Bouwverslag Pipercub

Na de hele zomer 1:1 vliegen eindelijk weer eens tijd gemaakt om aan de Piper te werken.
In beide vleugelhelften heb ik de servo's ingebouwd voor de besturing van de rolroeren en de flaps.

De verdeling van de beschikbare ruimte voor rolroeren en flaps heb ik verdeeld in 45 cm voor het rolroer en 33 cm voor de flap.

Of dit de juiste verdeling is weet ik niet maar dat moet blijken. Wel heb ik het rolroer iets verder naar de tip uitgebreid dan de tekening aangaf. Hierdoor komt het rolroer net in de kromming van de tip en heeft het volgens mij het meeste effect om de kist te laten rollen.

Vandaag kreeg ik de motor binnen die ik op de Piper ga zetten, om te beginnen wil ik hem met 4s gaan voeden. De motor die ik oorspronkelijk wilde gebruiken heb ik op mijn Beaver gezet omdat NTM een aantal motoren niet meer in het programma heeft. De motor van de Beaver was in onbalans geraakt na een harde landing, gevolgd door een neusstand.:frustie:
 
Laatst bewerkt:
Hé... ziet er allemaal erg netjes uit!

PS: Motorkap? Maak die dan deels transparant... soort exploded view...? Heb je altijd een inkijkje naar de techniek...
Hmmm... best een 'gaar' ideetje, kist half transparant en de rest in dekkende tint folie... maar dan random er over heen. Alleen moet je dan wel heul netjes bouwen... anders heb je weer van die vingertjes die gaan wijzen... "heej kijk een lijmkloddert" :-( Haha.

Prachtig. Nette servodekseltjes. Genot om te zien.
Gr Bas
 
Nadat de servo's zijn geïnstalleerd heb ik de vleugelhelften aan elkaar gezet en dan blijkt het toch een hele grote vleugel te zijn! De speciale "flap-scharnieren" lijken hun werk heel goed te doen, hoewel het natuurlijk in de praktijk nog moet blijken.

Om te passen de vleugel op de romp gelegd en dan blijkt dat het geheel aardig klopt.

Het begint nu op een vliegtuig te lijken, maar ik ben blij dat ik het stabilo met kielvlak nog niet aan de romp heb gelijmd want nu kan ik de vleugel en het stabilo uitlijnen aan elkaar.
 
Dat wordt een prima vliegtuig...

Vlieg al jaren met de Goldberg uitvoering van deze Piper en afgelopen zomer heb ik gevlogen met een Piper gemaakt van hetzelfde freespakket. Heb het toestel niet gebouwd.. Vliegt uitstekend.
 
Hierbij een foto ter verduidelijking van de flap scharnieren waarbij de spleet tussen de flap en de vleugel goed te zien is.
Het zijn trouwens heel gemakkelijke scharnieren om aan te installeren want met de vleugel op zijn kop kan je de scharnieren er zo opschroeven.
De vleugel heb ik vastgemaakt met één houten pen aan de voorzijde en twee nylon schroeven aan de achterzijde. Met de vleugel op zijn plaats heb ik ook het stabilo en kielvlak vastgemaakt want die kon ik uitlijnen op de hoofdvleugel. Het kielvlak en het stabilo in de folie, evenals de flaps en de ailerons.
De bouw van de Piper moet niet te snel gaan want voor de volgende kist is niet veel plaats meer.:D
 
Dit is mijn voortgang

IMG_20161206_171722_zpszof9o5mh.jpg


Vleugel 2 hoop ik morgen ook zo ver af te krijgen.
Jouw flaps doen exact wat ze moeten doen. mooi! zo wil ik het ook gaan doen.

Oh.....en je kan echt nog veel meer vliegtuigen kwijt hoor! :banana:
 
@Justus Dat ziet er goed uit! Als ik het goed zie dan maak jij er een deelbare vleugel van.
Nu dat de twee helften bij mij aan elkaar zitten is het wel een hele grote vleugel die ik nog maar net in mijn auto kan vervoeren!
Oh.....en je kan echt nog veel meer vliegtuigen kwijt hoor! :banana:
Oke!... Weer geheel gerustgesteld kan ik weer lekker verder bouwen en het volgende project plannen..... toch?
 
IMG_20161207_190822_zpsooc3ivph.jpg


Gisteren de rechter vleugel ook een heel eind in elkaar gekregen.

Het Svenson ontwerp is al een deelbare vleugel (zie je heel mooi bij de L4 van Arnold)
Grootste wijziging van mij (tot zo ver) is dat ze op 2 carbon bennen geschoven worden zodat ik 2 handen vrij heb voor de verdere montage.
Verder overweeg ik de D-box door te laten lopen tot op de hoofdligger en maar 1 strut te gebruiken. Dat eerste voor meer eigen torsiestijfheid van de vleugel zodat ik dat 2de kan doen voor meer gebruiksgemak.


En het kan nooit kwaad om een volgende project al in je achterhoofd te hebben toch??
Ik heb er altijd meerdere rond spoken:weetnie::p
 
Gisteren de rechter vleugel ook een heel eind in elkaar gekregen.
Het begint al op een vliegtuig te lijken! En je gaat hard.

Zelf ben ik heel hard gegaan want vandaag heb ik gevlogen met de Piper, maar eerst even wat foto's van de laatste fasen
En dan de maiden.

Oef, gelukkig ging het goed maar er moet nog wel wat gebeuren. Het c.o.g mag nog wat naar voren en het hoogteroer hoeft niet zo veel uitslag te hebben. Verder moeten de zijruiten erin want het opspattende water van de wielen komt naar binnen. Maar het was vandaag zulk mooi weer dat ik het niet kon laten om de Piper te laten vliegen.
 
Na kijk, proficiat.
Het cg nog wat naar voor, de uitslag van het hoogteroer is maar hoe je zelf de stik van je zender bewerkt, zou eerst afwachten wat het resultaat is na het verleggen van het cg.
Johan.
 
Mooi!

Bij mij is het tempo er een beetje uit door drukke prive-agenda, Ik heb nu van 1 vleugel de d-box verlijmd, hoop de ander deze week ook nog te kunnen doen, en ben tussen de lbedrijven door de voorkant van de romp aam het indekken. even geen foto's van de voortgang;)

Wel een paar vraagjes: Welk vlieggewicht ben je uiteindelijk op uitgekomen? Welke aandrijving gebruik je?
Je vliegt op 4S toch? Het lijkt alsof je ruim voldoende vermogen hebt voor lekker vliegen?
 
@Justus Ik vlieg inderdaad op 4S en heb voldoende vermogen met een Turnigy SK3
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-3548-1050kv-brushless-outrunner-motor.html
Momenteel heb ik er een 12x8 prop op staan maar die is te groot want dan trek ik 950 watt, dus ik moet wat minderspoed en welllicht een kleinere diameter.
Het totale vlieggewicht heb ik nog niet gewogen maar ik denk zo'n 3 kilo.
Zodra ik weer gemeten en gewogen heb zal ik het weer laten weten.

Nu eerst: Prettige Feestdagen!

Arie
 
Om het cg naar voren te krijgen heb ik twee stalen plaatjes achter de motor gemaakt. Dit was mogelijk omdat ik draadeinden door de motorsteun naar het brandschot heb gemaakt. Wat langere draadeinden en het zwaartepunt is verder naar voren. Helaas paste de motorkap niet meer en dus heb ik de romp van verlengd.
De twee plaatjes wegen bijna 3oo gr(2 x 146 gr).
full

Hiermee komt het totaal gewicht van het vliegtuig op 3700 gram(zonder lipo), nogal zwaar dus. Maar ja een bommenluik, een sleephaak, 4 servo's in de vleugel( i.p.v. één), dat zijn allemaal grammen!
full

Om wat extra koeling voor de motor en de esc heb ik aan de onderkant van de motorkap nog een luchthapper gelijmd die ik nog had liggen.

full

De roepletters op de romp geplakt.
full

De roepletters op de vleugel geplakt.
Verder heb ik de uitslagen van de ailerons verminderd door de "kwiklink" op de "rudderhorn" een gaatje naar buiten te zetten, hetzelfde met het hoogteroer.
In de zender heb ik wat expo ingesteld en nu is het wachten op mooi weer om te proberen of het nu beter gaat.
Wordt vervolgd!
 
Back
Top