Bouwverslag San Francisco 2 van Artesania Schaal 1:90

Dit zijn zogenaamde vioolblokken, dan zijn twee blokken aan elkaar:

full

In principe dus verschillend van 2-schijfs blokken, maar in de meeste gevallen kan een vioolblok door een 2-schijfs blok worden vervangen.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Robert, er zijn wel modelbouw vioolblokken, maar dan wel voor de grotere. Bij Kombuis hebben ze ze ook wel, 8 en 12 mm. Even uitkijken daar, alleen de 1-gats daar zijn vioolblokken, de meergats zijn volgens mij sikkeblokken.

Je kan trouwens ook een klein en een groot 1-schijfs blok boven elkaar aan elkaar stroppen (en wellicht voor de zekerheid ook lijmen). Dat werd in werkelijkheid in Engeland ook zo gedaan.

Groet,

Ad

Robert, er zijn wel modelbouw vioolblokken, maar dan wel voor de grotere. Bij Kombuis hebben ze ze ook wel, 8 en 12 mm. Even uitkijken daar, alleen de 1-gats daar zijn vioolblokken, de meergats zijn volgens mij sikkeblokken.

Je kan trouwens ook een klein en een groot 1-schijfs blok boven elkaar aan elkaar stroppen (en wellicht voor de zekerheid ook lijmen). Dat werd in werkelijkheid in Engeland ook zo gedaan.

Groet,

Ad

Ad,

Ik heb deze vioolblokken.

%5BUNSET%5D

%5BUNSET%5D

Ik heb een normaal blokje genomen en een extra gaatje geboord. Hierna heb ik met een vijl de ene helft wat smaller gemaakt.

Op een van de tekeningen van hoving staat het ook getekend, ook op blz 75. Ik vond dit iets duidelijker dan de tekening die je toonde

Vraagje,

Welke mast wordt er eerst aangebracht de fokkera of de fokkemarsra of beide tegelijk i.v.m. dat de draadjes elkaar in de weg zitten.

Het wil ook niet erg vlotten op het ogenblik, daarom is het plezier van het aanbrengen van de draadjes is even weg zeg maar. :(
We gaan gewoon door maar op een lager pitje.:sleeping:

Van mij moet je in dit stadium niet veel verwachten Robert, dit is voor mij ook allemaal redelijk nieuw, althans als we het helemaal juist willen doen.
Ik volg alles natuurlijk wel;)

Germt

Van mij moet je in dit stadium niet veel verwachten Robert, dit is voor mij ook allemaal redelijk nieuw, althans als we het helemaal juist willen doen.
Ik volg alles natuurlijk wel;)

Germt

Dan prutsen we gewoon verder Germt, en als het niet goed beginnen we weer opnieuw.:D

Volgens mij werkt van onder naar boven het prettigst. Zo werd het ook bij de Victory beschreven, en ik heb dat zonder problemen zo kunnen doen.

Groet,

Ad

Ik werk van onder naar boven. Lijkt me dat als je eerst de marsra doet, die touwtjes flink in de weg zitten wanneer je de ra doet.

Tot op heden werkt van onder naar boven voor mijn prima

Succes ;)

Na alle paaseieren en een weekendje weg zijn we weer aan de slag gegaan met de touwtjes.

Het is een vreselijk gepruts maar we hebben het fokkezeil voorzien van de touwen.
Volgens mij moet het zo wel aardig kloppen mocht er iets niet goed zijn dan hoor ik dat graag voordat ik het zeil ga bevestigen aan de mast.

20130403_192258.jpg

De onderste foto is hoe het nu is.

20130403_220215.jpg

Mooi hoor, eerst alle zeilen voorzien van alle benodigde touwen is inderdaad de beste manier heb ik ooit eens van iemand geleerd;)

Germt

Ziet er mooi uit Robert :cool:

Ik heb mijn Boeken niet bij me, dus doe het even uit mijn hoofd.
Ik zie dat je de halsen hebt, maar dan mis ik volgens mij de blokken van de schoten op de onderhoeken van het zeil.

En je hebt in het midden een blok zitten bij de sleede, kan even niet zo snel bedenken waarvoor die is...

Groet

Hierbij weer een paar foto's van de vorderingen.

Het gaat erg traag, maar ja dat zal wel komen dat dit voor mij nieuw is :roll: maar het blijft volgens mij altijd wel een tijdrovende klus.

%5BUNSET%5D

%5BUNSET%5D

%5BUNSET%5D

%5BUNSET%5D

%255BUNSET%255D

En het geeft een duidelijk beeld hoe de touwen moeten lopen:cool:

Germt

Back