Bouwverslag T-33

Kom op mensen geef Leon nou de rust, die T33 komt echt wel in de lucht.
Het leven bestaat niet alleen uit turbine vliegen:cool:.

@ Pieter,
Nop, de L-39 zeker niet gevlogen maar dat is dan ook niet 'mijn' kist.

@ Mischa,
waar was jij vanavond?!?

@ Leon,
haha, ah, was toch weer gezellig vanavond of niet dan :yes:

@ Mischa,
waar was jij vanavond?!?

Me netjes afgemeld bij Gijs hoor.

Ben een beetje in de weer geweest met werkzaamheden en de organisatie van:
Jeugdvliegdag zaterdag / Jeugd voetbalkamp volgende week wo t/m vr / vliegevenement te Lienden.

Werk zat dus .... Leon je kan je melden hoor :lol:

Haha, ik zag je berichtje voor bij komen toen ik de phone van Gijs aan het 'bedienen' was.

Goed bezig Mischa :thumbsup: en zie je zaterdag.

En daar zijn we weer!!

Steun gemaakt voor de straal pijp, en nog wat vraagjes erover :D..

Foto-MXSVEMA8-1.jpg
Foto-6ZV3HIXS-1.jpg

hier dus het gedeelte in de romp.
En dan hier de uitlaat....
Foto-GYIDTWVS-1.jpg

Foto-88JILEDA-1.jpg

Gaat dit goed als ik het laatste stukje van de romp bekleed met alu-tape?

Groeten Leon​

Dat gaat prima hoor, venturie lucht er omheen koelt de handel, ook op de grond. Bij mijn grote F16 zit de pijp zelfs 15cm in de romp, geen centje pijn. Aluminium tape is een goede optie, kan het ook wat hebben bij een hotstart.

Binnenkort vliegen?

Groetjes,
Gerald

Nee Leon.
Ik heb er slechte ervaringen mee, met de XL Boomie en de F86Sabredog.
Dat gaat niet goedkomen , of de pijp met motor naar achter, of een minstens 5 cm langere trust pijp erin, zeker met die dikke Behotec in het vooronder.

Een alu bescherm ring achterin van b.v. 8 cm, is na 5 vluchten weggefakkeld, is dan gewoon verpulverd, RVS zou nog kunnen maar dan dubbelwandig van 0.2 de binnenpijp en 0.1 de buitenpijp, maar mijnsinziens is dit te zwaar en blijft een lapmiddel.
Probeer de pijp zovermogelijk naar achter te krijgen, die 5 cm dus.
De motor mag gelijk staan van einde stuwcone naar begin trechter van de trustpijp, dan is er geen thermisch probleen en je hebt er ietsjes trust bij, mits de bigindiameter trustpijp doorsnede 8.8cm is en de uitrede 8.5.
Hopelijk lukt dat Leon.

Groet Ger.

Ghe ghe ghe....:confused:..., twee antwoorden en je bent niet echt geholpen he? :D

Mijn ervaring is dat het echt geen probleem hoeft te zijn indien er voldoende gaten in de romp zijn van bijvoorbeeld neuswieldeuren of zo. De snelstromende, hete lucht uit de dubbelwandige pijp trekt enorm veel koele lucht met zich mee. Belangrijk is wel om bij de eerste start, nadat alles ok is en de motor goed draait, meteen achter te voelen of het warm blijft en niet heet. Hieronder de uitlaat van mijn F16. Voorheen zaten de schaal plaatjes er niet eens in, enkel de glasvezel buitenkant van de romp en dat werd nét lauw. (motor stationair, stilstaand op de grond, wél altijd motor starten met de neus in de wind.) Als je voor safe gaat dan kun je altijd Ger zijn opties doen maar ik weet niet of je genoeg ruimte hebt om de motor zover naar achteren te plaatsen, los van zwaartepunt problemen. In dat geval zou je een compleet nieuwe pijp moeten hebben en dat zou zonde zijn.

Groetjes,
Gerald

Mijn opstelling, de pijp zit er 15cm in, je ziet hem niet eens zo:
(nee, die binnen plaatjes zijn niet allemaal van metaal, veel kunstof er tussen en die smelten vrij snel als ze te heet worden.)
GroteFoto-4B33UGTN.jpg

Hmm haha,
We gaan is kijken wat we allemaal nog kunnen schuiven. En anders voorzichtig een proefrun maken met de turbine en kijken hoe de romp het uithoud..

Bedankt in iedergeval:thumbsup:
Groetjes!​

Ghe ghe.
(PS Gerald de 44er loopt nu goed :wink:..............uiteraard dankzij de hulp van Martin)

Lees net Gerald z'n reactie door, geen speld tussen te krijgen hoor :wink: alleen ben ik wat conservatiever ingesteld dan Gerald.
Mijn XL Boomie romp had zonder een bescherm alutje al snel een opgebobbeld achterstukje wat mij totaal niet beviel zodoende de extra alupijp om de hete uitlaat gassen te weren van de romp achterzijde, ben er toen ook achter gekomen dat alu zeer snel veroudert in de buurt van de hete straal stoom.
De F86k begon ook iets te bobbelen na zo' 50 vluchtjes, de trustpijp uitrede stak toen nog zo' 6 cm in de romp, de trustbuis heb ik toen 10 cm naar achter gezet en de motor 6 cm, de afstand uitrede stuwcone intrede trustbuis was groter geworden en tot mijn verbazing ook de totale trust met 1kilo, ik kon nog wat schuiven met de accu's gelukkig want lood meeslepen heb ik een broertje dood aan.

Groet Ger.

Hier zijn we weer :D!​

Weer een hoop gedaan vandaag.
eerst even wat foto's.
Foto-AELJK3KT.jpg
Foto-ELMPVEPQ.jpg

Foto-NZIYHORZ.jpg

• Vandaag de straalpijp vast gemaakt inclusief de trechter.​
  • Servo kabels in de romp voor de vleugels klaar gemaakt.​
  • Brandstofleidingen voor de turbine aangesloten.​
  • Nieuwe accu plaat gemaakt die helemaal voor in de neus past zodat de accu maximaal naar voor kan.​
  • Even de kist in elkaar gezet om te kijken hoe mooi hij is hehe..​

What to do:
  • Lucht systeem voor hoofdlandingsgestel + remmen.​
  • Even afwegen hoeveel lood er in de neus komt.​
  • Servo kabels voor de vleugel nog klaar maken (alleen rechts)​
  • En dan als laatst de servo's voor de luchtschakelaars aansluiten (kom nog 2 luchtschakelaars te kort maar dat gaat goed komen :))​
Er volgen nog meer foto's die komen vanavond online hoop ik..

Groetjes:bye:

Laatst bewerkt:
Back