Bouwverslag Ostrea

O, ja stom niet meegetekend :hammer:. Hier wil ik de standaard ontvanger batterij voor gebruiken (rechtstreeks aansluiten op de ontvanger)

schottels of azimut?

Als het om 360° draaibare straalbuis roeren gaat (azimut) moet je even bellen naar
Wouters in Oud Beijerland.
Dacht in de gauwigheid te zien dat zij die had (weet niet hoeveel of hoe groot) toen ze voor mij een marx hectoperm zocht.

Uit dit bericht maakte ik op dat het azimut was als ze 360 graden draaien.
Misschien niet helemaal de juiste conclussie. :rolleyes: Op dit moment zullen ze in ieder geval niet 360 graden gaan draaien.

Arbasco, volgens mij moet een zekering tussen de pluspool staan. Dat geldt evenzo voor een schakelaar. Nu maakt het met gelijkstroom niet uit maar voor de goede orde.:wink:

Groeten Paul

Arbasco, volgens mij moet een zekering tussen de pluspool staan. Dat geldt evenzo voor een schakelaar. Nu maakt het met gelijkstroom niet uit maar voor de goede orde.:wink:

Groeten Paul

Ik had deze tip ook al van een kennis gehoord. Ben inmiddels bijna klaar met de kabelboom. Dan kan ik verder met aansluiten op de regelaars etc. Binnenkort heb ik ook wel weer wat tijd om met de opbouw verder te gaan er komen er weer wat foto's.

@baggeraar. Foto geeft hij niet weer op de iPad. Zal binnenkort ff op de laptop kijken. Ook bedankt voor deze tip

Zozo het is toch wel leuk dat div mensen het schip OSTREA leuk vinden en bouwen,
zelf was ik ook een jaar of 10 geleden begonnen aan de bouw van de OSTREA was redelijk ver met de bouw. Ik heb hem een tijdje gebruikt als sleep project,en toen verdween hij de schuur in

Tsja, de Ostrea is natuurlijk een behoorlijk apart object, en best wel een indrukwekkend stukje van onze recente geschiedenis.
Ik weet nog dat ik hem vroeger als klein jochie wel eens probeerde na te bouwen van LEGO, met van die ouderwetse gesegmenteerde rompdelen om hem te laten drijven. Was niet echt een succes, maar de Ostrea is me wel altijd bijgebleven.
Ik hoop ook dat de TS hem afgebouwd krijgt, het is geen makkelijk schip om na te bouwen :)

@ Arbasco:
Groningen en Den Burg? Geboren Texelaar? Van wie ben je d'r één? ;)
(paps en mams wonen ook in Den Burg. Overigens ken ik Groningen ook goed; ik ben er geboren en de helft van mijn familie woont daar...)

aansluit schema

Bedankt voor de tips, Ik zal het eens even proberen. Het ging om de schottels, in werkelijk heid zeten er azimuts onder het schip, maar dat is denk ik een lastig verhaal bij 1:100. Ik wil eventueel kijken of ik de schottels met een tanwiel aan kan sluiten op de servo waardoor de uitslag groter kan worden als ik de servo aanpas. Ik heb nog even geen idee hoe, ik ga het eerst allemaal aansluiten met gewone servo's en misschien later aanpassen.

Doordat ik op het moment niet thuis ben wordt er even weinig gewerkt, maar wel nagedacht :D

Ik heb een schetsje gemaakt van hoe ik de boel straks wil aandrijven. Denken jullie dat dit kan met 2 14,4 volt accu's en de 4 400 motoren die ik heb liggen? Zijn de regelaars en motoren op deze manier goed aangesloten?

full
Arbasco

Allereerst mijn complimenten met de bouw van zo'n speciaal schip. Best wel een kompleks gevaarte met al dat bijzondere hijstuig.
Maar nu over je schema :

Afgezien van de reeds eerder gemaakte opmerking, dat je de zekering beter in je + aansluting vanaf de batterij kunt plaatsen, denk ik dat het met de aansluitingen van de regelaars en motoren niet gaat werken. Zoals je het nu getekend hebt, staan twee motoren in serie geschakeld achter een regelaar. Als je echter probeerd een parallel schakeling voor te stellen, dan werkt het ook niet omdat - (de zwarte draad), niet wordt terug gevoerd naar de regelaar cq. de - van de batterij.

Als je motoren beide op de volle voltage (14,4 V) wil laten werken dan moet je de plus uitgang van je regelaar splitsen naar beide motoren en de min van de beide motoren weer samenbrengen op de min uitgang van de regelaar. Dit kan ik niet uit je schema opmaken.

Succes met de verdere bouw.

Wim52

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgezien van de reeds eerder gemaakte opmerking, dat je de zekering beter in je + aansluting vanaf de batterij kunt plaatsen

Zou je de moeite kunnen nemen om dat te verklaren?
Als er geen enkele pool van de accu of van een verbruiker aan de (stalen) romp zit maakt het geen bal uit namelijk.
Je hebt voor een stroomkring een kring nodig, of je die aan het begin of aan het eind (het andere begin) met een zekering verbreekt gaat licht toch uit.

Algemeen gebruik is echter rood voor de plus en zwart voor de min en zekering in de plus.
Net zoals bij 230V wissel de bruin de fase en blauw de nul is.(in huis, bij schepen is het weer anders)

Ik ben benieuwd naar je verhaal.

En in huis geldt dat je altijd de fase schakelt en afzekert, en niet de nul. Waarom? Dat ligt vooral aan de verwachting van mensen die zo'n nuldraad aanraken in de verwachting dat het veilig is. Ik heb eens een elektricien aan een verlichtingscircuit zien werken in een bedijfshal, die man trilde als een rietje toen hij de aardedraad doorknipte en de rij lichten ernaast ging opeens uit. Bleek dat de vorige elektricien allerlei draden voor allerlei funkties had gebruikt om maar geen nieuwe te hoeven trekken...

Maar goed, om op de installatie in je boot terug te komen, je kunt veel beter de positieve pool afzekeren. In bijvoorbeeld je ontvanger zal de massa van alle servo aansluitingen aan elkaar vast zitten. Er wordt bij het maken van alle componenten mee gerekend dat je de positieve aansluiting afzekert en massa's aan elkaar hangt, want die dient als referentie voor de signalen. Als bij jou de ene zekering doorbrandt dan is niet te zeggen hoe de regelaar zal reageren omdat hij zijn referentie kwijt is (de massa) en de positieve nog niet en zijn signaal is er ook nog.

VrGr,

theo

Tsja, de Ostrea is natuurlijk een behoorlijk apart object, en best wel een indrukwekkend stukje van onze recente geschiedenis.
Ik weet nog dat ik hem vroeger als klein jochie wel eens probeerde na te bouwen van LEGO, met van die ouderwetse gesegmenteerde rompdelen om hem te laten drijven. Was niet echt een succes, maar de Ostrea is me wel altijd bijgebleven.
Ik hoop ook dat de TS hem afgebouwd krijgt, het is geen makkelijk schip om na te bouwen :)

@ Arbasco:
Groningen en Den Burg? Geboren Texelaar? Van wie ben je d'r één? ;)
(paps en mams wonen ook in Den Burg. Overigens ken ik Groningen ook goed; ik ben er geboren en de helft van mijn familie woont daar...)
Tijdje offline geweest. Geboren Groninger, inmiddels 9 jaar op Texel.

Back