Het wordt steeds mooier Matthias!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
het punt bij lintzagen is dat je de zaag tijd geeft van zagen, indien er te veel geduwd wordt gaat de zaag zoeken en dus scheef.Hoewel ik het grootste deel van de beschikbare tijd ga stoppen in mijn nieuwe project, de pinas (https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-modelbouwkit-pinas-van-witsen.285164/) wil ik uiteraard ook graag het Statenjacht voltooien, en zullen hier dus ook de updates blijven verschijnen.
Na het maken van de jufferblokken werd het tijd om ze eens te gaan passen op het model. Ik heb er met ijzerdraad uit de Duyfken-kit een haakje aan gemaakt.
Bekijk bijlage 534603
En hier met de hoofdtouwen en talierepen geplaatst:
Bekijk bijlage 534602
Ik heb het touw eerst nog niet vastgezet zodat het een tijdje kon oprekken. Dat bleek wel nodig te zijn.
Vervolgens verder met het plaatsen van de boegspriet:
Bekijk bijlage 534605
Het model voorziet van zichzelf niet in een woeling, maar ik vond die toch onmisbaar. Ook is het niet duidelijk waar de spriet een tegengewicht kan bieden aan de trekkracht van de woeling. Ik heb hier maar wat verzonnen...
Gelijk ook begonnen met het maken van de dubbele en enkele blokken. De freesmachine kwam hier goed van pas:
Bekijk bijlage 534599
Bekijk bijlage 534600
Het ijzerdraad kwam nog eens goed van pas bij het maken van haakjes. Het lijkt erop dat er heel wat blokken aan haakjes bevestigd gaan worden. Dus daar even een kleine mal voor gemaakt:
Bekijk bijlage 534598
Bekijk bijlage 534607
Het leeuwtje is ook geschilderd en geplaatst, maar ik ben vergeten er een mooie foto van te nemen. Je ziet hem hier naast de stag met het karakteristieke "ei-blok":
Bekijk bijlage 534601
De mast bestaat uit twee delen verbonden door de hommer. Ik vraag me af of dit een historisch correcte oplossing is. Ik zag als alternatief ook twee delen die "schuin afgesneden" zijn en met woelingen bij elkaar worden gehouden. Hier een totaalplaatje:
Bekijk bijlage 534604
Tot slot nog een foto van de werkplaats. Een tweede werkbank rechts, en daarboven boekenplanken. Op de voorgrond een tweedehands HBM lintzaag, ik ben er nog geen grote vrienden mee, maar moet vooral nog even wat tijd investeren op youTube denk ik...
Bekijk bijlage 534606
Bedankt weer voor jullie berichtjes en het meekijken/denken!
Dat is niet helemaal de rede van scheef gaan. Meestal komt dit doordat het zaaglint te ver naar voren op de wielen ligt. Regel is dat de tanden op het lint ongeveer op het midden van de rubber ring van het wiel ligt (als dit niet gaat door een te breed zaaglint, in elk geval zover mogelijk naar het midden). Daardoor ligt de vertanding strak en kan deze niet meer gaan zoeken (drift). De achterkant van het zaaglint is alleen maar voor geleiding. Een smal blad is goed voor ronde vormen, bochten etc. Een breed blad is goed voor rechte stukken.het punt bij lintzagen is dat je de zaag tijd geeft van zagen, indien er te veel geduwd wordt gaat de zaag zoeken en dus scheef.
Prachtig. Mooie kleuren. Ik vroeg me af toen ik je foto's zag hoe je de masten zo mooi taps toe kan laten lopen? Weet dat dit meer een algemene vraag is maar ik ben erg benieuwd gezien ik hier over niet te lange tijd ook mee bezig ga. Oja ik heb geen draaibankHoewel ik het grootste deel van de beschikbare tijd ga stoppen in mijn nieuwe project, de pinas (https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-modelbouwkit-pinas-van-witsen.285164/) wil ik uiteraard ook graag het Statenjacht voltooien, en zullen hier dus ook de updates blijven verschijnen.
Na het maken van de jufferblokken werd het tijd om ze eens te gaan passen op het model. Ik heb er met ijzerdraad uit de Duyfken-kit een haakje aan gemaakt.
Bekijk bijlage 534603
En hier met de hoofdtouwen en talierepen geplaatst:
Bekijk bijlage 534602
Ik heb het touw eerst nog niet vastgezet zodat het een tijdje kon oprekken. Dat bleek wel nodig te zijn.
Vervolgens verder met het plaatsen van de boegspriet:
Bekijk bijlage 534605
Het model voorziet van zichzelf niet in een woeling, maar ik vond die toch onmisbaar. Ook is het niet duidelijk waar de spriet een tegengewicht kan bieden aan de trekkracht van de woeling. Ik heb hier maar wat verzonnen...
Gelijk ook begonnen met het maken van de dubbele en enkele blokken. De freesmachine kwam hier goed van pas:
Bekijk bijlage 534599
Bekijk bijlage 534600
Het ijzerdraad kwam nog eens goed van pas bij het maken van haakjes. Het lijkt erop dat er heel wat blokken aan haakjes bevestigd gaan worden. Dus daar even een kleine mal voor gemaakt:
Bekijk bijlage 534598
Bekijk bijlage 534607
Het leeuwtje is ook geschilderd en geplaatst, maar ik ben vergeten er een mooie foto van te nemen. Je ziet hem hier naast de stag met het karakteristieke "ei-blok":
Bekijk bijlage 534601
De mast bestaat uit twee delen verbonden door de hommer. Ik vraag me af of dit een historisch correcte oplossing is. Ik zag als alternatief ook twee delen die "schuin afgesneden" zijn en met woelingen bij elkaar worden gehouden. Hier een totaalplaatje:
Bekijk bijlage 534604
Tot slot nog een foto van de werkplaats. Een tweede werkbank rechts, en daarboven boekenplanken. Op de voorgrond een tweedehands HBM lintzaag, ik ben er nog geen grote vrienden mee, maar moet vooral nog even wat tijd investeren op youTube denk ik...
Bekijk bijlage 534606
Bedankt weer voor jullie berichtjes en het meekijken/denken!