Goed, back on-topic met mijn bouw verslag.
Ik heb de afgelopen week ook in de avond uren af en toe wat aan de Lip 20 kunnen doen.
Zo is de bungy haak ingelijmd waarna ik eindelijk de vleugel in de romp kon lijmen. Om goed te bepalen waar deze moest komen heb ik de breedte van de rompopening opgemeten aan de voor en achterkant van de vleugel. Deze maten heb ik overgenomen op de vleugel.
Deze lijnen maken het ook veel makkelijker om lijm op de juiste plaats aan te brengen. Ik heb 30 minuten epoxy gebruikt met microbaloons om een solide verbinding te krijgen die niet makkelijk kan scheuren. Na het plaatsen heb ik de lijm met een doekje met wat alcohol gladgestreken.
Met de vleugel op z'n plaats en de motor in de achterkant heb ik mijn 3000mAh 4S accu voorin gelegd om te controleren waar hij moest komen voor een correct zwaartepunt. Dat bleek helemaal voorin te zijn. Met de accuhouder op de dragerprofielen kreeg ik de accu niet ver genoeg naar voren. Ik heb de profielen maar weggelaten en de voorkant van de accudrager passend gemaakt aan de neus. Er zitten 2 moeren in gelijmd om de accu echt vast te kunnen zetten.
Daarna heb ik hem verlijmd aan de neus en de vleugel. Het geheel is nu erg stevig en de accu kan ver genoeg naar voren. De voorkant rust op de ducting.
De regelaar komt net achter de accu te liggen.
Achter in de romp moet een gat gemaakt worden voor de uitlaat van de Fan. Omdat mijn fan niet van restricties houdt heb ik deze zo groot mogelijk gemaakt. De hoogte van de uitlaat heb ik zo gekozen dat de luchtstaal zo mooi mogelijk rechtdoor gaat. Mocht het nodig zijn dan kan ik dit achteraf altijd nog aanpassen.
Ik ga proberen er nog een betere foto van te maken bij daglicht.
Dan verder met de cockpit. Ik heb enkele piloten liggen waarvan ik dacht dat ze mooi zouden passen, maar helaas, net te klein.
Om de piloot later te kunnen plaatsen heb ik een gat in de bodem van de cockpit gesneden en tegelijk een beetje decoratie aangebracht.
Het hoeft geen wedstrijd schaalkist te worden, dus ik heb iets eenvoudigs gemaakt.
De verankering van de cockpit aan de romp heb ik iets anders gedaan dan in de handleiding. Onder de cockpit zitten 2 plaatjes hout. In de rom zit nog zo'n stukje waarvan ik de randen heb geschuurd zodat de bovenkant gelijk komt met de romp. Het past mooi en is spelingsvrij.
De laatste klus waren de roeren. De houten roerhevels moeten in een gleuf in het roer gelijmd worden. Om er zeker van de zijn dat de scharnierpunten bij beide roeren op dezelfde plaats komt heb ik een stangetje door beide hevels gestoken terwijl het geheel lag te drogen.
Laatste klus was het vastlijmen van de roeren. Er worden CA scharnieren bij de kit geleverd. Die heb ik gebruikt omdat ze me nog nooit in de steek hebben gelaten. Om er voor de zorgen dat ze mooi in het midden blijven zitten steek ik er een speld doorheen.
De roeren worden met dunne CA lijm vastgelijmd. In de meegeleverde stuurstang heb ik met een Z-buigtang een mooie z gebogen die door de servo arm gaat. Aan de rolroeren komt een metalen tonnetje waar de stuurstang met een borgschroef in wordt vastgezet. Dat maakt een goede afstelling heel gemakkelijk.
Dat was het voorlopig weer. Van de week even de cockpit zwart spuiten in de kap erop lijmen.