Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Klopt, er moet zeker nog een piloot in. Weet echt nog niet hoe en wat, grootste probleem is het gewicht. Piloot zit echt op de verkeerde plaats! Maar het moet, mee eens. Dat wordt een klein winterprojectje!!
 
Vliegen? Fly-In van de OLC... september a.s. eerste weekend... aankondeging volgt nog op MBF :mrgreen:
Jonkje is er vast ook wel...
 
Heel erg mooi en ook het geluid past behoorlijk goed bij dit model! Dat is iets waar het voor mij heel vaak aan schort. Bij de meeste modelvliegtuigen klopt het motorgeluid van geen kanten.
Wat me wel opvalt is dat je feitelijk te snel met de Pup vliegt. De "echte" vliegt duidelijk langzamer. Bij dit model kan je goed zien dat hij in feite te veel motorvermogen heeft. Vergeet niet dat de rotatiemotor op de Pup maar 80pk is.
Jij als vlieger kan natuurlijk heel makkelijk het gas van jouw motor wat dicht trekken. Je zal dan ook anders moeten gaan vliegen. Rustiger sturen, flauwere bochten niet te steil optrekken en zo. Je vliegt dan namelijk niet zo gek veel boven de "overtreksnelheid". De Pup heeft een enorm vleugeloppervlak waardoor je ook heel langzaam kan vliegen. Dat langzamer vliegen zal geen probleem moeten opleveren.
Hieronder een filmpje van de Pup van de Shuttleworth Collection in Old Warden. Die kist heb ik vele malen zien vliegen en elke keer was het een feest.
 
Dank je Ernst voor je opmerkingen die ik ter harte neem. Dit was de vijfde vlucht pas en zit nog in de lerende verken fase van de eigenschappen van dit vliegtuig. Maar ook nog een beetje angst in de bochten dat hij niet wegzakt, vandaar hogere snelheid. Maar ik ga je tips meenemen in de eerst volgende vlucht, super!
 
Ik ben van mening dat Michiel hem zeker niet te snel vliegt, keurig zelfs.
(ik heb wel eens wat andere modellen van WW1 piloten als scheurijzers voorbij zien komen :D )
Werkelijk schaalvliegen kan eventueel langzamer maar is voor een model wel ietwat saai te noemen.

Vergeet ook niet dat het hier om een jager gaat, tijdens dogfights zal de Pup zeker tot zijn max. gegaan zijn in wendbaarheid en snelheid.

Motorisering en geluid zijn prima in orde :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Snelheid lijkt me netjes, kan wat langzamer maar vind vaak ook dat de snelheid van een model op video hoger lijkt dan in werkelijkheid. Ik vloog meestal half gas. Hier een testfilmpje met een fpv camera vanuit mijn Pup:
 
De Pup was (is) zeer wendbaar en de piloot kan er heel veel mee. Het was een "jager" maar daar moet je je niet te veel van voorstellen. Tegen de Duitse kisten zoals de Albatros en de Fokkers was de Pup echt niet opgewassen. Er waren een aantal zeer ervaren Engelse vliegers die zelfs met zo'n "tam" toestel als de Pup nog heel wat konden uitrichten. Er zijn zelfs Albatrossen en een paar Fokkers door een Pup vlieger neergehaald.
Pas met de Camel en vooral de SE5A kregen de Engelsen kisten die het echt tegen de Duitse vliegtuigen op konden nemen. De Pup werd toen al snel "gedegradeerd" tot les en oefen vliegtuig. Veel beginnende piloten hebben hun eerste solovlucht gemaakt met een Pup. Heel wat zijn met "een broek vol" terug gekomen omdat die Pup toch een paar handen vol was om er mee te kunnen vliegen en vooral netjes landen. Een veel voorkomend probleem bij de landing was dat de piloten niet voldoende snelheid durfden terug te nemen. Ze beleven te snel vliegen en dan is het veld al snel te klein. Er zijn de nodige piloten de heg in gereden of en nog net overheen gehopt. Anderen gingen over de kop en bleven dan ondersteboven op het veld liggen. Hun collega's moesten er dan omheen landen. :eek:
Een tweede probleem was dat de inhoud van de olietank (wonderolie!) wel eens over de piloot liep. Voordat die zich los kon maken uit zijn "gordels" was hij dan al aardig "doorgesmeerd".
 
Even een vraagje aan de Pup fans en kenners.
Ik las ( ben er nog niet hellemaal door) dit draadje over de pup.
Om een beetje een beeld te krijgen hoe één en ander juist zit, en das wel een hulp.
Alleen stelde ik me de volgende bedenking.

Ikzelf ben sinds kort in het bezit van een kit ( niet nieuw), alleen is het, of lijkt het misschien eentje van het begin??
in de bouwbeschrijving staat op het laatste blad de datum 16.9.87
nu vroeg ik me af:... staat die datum zo in elke bouwbeschrijving??
Zou de kit nog geleverd worden zoals ze destijds is bedacht,...of zouden er door de tijd structurele wijziging zijn doorgevoerd waardoor je tegenwoordig zelfs een moki zou kunnen monteren??
Waardoor de liggers anders van materiaal of wat forser aan de maat zijn??
Wie weet hier meer van,
 
Dat is een mogelijkheid,
Alleen is het jammer de Toni en Reinsch er niet meer zijn...
Maar der moete toch ervaringsdeskundige genoeg zijn hier op het forum zou ik denken.
 
Dat is een mogelijkheid,
Alleen is het jammer de Toni en Reinsch er niet meer zijn...
Maar der moete toch ervaringsdeskundige genoeg zijn hier op het forum zou ik denken.
Er zijn meer ervaren mensen bij tc die je zo kunnen helpen. Of hier afwachten. Ik zou beide proberen.
 
Zie nu dit bericht en ook je prive bericht. In de bouwbeschrijving bij mij staat geen datum. Ik zou zeker contact opnemen met de firma Clark. Rene Neumann is de nieuwe eigenaar. Die weet het vast en anders zijn medewerkers wel.
 
Hallo,,fragt doch einfach die Maus:yes:oder Deti:)

Also ich stelle die Pup Baukästen her,,und die erste Frage ,,ja man kann einen Moki einbauen,,wir haben extra dafür eine etwas verlängerte Alumotorhaube.Desweiteren wird das ganze Holz von mir ausgesucht und bearbeitet.Die Baukästen der neuen Generation sind absolut ausgereift,und von bester Qualität.:koud:

ich hoffe ich konnte helfen PS.die verlängerte Haube ist unerheblich,und man kann es eigentlich nicht erkennen,das die Haube länger als die Getriebe Haube ist..

gruss Detlef
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie allemaal,
Het is fijn op het forum terug te kunnen vallen als je met vragen blijft zitten
Gaat nog goedkomen.

@Detlef,
Ich habe dir eine Nachricht gesendet.
 
Dat is een mogelijkheid,
Alleen is het jammer de Toni en Reinsch er niet meer zijn...
Maar der moete toch ervaringsdeskundige genoeg zijn hier op het forum zou ik denken.

Kurt,

Niets zo betrouwbaar als een 38 met reductie voor de Pup.
Volgens mij over de jaren heen, niets aan het ontwerp veranderd, buiten die alu motorkap ipv de GFK. Maar standaard sterk genoeg wil je er een kleine moki opzetten.
 
Hoi Tom,
T´ja wie weet,
Na wat zoeken op het net kwam ik mooie dingen tegen waarmee ze deze pup´s kunnen aandrijven.
De kans om aan deze kit te komen deed zich voor,... das al het begin.
 
Back
Top