Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Dank je Piet. Ik wijk sowieso van de bouwbeschrijvingen af qua kleuren. Ik moet ertegenaan kijken en dan vind ik de keuze van kleuren in optiek beter. De ornamenten krijgen realistische kleuren. De malienkolder van Prins Willem wilde ik een metaal kleur geven. Oud goud. En de leeuwen net als de boeg. De gordijnen neem ik in die kleur mee. Engeltjes natuurlijk een lichte huidskleur. Daar past donker groen denk mooi bij. Maar de houdskleuren nu spreken mij ook aan. Dilemma dus.

Ik denk dat wanneer je alles een kleurtje geeft je de details beter uitlicht, maar dat zou je moeten proberen met photoshop of zo

Ik heb de achtergrond van de spiegel eens een flinke schuurbeurt gegeven en een laag deense olie.
En nu alles dry fit nog wel op zijn plaats zit ben ik zo eigenlijk wel tevreden. De achtergrond laat ik lekker voor wat het is. Was nog aan een heldere kleur blauw aan het denken met wolken. (Kan want officieel is de fortuining in die kleuren) maar dan moet ik de fortuining meenemen.

IMG_1359.JPG

IMG_1360.JPG

IMG_1361.JPG

de replica

Bekijk bijlage 422869

denk maar eens een nachtje slapen
Hier is goed te zien dat donkergroen en een donkere houttint heel goed samen gaan en ook de subtiele kleuren van de overige ornamenten, helemaal mijn stijl. Maar goed het hout van je model was al zo heb ik begrepen, dus daar is niet veel meer aan te doen, zou in elk geval een SUPERKLUS worden as je dat nog wilt veranderen.... De keus om de spiegel niet te schilderen vind ik we OK.

Bedankt voor de likes en het commentaar.
Klaar lang getwijfeld, maar tenslotte de achtergrond in zijn geheel aangepakt. Op de foto lijkt het groen lichter van kleur dan in het echt. Vraag me niet waarom. De achtergrond neigt in het echt naar zwart toe.

IMG_1364.JPG

IMG_1366.JPG

Kijken wat ik met bovenkant spiegel doe. Wellicht dat ik de achtergrond van die drie vakken ook donker maak zodat de decoratie naar voren springt. Ook de "kroon" op de spiegel is eigelijk aan weerszijden een vis en een engel en in het midden het schild.
Maar dat kan altijd nog. Heb de smaak nu wel te pakken.

I really liked the natural wood colours Stephan - but at the same time I was also itching to see what it would look like painted. Now that I've seen both - I believe the painted Spiegel was the right decision! :thumbsup:

Dank jullie wel voor de likes en de mooie woorden .

Ik ben nog steeds de spiegel aan het veranderen, meer richting het museum model.

s_ng_nm_11911_06.jpg(mediaclass-gift_detail_image.934edca9bf4d65a804440763f9b86b64db128c74).jpg

De spiegel van dat model heeft aan de bovenkant aan elke kant een engel met een soort vissenstaartbenen en een vis. Dit ga ik uit een stukje kersenhout dat ik nog heb proberen na te maken.
Kersenhout is moeilijker te bewerken dan buxus, maar ga toch een poging wagen. Ik ben al goed op weg maar het is een heel stuk bewerkelijker. Met de beiteltjes gaat alleen de afwerking, het vormgeven gaat daar niet mee, kersenhout splijt sneller. Hiervoor gebruik ik allerhande freesjes die ik heb en dit gaat prima zo. Hier is het begin:

IMG_1370.JPG

IMG_1371.JPG

IMG_1372.JPG

de oude bovenkant ziet er zo uit (naar het model van Corel):

IMG_1366.JPG

Back