Bouwverslag ss Rotterdam V - schaal 1:600 (het kleine zusje van Ad)

Bouwverslag ss Rotterdam V - Scratch build schaal 1:600

Hoi Allemaal

Momenteel staat dit project even in de kast (altijd goed om even een pauze te nemen en iets anders te doen) Maar vond het toch aardig om mijn proces te delen als een parallel verhaal langs het schitterende bouwverslag van Ad Bakker.

Onno

000.JPG

Ik maak tijdens het modelleren altijd foto’s. niet alleen leuk voor als het project af is, maar ook goed om “foutjes” op te merken. Helaas had ik niet de intentie om een verslag te schrijven voordat ik begon, dus er ontbreken her en der wat foto’s waardoor er wat grote sprongen in zitten.

Voor de gene die mijn ss Shalom verslag bijhouden weten dat ik mijn modellen bouw via de stapeltechniek, waarbij de romp wordt afgewerkt met putty.

001.JPG

003.JPG

004.JPG

005.JPG

Bouw van de rookkanalen, op de zelfde manier als de romp gebouwd, een kartonnen skelet opgevuld met putty en strak gemaakt door vele malen te schuren.

006.JPG

007.JPG

Dek details van de open achterdekken, uiteindelijk niet zo goed zichtbaar, maar vond het wel leuk om deze details er in te verwerken.

008.JPG

009.JPG

010.JPG

011.JPG

De rookkanalen voorzien van verf, petjes en loopbrug.

012.JPG

013.JPG

De romp is klaar en hier zie je een losse en ruwe stapeling van de opbouw.
Veel later zou ik de grijze romp opnieuw schilderen in een lichter grijs dat meer de werkelijkheid zou benaderen. Wel jammer want ik was erg tevreden over de gele bies die ik met de hand en een dun penceeltje getrokken had. Zal deze nu opnieuw moeten schilderen.

014.JPG

015.JPG

016.JPG

017.JPG

Het ketelhuis is ook af.
Net als meer wanden van de bovenbouw.

018.JPG

019.JPG

Hier heb ik iets stoms gedaan, ik ben vergeten om het zwembad te plaatsen! Normaal doe ik dit voordat ik de dekken verlijm van onderaf, maar was het glad vergeten en slopen gaat erg veel werk stuk maken. Dus zal ik een manier moeten vinden om deze er van bovenaf in te laten zakken.

020.JPG

De promenadewanden zijn geplaatst en voorzien van ramen.

021.JPG

022.JPG

022a.JPG

Detaillering en bouw van de 3 toppen.

023.JPG

Vond dit wel een mooie plaatje, gemaakt met de telelens van een afstandje, zo krijg je “vreemde’ werking van de romp goed te zien. En wel grappig dat op dit plaatje ook in de open achterdekken is te kijken.

024.JPG

025.JPG

026.JPG

027.JPG

028.JPG

Al een hoop details aangebracht.

029.JPG

030.JPG

031.JPG

032.JPG

033.JPG

In de laatste plaatjes zie je nieuwe lichtere grijze romp kleur, deze is nu het zelfde als bij mijn Nieuw Asterdam model en ziet er beter uit dan de vorige donkere kleur.
Wanneer ik weer aan het model verderga zal het zwembad en de reddingsboten het eerste aan de beurt zijn.

034.JPG

035.JPG

Laatst bewerkt:
Beste Onno, elke keer als ik plaatjes van jouw modellen zie moet ik mezelf dwingen me voor te stellen dat dit een schip van nog geen 40 cm is!! Verbazingwekkend hoeveel details je op deze schaal weet aan te brengen, en je research voor de diverse details is ook niet mis geweest.
Voor dat zwembad moet toch wel iets te vinden zijn. Even om precies te zijn, het gat in het promenadedek is 7080 x 5800 mm, de binnenmaten van het zwembad zijn wat kleiner zo te zien (heb nog geen tekening gevonden):

1292267522_resized.jpg

Dit is volgens mij de originele versie (foto begin jaren '60), bij de verbouwing van 1968 is er een ovale vorm ingebracht.

Groet,

Ad

Ad, bedankt voor het kleurenplaatje kan ik straks goed gebruiken. De originele versie is eigen lijk simpel van vorm en inderdaad valt het bad iets kleiner dan het gat in het dek. Heb al een idee om het bad te maken, maar zal wel een nauwkeurig werkje worden, ieder halve mm ernaast zal opvallen of niet passen. Toch wel leuk zo’n uitdaging…haha

ieder halve mm ernaast zal opvallen of niet passen.[/FONT]

Moet je maar niet zo'n schaal kiezen!!!
Hier nog eentje uit dezelfde serie. Ik vermoed dat je die al kent, want deze ben ik al op verschillende plaatsen tegengekomen.

1292340625_resized.jpg

Overigens zie op deze foto's toch ook goed dat zowel de rookuitlaten als de laadpalen grijs zijn.

1:600

Hallo Onno,

Ik zal nooit meer zeuren dat 1:100 priegelwerk is. Ziet er werkelijk ongelooflijk mooi uit. Dunne vingertjes?

Opa jan

Dank u, Dank u, heren!

Die dunne vingertjes valt wel mee, ze zijn dik genoeg om af en toe het halve model aan mijn vingers gelijmd te hebben…haha.

Zo even een avondje aan het badje besteed.
Een nieuw mesje op mijn scalpel gezet voor strak maatwerk.
Heb uiteindelijk toch maar een kuipje gemaakt dat precies in het zwembadgat valt.
Heb ook maar meteen het zwembadhuisje gemaakt. Moeten wel nog wat details aangebracht worden (bankje enzo) maar het ziet er nu niet zo kaal meer uit.

036.JPG

037.JPG

038.JPG

039.JPG

040.JPG

041.JPG

Zier er weer prima uit, Onno. Komt heel dicht bij het origineel!!!
Waar "vul" je het zwembad mee? En de houten dekken, waar zij die van gemaakt?

Groet,

Ad

De “houten” dekken is gewoon wit ivoorkarton dat ik geverfd heb om op hout te lijken.
Een beige ondergrond en de streep structuur is een donker bruine verf aangebracht met een open staande droge kwast.

Voor het water heb ik met een aantal oplossingen geëxperimenteerd de laatste paar jaar.

In het begin deed ik de kuipjes vullen met hobby lijm. Dit zat vaak vol met belletjes, krimpt in het midden en aanbrengen gaat gepaard met irritante draden.

Toen vond ik een potje met water simulatie spul bedoeld voor de treinbaan.
Ook dit krimpt, maar heeft wel een mooi effect.
Ben toen gaan experimenteren met transparante sheets over het kuipje aan te brengen en daar op een laagje van dat water spul aan te brengen. Ziet er goed en strak uit, geeft mooie reflectie op de bodem, maar het laagje gaat na een tijdje los laten van de sheet en gaat ook snel wazig uitslaan.

Nu breng ik een laagje glanzend vernis aan op de sheet. Beetje met een kwast deppen zodat het lijkt op rimpelend water.

De “houten” dekken is gewoon wit ivoorkarton dat ik geverfd heb om op hout te lijken.
Een beige ondergrond en de streep structuur is een donker bruine verf aangebracht met een open staande droge kwast.

Het klinkt zo eenvoudig.......

Dat van die treinmodelbouwers had ik zelf kunnen bedenken, die bouwen natuurlijk soms hele landschappen na. Dat het krimpt valt me dan wel weer tegen, je zou toch zeggen dat die daar dan ook last van moeten hebben.

Groet,

Ad

De zonnetent,

Heb laatst met Ad wat ideeën uitgewisseld hoe deze het beste te maken is,
Voor mijn schaal is het beter om de suggestie van de tent te creëren in plaats van de hele buizen constructie, heb dit wel geprobeerd, maar het was te fragiel.

Nu heb ik van kleine reepjes karton een skelet voor onder het doek gemaakt. Deze zwart geschilderd en de zijkanten met een dun kwastje en witte verf voorzien van highlights om toch het idee te geven van een buizen constructie. Het doek is een velletje aluminiumfolie, van te voren heb ik met een stompe tandenstoker lijntjes getrokken waar de constructie onder het doek zou zitten. Uiteindelijk een beige verflaag en klaar.

042.JPG

043.JPG

044.JPG

045.JPG

046.JPG

Onno, op de RDM-300 site van Johan Journée zag ik toch nog een foto waarop de zonnetent te zien is:

300-sw38.jpg

En toevallig ook nog een foto van de technische proefvaart waarop veel duidelijker te zien is dat de ventilatiekanalen op het observatiedek toen nog niet aangebracht waren:

300-sw37.jpg

Ik vind jouw zonnetent echt geslaagd!!
Ik heb overigens op de Kombuispraat site ook nog vragen gesteld over de ventilatiekanalen, de zonnetent en de kimkielen. Ik ben benieuwd of daar nog nieuwe gezichtspunten vandaan komen.

PS
Onno, de Dame heeft alleen zusjes!!!!!!!

Laatst bewerkt:
Zo en nieuwe update,

We priegelen lekker verder! Ben vandaag aan de davits begonnen.
Eest maar alle onderdelen getekend en uitgeprint, een velletje vol voor alle 36 davits.
Heb er al 2 gemaakt en geplaatst om te kijken of het ook iets is, ziet er wel goed uit voor mijn gevoel dus nu de rest nog!

Gr, Onno

047.JPG

048.JPG

049.JPG

Hallo mensen,

Het is even stil met het modelwerk, maar ik heb wel wat anders wat zeker zo mooi is!
Een aantal weken geleden heb ik een on-line T-shirt shop geopend, waar ik mijn eigen opdruk ontwerpen kan aanbieden. Zeer exclusief je zal niet iemand anders er in zien lopen, maar de prijs blijft aantrekkelijk.

2 weken terug ben ik begonnen aan een goot handgeschilderde illustratie/kunstwerk van de ss Rotterdam V, bij het maken van deze illustratie had ik ook al in gedachte om deze aan te bieden als T-shirt opdruk. Echt iets voor de fans van de Rotterdam, mar ook een hommage aan de gouden dagen van het passagiersschip in het algemeen. Het schilderen van het kunstwerk was erg leuk om te doen en ik ben dan ook zeer tevreden met het resultaat.

Hier de plaatjes van het werk en de voor de gene die geïnteresseerd zijn de link naar mijn on-line T-Shirt shop. Waarbij je kan kiezen uit verschillende modellen en zelfs een bijpassende draagtas. Mocht je vragen hebben over bestellingen of een verzoek hebben voor een te bedrukken medium. (b.v op canvas) kan je me altijd een mailtje sturen.

Groetjes, Onno

http://onnoheesbeen.spreadshirt.nl/

01.jpg

02.JPG

03.jpg

04.jpg

filmpje van het model

Afgelopen weekend wat met de camcorder gespeeld en ik dacht, misschien wel leuk om eens het model van de Rotterdam te filmen. Het is wel geen varend model, maar het geeft toch een andere indruk dan een plat plaatje.

hier is de youtube link
[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back