voordeel zijn door de ronding die de planken moeten maken. Je hebt dan wat meer "vlees" om de planken tegenaan te plaatsen. Je ziet tegen de kiel dit ook wel eens, zelfde rede.
Kiek maer waat dig 't beste liekt. :koud:

Bij de boeg is het zeker aan te bevelen. Hiervoor is er balsa voor bij geleverd. Maar om de gehele onderkant te dichten met balsa heeft geen meerwaarde. De planken verlijmen op de spanten is voldoende. Ik zou hier dus de beschrijving volgen. Door het plaatsen van het balsa in de boeg hebben de planken meer raakvlak om vast te lijmen.

Back