Bouwverslag OSV MMC887NSCP

heb je op je bronsite voor je verlichting wel gelet op het verschil in binnenvaart en zeevaart regelementen?
want de door jou ingeplande blauwe lichten zijn alleen van toepassing op de binnenvaart.
hier:scheeps-verlichting-draadje vind je de verlichtings voorschriften voor op zee, ook voor sleepboten en baggerschepen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes Ad,

Ik liep drie jaar geleden nog zelf te pielen met een vergrootglas en een paperclip om de soldeerbout gewikkeld om klein te kunnen solderen.
 
Heren bedankt voor jullie adviezen.

Ik heb met hulp eea aangepast aan de verlichtingssamenstelling. Volgens mij moet dit de definitieve opbouw worden.

full




Het soldeerwerk is vandaag gevorderd met de eertste 2 relingen voor de trap van het werkdek naar het 2e dek. Langzaam begin ik er nog schik in te krijgen ook! :yes:

full


Morgen weer een stukje! Groet Dennis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed werk, mooi strak gedaan. Alleen niet om flauw te doen, maar volgens mij staan staanders bij trappen meestal rechtop in plaats van haaks op de trap.

VrGr,


Theo
 
Correctie verlichting

Dennis,

De tekening van de verlichting klopt niet.

Voor zeevaart geldt:
1 Groot motorschip (langer als 50 meter): heeft 2 toplichten, maar die staan achter elkaar. 1 voor en 1 achter. (zover mogelijk uit elkaar)

2 Sleepverlichting: 2 toplichten en 1 geel en 1 wit heklicht bij sleep korter als 200 meter. 3 toplichten en 1 geel en 1 wit heklicht bij sleep langer als 200 meter. (en als de sleepboot langer als 50 meter is een extra toplicht in de achter mast. (binnenvaart geld dat ook, alleen vervalt daar het witte heklicht. 3 toplichten als er meerdere sleepboten betrokken zijn bij de sleep)

3 Beperkt manoeuvreerbaar. rood-wit-rood + normale verlichting of sleepverlichting. (dubbel rood/ dubbel groen geeft vrije en niet vrije zijde aan bij bijvoorbeeld baggerschepen i.v.m.. zuigpijp bijv.)

4 1-2-3x blauw is inderdaad gevaarlijke stoffen in de Binnenvaart
Elk blauw licht geeft de mate van gevaar aan, 3x blauw betekend explosieven/munitie, maar dat komt nooit meer voor.
Zeevaart heeft 1 rood knipperlicht

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Soldeer verslaafd?

De laatste fase is bereikt!

Met de hersenbrekende trap naar het stuurhutdek is de laatste fase begonnen. De trap, (met een klein dekje naar de gangboordpaden van de stuurhut), ga ik zo maken dat de complete stuurhut nog demontabel blijft. Dit is nog ff een hesenkraker voor een later tijdstip.

Met nog 1 trap te bouwen naar de stuurhut toe ben ik begonnen met de relingbouw om de stuurhut heen.

Geduld, geduld................en nog eens geduld, maar ook nu mag het resultaat van uren priegelen er zijn vind ik zelf!

full



full


Groet Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
update

Hallo allen,

Hier een kleine update van de werkzaamheden die ik de afgelopen weken heb uitgevoerd.

Natuurlijk ben ik verder gegaan met het afmaken van het relingwerk. Ik heb nu bijna op alle dekken de relingen aangebracht. Ze zijn nog niet definitief bevestigd. Ik heb intussen ook perfecte LEDjes weten te bemachtigen en ben hier ook mee aan de slag gegaan. Met deze heldere LEDs heb ik 2 bouwlampen gemaakt van messing (4x7 mm) alwaar ik deze heb ingebouwd. De units zijn aan bak- en stuurboordzijde onder de trappen naar de stuurhut aangebracht.
Deze ga ik aansluiten op een 9V batterij en schijnen als de brandweer zo helder en fel.
Ook ben ik met de dekverlichting bezig die onder de loopdekken gemonteerd gaan worden. Deze ga ik aansluiten op de 1.5V batterijen die ik al in het schip heb zitten. Hierdoor zullen de LEDs iets minder (maar wel voldoende) licht stralen naar de loopdekken.

Hier een paar fotoos.
full

Je ziet dat de trappen en leuningen totaan de stuurhut zijn aangebracht. Om de stuurhut demontabel te houden heb ik de trappen en leuningen los gehouden van het relingwerk rondom de stuurhut. Wel heb ik, afwijkend van het origineel de trappen moeten ondersteunen met ronde buis. Hierdoor vorkom ik schade wanneer ik de stuurhut de- en monteer.


full

Led hierboven komt van een Ledstrip. Het stripje heb ik zo bewerkt dat door het omvouwen van de strip een soort lampkap onstond zodat je niet derect in de lichtbundel kijkt. Tegen de onderzijde van elk loopdek monteer ik 2 lampjes.

full


De dekstralers zijn zo afgesteld dat in het donker het complete werkdek wordt verlicht. De verlichting van de gangboorden, de stuurhut en de verschillende dekken hebben een andere lichtsterkte.
Nu kunnen we snachts ook door met de hobby :D !

Tot zover,
groet Dennis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De afgelopen dagen weer fijntjes bezig geweest met het detaileren van het e.e.a.
Om te beginnen heb ik de deuren aan de achterzijde van de stuurhut voorzien van beslag. Scharniertjes, handgreep en geblindeerde ramen.
Hierna heb ik om de stuurhut de relingen gemonteerd en ter hoogte van de deuren is verlichting gebouwd.

De binnenrelingen van de trappen naar de stuurhut zijn los gehouden van de stuurhut zelf. De stuurhut moet n.l. demontabel blijven om bij de rooksim te komen.

full


Inmiddels is het gehele lichtplan voor het achtergedeelte van het schip gemonteerd en bedrading netjes weggewerkt. De felle dekstralers zijn gebouwd van messing alwaar een ledje is in geplaatst. De dekverlichting word later apart geschakeld van de rest en word gekoppeld aan een schakelaartje die dmv een servo kan worden bedient.

full


Ook heb ik de verlichting in orde gemaakt in de mast. Volgens mij is dit de juiste plaats voor de toplichten. De sleepsignalering links in de mast lijkt mij nu juist en op zijn plaats. Deze schakeling maak ik ook los van het gehele lichtplan zodat dit pas gaat branden als er daadwerkelijk word gesleept.

full


Tot zover mijn update.

Groet Dennis.
PS: Ik heb mij vanavond aangemeld als vriend van het forum!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een van de kranen gebouwd zoals die op de gangborden zijn geplaatst (zie oranje kraan op de achtergrond).
Omdat mijn basis scratchbouw is, heb ik de arm van de kraan van 2 op elkaar gelijmde koffielepetjes gemaakt. De onderpoot is van een deel van een balpoint en de rest van een kunststof stukje riet. De hydraulische cilinder bestaat uit een stukje rondmessing en een buisje van aluminium.
Ik ga het geheel nog afwerken met een bedieningspaneel en de haak zal nog wat worden verfijnd.

full



Ook ben ik aan de slag gegaan met de raampartijen aan de boeg. Deze heb ik uitgesneden uit stikkermateriaal waarvan de kleur van de ramen helemaal overeenkomt met de plexiglasramen van de stuurhut en boeg.

Fotofoutje: De lichtspleet tussen de opbouw en de stuurhut komt omdat de hut niet helemaal op zijn plaats zat.

Groet maar weer en tot later. Weet nog niet wanneer. Heb mijzelf opgegeven als vriend van het forum maar moet nog ff wachten om extra fotos te kunnen plaatsen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, bedenkende dat dit je eerste bouwproject is, vraag ik me af wat we in de toekomst allemaal nog van je mogen bewonderen. Dit is echt al de hogeschool van de modelbouwkunst!

Uiteraard blijf ik dit bouwverslag op de voet volgen...:yes:
 
Tja, bedenkende dat dit je eerste bouwproject is, vraag ik me af wat we in de toekomst allemaal nog van je mogen bewonderen. Dit is echt al de hogeschool van de modelbouwkunst!

Uiteraard blijf ik dit bouwverslag op de voet volgen...:yes:

Corrien, Dankje wel voor je compliment! Had ik niet verwacht.
Groet Dennis
 
Back
Top