Hallo allen,
De romp is dicht! Via pbtje vroeg Ad Bakker om wat info over de romp voor iemand anders. Misschien dat andere bouwers dit ook wel interressant vinden vandaar dat ik het hier ook plaats.
*De dikte van het spantenraam is 9 mm. Boven de 150 cm gebruik ik dikkere spanten van 12 mm. In de regel hoe groter, naar verhouding dikker. De kielbalk is van dezelfde dikte.
*De beplanking zou ik wel dikker houden. 2mm is het minimum wat ik gebruik omdat tijdens het vlakschuren van de romp altijd wat af gaat. Zeker op sommige welvingen.
Het keperdoek wat ik gebruik met harsen erbij zal ongeveer 1,5 tot 2 mm dikte geven. Dit compenseer ik niet met het uitzagen van de spanten. Die anomalie valt te verwaarlozen naar mijn mening. Zeker op een lengte van boven de 1 meter.
*Het inboren van een enkelschroever is wat lastig en moet secuur gebeuren. De hak zaag ik daarom zover mogelijk in tot de welving begint. De rest boor ik eerst voor met een kleine boor van 30 cm lengte. Daarna steeds breder uitboren om te voorkomen dat het hout aan de binnenzijde splijt.
Met een rattestaart het gat pas maken voor het richten van de schroefaskoker zodat deze in lijn staat met de kiel en de juiste hellingshoek heeft.
Na het richten de koker vast zetten met houten spietjes zowel binnen als buiten en vol laten lopen met epoxyhars. De uitstekende houtjes kunnen na droogtijd afgevlakt worden.
Nu de foto's...
Uitmeten van de kimkielen, kom ik nog op terug.
Tot zover maar weer.
Groeten Paul