Bouwverslag piper arrow 2

Ah, okee! De snijmallen van het hoogteroer en kielvlak heb ik nog, erg handig als de romp bespannen gaat worden met Oracover (neem ik aan). Het raam aan de voorkant is te bol, op de foto is het origineel nog te zien onder de Piper, en na het bespannen heb ik met een kleine soldeerbout alle openingen vrijgemaakt, gaat super!
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    149,1 KB · Weergaven: 453
Vandaag de flap aan linker vleugel gemaakt, is nog best goed opletten.
De stuurstang moet eerst juist geplaatst worden, door 2 buisjes in de vleugel. Die moet ook precies in de juiste hoek staan anders past hij niet door de uitsparing vd romp. Ik heb de uitsparing in de flap ingesmeerd met epixy, daarna op zijn plaats gedrukt en zonder te knoeien is het gelukt
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    138,6 KB · Weergaven: 382
Het bouwweer houdt maar aan dus weer vol op bezig geweest. Oa de plaats vd tank aangepast.
Was voorzien links voorin, liggend op een houtje van 10 cm lang en 5 breed.
Ik heb een mooi bakje gemaakt, wat verder naar achter en netjes in het midden.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    209,3 KB · Weergaven: 364
Vandaag motorsteun gemonteerd, ik vind alleen wel dat de servo voor het gas te ver achterin is bedacht dus daar voor ga ik een extra tray maken. Hij komt voorin, naast de tank. Anders krijg je ook een stuurstang van bijna 50cm en nu 20cm.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    242,8 KB · Weergaven: 454
Ha Colin, schiet op zo! Hier nog een foto van m'n motorsteun, als de propeller en spinner er op zitten moet het mooi passen op de motorkap..


Motorsteun.JPG
 

Bijlagen

  • Passend.JPG
    Passend.JPG
    157,9 KB · Weergaven: 460
Gasservo voorin geplaatst, past precies naast de tank en scheelt 30 cm stuurstang en een hoop gedoe om die goed te krijgen. Nu een korte aansturing en prima plek waar je nog steeds bij kan.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    249,3 KB · Weergaven: 361
Vandaag de rest vd romp dichtgemaakt. Onderkant een luikje gemaakt, zo hou ik toegang tot bijv de tank, je weet maar nooit.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    192,8 KB · Weergaven: 413
Gisteren de romp gefolied, voor een 1ste keer best tevrede. Ik heb met papier een malletje gevouwen en daarna de folie op maat gesneden, dat ging best goed.
Striping etc volgt komende dagen.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    208,3 KB · Weergaven: 415
Rechter vleugel zo goed als klaar. Verlichting werkt, loopvlak geplakt. Op naar de linker vleugel!
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    188 KB · Weergaven: 463
  • image.jpeg
    image.jpeg
    161,5 KB · Weergaven: 429
Na een paar drukke weken weer wat gedaan.
@Marcelair kon gelukkig een nieuwe motorkap maken want de bijgeleverde was een centimeter of 6 te kort ...
Hij zit er op!
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    262,7 KB · Weergaven: 357
Jaaah, duurt niet lang meer voordat ie luchtwaarts gaat! Nu, van lijmfabrikant Zapp is er Formula 560 'Canopy Glue' (PAAPT56, $ 3,99 USD). Om de cabine ruitjes
mee vast te lijmen (met wasbenzine lost dat spul weer een beetje op, mocht het ooit los moeten).

De spinner is een Du-Bro 2-1/2 Inch (Cat No. 284) type van € 9,95. Wat ik heb gedaan is, dat ik eerst die spinner er op heb gezet, en op basis daarvan, de motorkap heb uitgelijnd, en gefixeerd met houtschroeven/parkers, naja, hopelijk staat de crankshaft goed (aan het einde van de crankshaft zit de propeller altijd).

Ziet er wel mooi uit zo !
 
De afgelopen weken een hoop kleine dingen gedaan, het schiet nu lekker op. Vandaag de Saito afgesteld, loopt als een zonnetje en de flaps etc.
Komende weken de laatste dingen afmaken en dan wachten op een mooie dag voor de maiden.....bijnaaaaaaa....kan niet wachten!
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    157,5 KB · Weergaven: 308
Afgelopen zaterdag, 25 juni, was het zo ver...de maiden. Na wat laatste checks etc startte de Saito prima, liep mooi en dus tijd voor wat taxiën over het veld. bleek al direct dat de Piper vooral rondjes met de klok mee wilde rijden. Maakte voor de maiden niet veel uit dus gas er op ennn take-off..
Al snel was te zien dat hij wilde duiken en over de linker vleugel wilde rollen. Na een minuut of 3 was hij hele maal getrimd en vloog heel mooi en strak. Na een minuut of 8 tijd voor de landing, 1ste keer aanvliegen wat te snel maar de 2de poging ging als een zonnetje.
Daarna volgde vrijwel direct en volledig onverwachts de regen :-(
Ik ga nog wat aanpassingen doen om wat trimsettings terug op nul te kunnen zetten maar de maiden is geslaagd.
Dankjewel @frankmim voor de maiden etc!
 
Back
Top