Bouwverslag P51-Mustang

Hallo mede beginner :-),

Dit is nou een leuke bouw om te volgen. Lekker simpel met tekeningen vergroten en de boel goed verstevigen waar nodig en je heb een zeer leuk model om te vliegen.

Mijn vader deed dat vroeger ook al dus er was niets mis mee en vlogen ook zeer goed.
Vind dat het allemaal een beetje overtrokken wordt omdat er tegenwoordig een hoop geld wordt uitgeven aan schaal tekeningen en dergelijke dat sommige zichzelf wel voor hun kop slaan als ze dit zien.....maar dat is mijn mening.
Ga zeker zo verder en ben erg benieuwd naar het eind resultaat van de mustang.

Zelf ga ik straks met een 1/5 FW TA152 bouwen met gratis tekeningen ;-), moet alleen het hout en dergelijke kopen.

Ga je topic zeker volgen tot het eind.
Succes met vliegen ook.

Gr. Ralph
 
tsja

Alleen zijn de tekeningen maar een heel klein percentage van de totale kosten. Je kan je dus afvragen wat het brengt.
Overigens is het Andersen ontwerp dat jij hebt al 1/5 ontworpen, dus dat is geen opgeschaald rubber model.
 
Hoi Femmo

En ik maar denken dat die tekeningen zichzelf bouwde en het hout wat er voor nodig is uit de lucht komen vallen :oops:....dan maar gauw dat net in de tuin weg halen....en die P-51 is geen "opgeschaald" rubber model, vroeger deden ze niet anders dus waarom zou het nu niet meer kunne?????

Bespeur wel een bepaalde afgunst naar mensen zoals Christiani vanwege de "ongewone" manier van bouwen, gelukkig zijn er nog mensen die zelf nadenken en niet alles doen zoals de rest van de schapen.....

Laat ons maar lekker schuiven dat gaat helemaal goed komen.
 
er tegenwoordig een hoop geld wordt uitgeven aan schaal tekeningen en dergelijke dat sommige zichzelf wel voor hun kop slaan als ze dit zien.....maar dat is mijn mening.

Gr. Ralph

Ik wil alleen zeggen dat het niet veel scheelt qua geld.
Deze mustang is ontworpen om kleiner te zijn. Zelf zou ik er voor kiezen om, als ik zoveel tijd en geld in iets stop dat te doen in een model wat ook al ontworpen is voor de grootte die hij wordt, zoals jouw Fw

Verder geen afkeur of jalouzie naar de bouwer hier. Ik geniet net zo goed van dit bouwverslag en vind dat het een hele mooie kist wordt.

Zo nu weer on topic
 
Laatst bewerkt:
Vond het altijd leuk om een model te herschalen.
Toen ik in 1983 mijn Schester Jeep bouwde, was deze gewoon van een 3D tekeningetje vergroot naar 140 cm vleugelspan.
Op kalkpapier getekend en bij de drukker laten afdrukken.
Vleugel werd uit styro gesneden en bekleed met balsa, romp was balsabouw.
Cokpit beglazing van, een Cola petfles, hadden die jaren de perfecte vorm.
Motor 6,5 OS.
Nooit een leuker toestel gehad om vliegen.
Voor de ouderen onder ons, heb er mee gevlogen bij Pampa in 84 en 85 tijdens het treffen aldaar.
Altijd mooi om de F 16 te zien op 21 July.
Heb ook andere modellen gebouwd van toen bestaande plannen, gaf geen garantie om een goed vliegend toestel te hebben.
En dit is heden ten dage nog steeds zo, ondanks de hulp van computers.

Johan.
 
afgelopen paar dagen weer wat geknutseld aan de Mustang.
wat is er gedaan?
de vleugel kan ik nu met schroeven vast zetten.
nieuwe motorsteun met OS FS91 gemonteerd. iets offcenter naar rechts wijzend, de propellor zit nu precies in het midden.
het oude uitlaatgat van de 1e motor dichtgemaakt.
begin gemaakt met de cowl
hieronder de foto's

vleugel vastgezet
imag0372v.jpg


nieuwe motorsteun met OS FS91 en gat uitlaat dicht gemaakt.
imag0378rb.jpg


bovenkant Cowl
imag0384q.jpg


bovenkant Cowl
imag0386vq.jpg


wordt vervolgt
 
He goed je weer bezig tezien.
Dacht al die licht in de openhaard :p
Mssr niets id minder waar.

Nog en tip.
Plak eerst alle plankjes tegen elkaar voor je kap.
Bespaart veel werk.

Plankjes eerst met tape aan elkaar.
Open vouwen lijm er tussen overtollige weg vegen.

beech%20287.jpg


En hoppa een heel stuk in 1 keer klaar.

beech%20289.jpg


Dit is geen kritiek maar opbouwend bedoeld.

Han.
 
Had van de week nog aan jou gedacht.

Ben blij dat het verder gaat met de bouw.
En Han, jouw tip is inderdaad zeer goed voor beplanking, was het zelf eventjes vergeten bij mijn 109, met gevolg dat ze niet mooi aansluit op het eerder gelijmd plankje.

Johan.
 
He goed je weer bezig tezien.
Dacht al die licht in de openhaard :p
Mssr niets id minder waar.

Nog en tip.
Plak eerst alle plankjes tegen elkaar voor je kap.
Bespaart veel werk.

Plankjes eerst met tape aan elkaar.
Open vouwen lijm er tussen overtollige weg vegen.

Dit is geen kritiek maar opbouwend bedoeld.

Han.

Han
bedankt, ik had deze techniek al eerder bij jou afgekeken;)
maar het moest voor de cowl heel erg rond en ook taps toelopend, dan is dit (nu dan) net even makkelijker.
maar als je nog meer tips en trucs heb, graag
 
Word aardig wat.

Komt er ook een grotere spinner op? deze lijkt wat klein.

Johan.

Johan

de spinner heeft een diameter van 3 inch.
ik vind deze maat wel redelijk bij het model passen.
ik zal morgen bij daglicht nog een foto maken, misschien is het dan iets beter te zien.
hoe gaat het met jouw ME109?

mvg
Cees
 
Back
Top