Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

@ Serge: dat heb ik op deze manier geprobeerd "mijn eigenbouw vacuümtafel" , maar het 3 mm triplex veert te sterk , de stofzuiger is net sterk genoeg om de triplexplaat vlak te zuigen , op het moment dat de frees z'n werk doet , trek die de plaat omhoog ( spiraal van de boor duwt al het zaagsel omhoog).

Cor

Gisteren met het hulpstuk voor de cnc-frees de rest van het 3mm triplex gefreesd.
Vandaag ff snel heen en weer gereden naar de baumarkt voor 8mm multiplex en het motorschot gedaan.

Druppeltje PU-lijm hier en daar , dan is dit het resultaat:
full

Morgen het motorschot vastmaken en de stringers met de rest van de spanten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Cor , erg interessant om deze bouw te volgen. Ik verwacht hier veel over de constructie van een grote warbird te leren ;)

Mvg,

Bart

@ Bart; leren ?!?! mijn verslag valt in het niets in vergelijking met wat jij teken en bouw.:worship:

Vanavond het motorschot vastgezet en verbonden met de andere spanten. Hopelijk komt morgen een bestelling binnen met hout , ik heb de 6x6mm hardhouten stringers nodig!!!!!

full

Als ik me goed herinner was de reden om hem in het bouwverslagen forum te plaatsen omdat je hier de thread zelf kan modereren , in het schaal-forum kan dat niet.

Cor

@ Femmo: als ik me goed herinner was er een tijd geleden een proef om alle threads zelf te modereren . Dat bleek een mislukking te zijn, daarom alleen nog maar de bouwverslagen.

Weer wat verder :
Alle stringers aan de bovenkant van de romp gelijmd:
full

Alle onderdelen voor de romp wat 3mm balsa is gefreesd, dit was nodig zodat ik het kielvlak en rudder kan bouwen:
Het frezen ging niet zo lekker in het dunne/zachte balsa. Het materiaal werd omhoog gestuwd door de frees. De tabjes die het materiaal op z'n plaats moest houden braken af. Ik heb nu 1mm freesjes besteld met de spiraal naar beneden gericht .... kijken wat dat gaat geven.
full

Niet zo mooi , maar toch goed genoeg om alles te plakken.
De ribben op het kielvlak en rudder:
full

Als ik morgen tijd heb de andere kant van beide delen met de ribben plakken en een beginnetje maken met het beplanken van de romp.

Cor

Hoi Cor
Ik ben ronald en ben ook bezig met de bouw van de lavochkin dan wel de la 7. Ik wil mss ook een bouw verslag maken maar ja tijd he. Vraagje hoe staat het met de bouw en weet je wat de down en side trust is kan dat niet uit de tekening halen . Wat voor motor ga je gebruiken ik begreep een ster bij mij wil ik graag voor een moki 180 gaan .
succes met de bouw en ik blijf het volgen
gr ronald

Hoi Cor
Ik ben ronald en ben ook bezig met de bouw van de lavochkin dan wel de la 7. Ik wil mss ook een bouw verslag maken maar ja tijd he. Vraagje hoe staat het met de bouw en weet je wat de down en side trust is kan dat niet uit de tekening halen . Wat voor motor ga je gebruiken ik begreep een ster bij mij wil ik graag voor een moki 180 gaan .
succes met de bouw en ik blijf het volgen
gr ronald

@ Ronald: Zou leuk zijn om 2 parallel verslagen te hebben, zoveel tijd kost het niet om wat foto's te plaatsen;). Als het past, ook voor mij een moki 180.

Down en side thrust , geen idee , zover heb ik nog niet gekeken op de tekening.... zal dat eens doen.

De bouw ligt weer eens eventjes stil , deze zomer heb ik bij mij een heel nieuw terras gebouwd, en aangezien het bij mij in de bergen is , moest er eerst een muur van bijna 3 meter hoog gebouwd worden... Terras is nu bijna klaar ( zomer uiteraard voorbij) ... maar binnenkort weer tijd om te bouwen.

Omdat ik in eerste instantie een LA5 wil , heb ik wat problemen om de vleugel te maken , elke rib moet worden aangepast .... ik moet nog ff bedenken hoe ik dat zal gaan doen.

Cor

Hoi Cor

Dat zal zeker passen die 180 heb dat al bekeken, maar ik weet het nog niet zeker of ik het doe want is toch een pak geld . Ik wil het wel heel graag en ben er al voor aan het sparen .Zal van mij geen snelle bouw worden wil graag proberen zoveel mogelijk schaal te maken en heb niet zo heel veel tijd . Ga van de week maar eens foto's maken en kijken of ik ze hier kan plaatsen dit is voor mij nieuw . Ik lees hier wel veel maar iets zelf plaatsen heb ik nog niet gedaan .Vind het wel leuk om het te gaan doen.
gr ronald .

@ Ronald,

het is idd een hoop geld , maar het zal het zeker waard zijn , zo'n mooi geluid . Bij mij gaat de bouw ook erg langzaam .... maar zo'n model heeft geen haast.

als je een bouwverslag gaat maken ga ik het zeker volgen.

Om foto's te plaatsen zijn er "howto" youtube filmpjes. als je ff in het help gedeelte kijk is er ergens een link .

Cor

Hoi Ron

Bedankt had het al gelezen en heb even in test forum een foto geplaatst das gelukt.
Zal verder hier niet het draadje vervuilen voor cor en zelf binnen kort een bouwverslag starten van de lavochkin la 7 1/4 schaal met als de lukt een moki 180

gr ronald

Hallo Cor,

Gave kist ben je aan het bouwen, ziet er goed uit.
Zou ik ook nog wel eens willen, maar er staat nog zoveel op mijn wensen lijst :Fade-color
Ik was even benieuwd hoe jouw manier is van spanten overtekenen van een bestaande tekening en hoe je deze omzet naar G-code.
Ikzelf tekende altijd in corel draw, hier kon ik redelijk mee overweg, maar dit gaf toch veel problemen met omzetten naar G-code.
Omzetten naar G-code deed ik met USB CNC software en later met Artcam.
Ben nu aan het leren tekenen met Artcam, maar het valt allemaal niet mee, was dus even benieuwd hoe jij dat doet.

Succes met de bouw.

MVG

Edwin.

@ Juweeltje..... druk bezig met een ander project momenteel...... m'n keuken afwerken , daarna de hobbyruimte opruimen en hopenlijk half januari kan ik weer verder bouwen.

@ Viperman: Het overtrekken en ook tekenen doe ik met Rhinoceros , dat gaat erg goed en het overtrekken is erg gemakkelijk. 3D tekenen , tja dat is een verhaal apart:-s
Het omzetten naar Gcode doe ik met de software van vectric www.vectric.com/ ,ik heb het programma vcarve pro aangeschaft en dat heel goed en snel werken, ook "tabs"/ brugjes maken gaat erg eenvoudig. Een aanradertje,
Cor

Back