Bouwverslag San Juan 1:30

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar tot een paar jaar terug wel menig vliegtuigjes en auto's in elkaar gezet. Nu voor de 2e keer de stap gewaagd naar houten model bouw (de eerste heeft de verhuizing niet overleefd). Ik ben na een tijdje zoeken op de San Juan van Artesania uitgekomen met een schaal van 1:30 en heb deze besteld. Alleen heb ik ervan nog geen bouwverslag kunnen vinden op dit forum of een ander.

De bouwdoos is afgelopen donderdag besteld maar omdat hij niet op voorraad was duurde het wat langer voor ik hem heb (morgen). Op de foto's is veel metaal te zien (deurtjes, ramen, kanonspoorten en de onderkant van de kanonnen) die ik hoop te vervangen door hout. Ervaring heb ik er wel mee op levensgroot formaat maar zo klein heb ik het nog nooit geprobeerd dus het word nog wel even afwachten wat het word.

Dit zei de website over het model:
"Geactualiseerde en verbeterde her uitgave van dit klassieke Spaanse galjoen.

De galjoenen in de Armada van de mid-zestiende eeuw behoorden bijna 150 jaar lang tot de beste oorlogsschepen.

De San Juan is een van deze prachtige schepen, imposant en robuust, en een hoge kwaliteit uitrusting."

Afmeingen:
Lengte : 520 mm
Hoogte : 615 mm
Breedte : 126 mm

Foto's van het model:

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag ?, welkom op het forum.

Je foto's zijn voor ons niet zichtbaar omdat je album op "privé" staat. Als je het op "openbaar" zet kan iedereen de foto's zien. Het is inderdaad verwarrend, omdat jij ze zelf wel in je bericht ziet staan.

Naar het album gaan en dan rechts bovenin "fotoalbum wijzigen" aanklikken. Daarna onderin "openbaar" aanklikken en dan "versturen".

Groet,

Ad Bakker

Bedankt voor de tip. De foto's zijn als het goed is nu te zien.

Zie ook dat ik me vergeten was even voor te stellen dus bij deze: Ik ben Peter, 22 jaar oud en woon in Elburg. Ik volg een opleiding tot scheepstimmerman en naast me opleiding werk ik in een slachterij. Me hobby's zijn: zeilen, modelbouw en me oldtimer.

Leuk schip Peter.
De informatie op internet varieert nogal. Artesania zelf zegt dat de schaal 1:35 is. Maar voor de rest lijkt er met de daar opgegeven maten ook iets niet te kloppen. De opgegeven lengte van 745 mm zal wel inclusief boegspriet zijn, de hoogte klopt redelijk maar de breedte lijkt nergens op:confused:.

Die wat kleinere schaal zal wel kloppen, anders zou het 1:1 wel een erg klein scheepje geweest zijn.

Veel plezier met de bouw. Als er vragen zijn, gerust stellen en het liefst voordat je iets definitiefs doet, repareren is veel minder prettig bouwen dan het gelijk goed uitvoeren. Soms krijg je heel snel antwoord, andere keren kan het wat langer duren. De frequentie waarin leden het forum bezoeken kan sterk variëren.

Groet,

Ad Bakker

Hoi Peter, welkom op het forum. Leuk schip om mee te beginnen. Er is hier een hoop kennis van zaken aanwezig, dus schroom niet als je ergens mee zit.

Welkom op het forum Peter.
Er is op dit forumdeel genoeg expertise om je bij problemen / vragen verder te helpen.
Als je het even niet weet, maak dan een dry-fit foto van het probleem, zodat we met je mee kunnen kijken.

Succes, Germt

Bedankt allemaal voor de reactie's :)

De San Juan bleek bij de winkel waar ik hem besteld had langere tijd niet beschikbaar te zijn dus heb ik besloten om de San Francisco II te bouwen. De doos heb ik gisteren in ontvangst genomen en alvast alles uitgepakt en bestudeerd. Ook ben ik alvast begonnen met de kiel en de onderdelen los op de plek te zetten.

full

Een foto van de (tijdelijke) werkplek. Het is de bedoeling om als de kleine slaapkamer klaar is daar de tafel neer te zetten dus tot die tijd is de tafel soms best vol :p

full

Op de foto hieronder staat de nog niet gelijmde kiel.

full

En de ijzeren onderdelen. Na het openmaken van de doos vind ik de onderdelen eigenlijk best lelijk om in de boot te verwerken. Ik ga me er de komende tijd is in verdiepen hoe ik die kan namaken in hout. Als iemand hiervoor een goede tip heeft hoor ik het graag.

full

Sommige deurtjes van de geschutspoorten zijn ook scheef en krijg ik niet passend dus die worden in ieder geval vervangen.

En dan heb ik nog een vraag.
Volgens de kit blijven de geschutspoorten onder het dek (20 stuks) dicht met een luik ervoor. Is het ook mogelijk om die open te maken en er een kanon in te steken? ik zelf vind dat er mooier uitzien dan de dichte luiken.

En de topic titel klopt nu niet meer. Kan ik deze nog aanpassen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de gesloten luiken open wilt maken en er kanonnen in wil zetten moet je wel extra dekken maken om deze op te zetten. Meestal is er geen dek achter de gesloten poorten. Maar in principe kan het natuurlijk wel. vergt alleen wat aanpassingen. Je kan ook een klein balkje maken en er losse schietbuizen in plaatsen, dan heb je geen extra dek nodig.

peter, ik heb aan de( forum beheerder) gevraagd en toen heeft hy de naam van myn verslag aangepast , het was wel een verslag gestart in 2010.

grt timberwolf

Back