Bouwverslag Top Flite Elder 40 scratch build

Hallo,

Onlangs ben ik begonnen met het bouwen van de ELDER 40 van Top Flite. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo een groot toestel bouw, daarom heb ik bij wijze van oefening gekozen voor de ELDER 40 die relatief eenvoudig te bouwen is. Het is wel wat meer werk voor het uitslijden en zo omdat ik van scratch begin. 'k heb er dan ook wat langer plezier aan :D

De aandrijving wordt elektrisch, maar dat is een zorg voor later!

Dit zijn de twee plannen
001+%28Custom%29.JPG


002+%28Custom%29.JPG


Ik ben begonnen met het stabilo
003.jpg


010.JPG


Hier is ook het kielvlak al gemaakt
010d.JPG


Zo ver alles OK, volgende wordt de vleugel
 
Mooi man,
even een abbootje genomen.
Heb dezelfde kit van TopFlite op de bouwplank staan.
Ben benieuwd naar de electrische set-up.
aangezien ik hem zelf ook electrisch wil maken.

m vr gr
Gerald
 
Leuk project! Abo'tje.. :)

Mag ik vragen welke tool je gebruikt om je elektrische setup te berekenen, van het screenshot hierboven? Ik heb in het verleden MotoCalc gebruikt, maar dit ziet er ook bijzonder interessant uit!
 
Leuk project! Abo'tje.. :)

Mag ik vragen welke tool je gebruikt om je elektrische setup te berekenen, van het screenshot hierboven? Ik heb in het verleden MotoCalc gebruikt, maar dit ziet er ook bijzonder interessant uit!

De tool is WebOcalc van John Carri

WebOcalc

Persoonlijk vind ik dit een heel handige tool en vooral niet ingewikkeld!
 
Dankje, even geprobeerd, super tooltje! Erg informatief en handig in het gebruik.

Je bouw vordert vlot, filmpjes zijn erg leuk, goeie tips ook!
 
Onlangs GIGANTISCHE flater begaan. Ik had namelijk mijn vleugelverbindingen gelijmd in één vleugelhelft en nadien gemerkt dat deze ondersteboven zaten!!!:confused::confused::confused: gênant hé:oops:
Dus vandaag de zaak hersteld, wat een prutswerk!

Van nu af aan worden alle delen gemerkt en georiënteerd, dit wil ik niet nog eens meemaken!

034.JPG
 
meestal doe ik zoiets een keer of 3 tijdens een bouw...
En van het meeste zie je na veel gepruts vrij weinig :mrgreen:
 
Er is een spreekwoord:
EEN EZEL STOOT ZICH NOOIT TWEEMAAL AAN DE ZELFDE STEEN..........
Mits je GEEN EZEL bent zal het nog wel eens voorkomen dat je wat verkeerd lijmt.;)

Johan.
 
Ik heb vandaag de twee vleugelhelften eens samengevoegd (nog niet gelijmd) en ik merk dat ze iets of wat in V-vorms naar achter staan:confused:, ongeveer 0.5 cm op te tip gemeten. Volgens plan moeten deze mooi in lijn lopen! Er is blijkbaar iets misgegaan bij het kleven van de wortelribben, een half graadje verschuiven op de wortel kan al direct een groot verschil maken op het vleugeleind.

Ik denk dat die kleine v-stelling naar achter toe niet zo erg is of heb ik het mis?
 
Lijkt me puur cosmetisch puntje, voor het vlieggedrag zal het niets uitmaken, tenminste, als allebei de vleugels in dezelfde hoek naar achter staan. Het klinkt overigens vrij minimaal?
 
Er is een spreekwoord:
EEN EZEL STOOT ZICH NOOIT TWEEMAAL AAN DE ZELFDE STEEN..........
Mits je GEEN EZEL bent zal het nog wel eens voorkomen dat je wat verkeerd lijmt.;)

Johan.


Johan, het spreekwoord is eigenlijk "Zelfs een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen" :cool: schijnt meteen een ander licht op het spreekwoord...
 
Gaat heel erg mooi worden! :p
Iets V stelling geeft een stabieler vlieggedrag. Elder hoort toch V-stelling te hebben?

Waar ik me wel over peins, is de mogelijke keuze van de motor. OS? Behoorlijk zwaar? 350 grams.
Meer iets voor een SebArt kusntvlucht?
Dan... Je wilt een 16" propje draaien, houdt in dat je landingsgestel voldoende bodemvrijheid moet hebben.
16" is een behoorlijke afmeting.
Kist vliegt al met een vriendelijke OS 52 FS...

Als voorbeeld... M'n Rascal 40 woog all-in 2950 gram. Span 180 cm. Semi-symmetrisch profiel.
Motor 400kv, 290 grams Turnigy L5055A motor, op 6S. Bedoeling te slepen en lange vliegduur. (50 minuten met uitmelken). Kist zweeft nog een behoorlijk ook met die span. Toerental gemeten, 7200 rpm met Jeti optische sensor, +45A op de stroomsensor. Gaf een trekkracht van 3,5kg aan de vishaak.
Prop 14 x 10, Aero-Naut klapprop met hoog rendement. Het ding schoot als een hotliner omhoog. Behoorlijk overpowerd. Nog net geen 1kw ingaand. Kon met half-gas al starten.
Moest hem bij de start behoorlijk in het gareel houden, niet direct vol gas erop, wegens sterk uitbreken. Dat effect wordt met een 16" prop alleen maar erger denk ik. Het kan maken dat je Elder niet meer lekker vliegt. (vliegen zal ie wel). Op 1/3 gas tufte de kist gemoeddelijk rondjes...

Check voor de zekerheid nog even op het RC-Groups forum voor setupjes.
Behoorlijk populaire kist en is veel over neergetikt.

Is een kist met een dragend clark-y vleugelprofiel, zou moeten vliegen als een trainer? Gemoeddelijk? Niet echt een stunter. Totaalgewicht onder of rond de 2500 gram? (2500-3000 gr. in de handleiding) :yes:

[media=youtube]xaEXEXZN4NU[/media]
Zie het motorreceptje bij het filmpje...

Zo maar weer? :)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top