Bouwverslag "Oranje Nassau"

Nog een idee, kwam ik tegen aan de andere kant van de wereld (via internet); zo doen ze dat in china:
Tai-koo tugboat

Maar ik zal ook ophouden hierover, en idd weer :ontopic: wat mij betreft.

VrGr,

Theo

Hallo,

Ik ben een poosje terug eens langs geweest in Rotterdam, ze hebben me toen precies laten zien hoe een en ander werkt. Aan boord van de nassau betekent het een rolmaat zonder meetlint maar met een tros, aan het eind een loos stuk dat over de reling hangt met een stukje lood vlak boven de waterlijn. Het is de bedoeling dat een sleper met inderdaad een horizontale dubbele haak inpikt. Daarna loopt de tros uit door het mechanisme van de rolmaat.

Ik zal eens zien of ik dat kan inbouwen, heb dan natuurlijk wel een sleper nodig die de andere helft van het kunstje kan. :wink:

We hebben nog ergens een model van de maasbank staan, is misschien wel een goede kandidaat. Echter voor nu vergeet ik dat maar, de Nassau bouwen kost me momenteel al tijd genoeg. Ik ga wel kijken naar een soort onzichtbare constructie van een soort boegschroef.

Groeten, Marco

Marco,

Dit schip heeft een boegschroef midden in de romp deze is 360 graden draaibaar.
Het model is door Y. Suk nagebouwd met werkende boegschroef deze is opgebouwd uit afvoerpijp de kleinste maat.
In het begin wat problemen bleek het toerental van de motor te laag te zijn.

http://www.nioz.nl/nioz_nl/75722e86e00334fb37ad49f05f9bb17a.php

Bij de Happy Bukaneer waar ik een film van heb van hun optreden in Den Helder niets geheim aan.
Zalwel anders zijn als je een weekend aan het kamperen bent in Den Helder bij een vaarshow.

Maar er zat een haak aan één zijde.
Het is een messing buisje die scharniert bij de Beting, aan het eind van het buisje was een gleuf gemaakt waar een stukje messing aan de zijkant scharnierde.
Door een stalen stangetje met een servo te bewegen door het buisje werd het een haak die werkte als een sleephaak.
Eerst was het met een V aan een stangetje maar dan moet je steeds achteruit varen om weer te ontkoppelen met het risico dat je de lijn in de scheepschroef krijgt.

Je kan ook met lieren werken om de lijn uit te vieren motor met vertraging en hier een trommeltje op zoveel kracht komt er ook niet op.

Hallo allemaal,

even een korte update,

De spanten zijn gezaagd en staan op de plank. Ik ben uitgekomen op een lengte van 258,5 cm en een breedte van 35 cm. Het valt eigenlijk wel mee. Bijgaand een paar plaatjes. Ik ben nu bezig met de planken.

1%7E0.JPG

2%7E0.JPG

3.JPG

Groeten,

Marco

Zo, toch tijd kunnen vinden om meer dan een bouwplank te zagen? 8)
En dan gelijk weer alle spanten................
Zo kennen we je weer :D

Hallo allemaal,

Vakantie, dus een beetje tijd voor leuke dingen. Ik ben weer een stukje verder. De romp is bekleed en los van de bouwplank. Ze is nu voor de eerste keer geschuurd. Ik ga er nu eerst een paar stukken dek op leggen. Verder moeten kop en kont nog worden gemaakt. Ik doe dat uit massief vuren. Bij mijn vorige model heb ik wat blaasjes onder de epoxy gekregen op de massieve delen. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan voorkomen? De boeg lijkt nu een beetje dwaas stijl op te lopen, dat veranderd nog want op de punt van de boeg is de romp op hoogte maar de gangboorden worden over de voorste 45cm nog wat hoger.
Al met al valt ze nogal mee, het is eigenlijk een heel simpel rompje zonder veel poespas.

normal_4.JPG

normal_5.JPG

normal_6.JPG

Ik hoor wel weer wat jullie ideeen zijn.

Groeten, M

Zoow imposant hoor. Ik vind het toch elke keer weer interessant om een schip van spanten en een hoop plankjes vorm te zien krijgen. Prachtige romp !

Vwb het epoxy verhaal en de belletjesd eronder : kan het zijn dat het gebruikte hout niet helemaal droog genoeg was ? IK weet niet of dit achteraf nog door een hoge luchtvochtigheid kan komen. Heb je alleen epoxy hars erop gedaan of ook glasvezelmatjes ?

Groeten Vincent

Marco,

Ziet er goed uit zeg, dat wordt vast weer een beauty.... wat betreft die blaasjes, misschien wat gasvorming vanuit het hout, eerst met wat lagen G4 insmeren, dan heb je gelijk een goede hechting voor je polyesther en je voorkomt die dampbellen.

Tom Boere

@ Tom,

Je zou gelijk kunnen hebben wat betreft die gasvorming, het zijn ook echt blaasjes waar de epoxy en glasmat los ligt van het hout.
Ik zie wel vaker postings waarin gesproken wordt over G4, wat is dat eigenlijk voor een goedje en waar koop ik het? Dan ga ik dat gewoon proberen.

Groeten,

Marco

Marco,

waarschijnlijk bij dezelfde zaak als waar jij je polyesther haalt, het wordt vaak gebruiktr als een hechtlaag voor polyesther..

Tom Boere

Hey Marco,
G4 is een polyurethaanhars van Vosschemie. Blijkbaar moeilijk te vinden in Nederland zoals ik hier in enkele vorige topics al heb kunnen lezen . . . 't Is een degelijk product, een ideale primer voor polyester en epoxy op hout. Aan te raden want hout en polyester zijn toch geen opperbeste vrienden

Kijk hier es:

http://www.vosschemie.be/index.php?page=pages&r_nCode=r1165165367&p_nCode=p1164229239&b_a=3

Misschien zit er een verdeler bij die 't jou wil verzenden

Waar ik al goede ervaringen mee gehad heb in Nederland is:

http://www.aff-materialen.com/

Daar hebben ze veel producten op basis van polyurethaan, misschien ook wel een soortgelijke primer.

Succes verder en de groeten, A!H

Dag Marco ,

een prachtig schip en je maakt daarvan een prachtige model tot nu toe ...

ik zal deze topic zeker blijven volgen

de groetjes ,

Laurent

Laurent,

Ik zal proberen mijn best te blijven doen :wink:

Ik heb besloten de kop en kont te maken van schuim in de hoop dat dit minder uitgast en werkt dan hout. Ik heb mijn wat oudere modellen eens goed bekeken en zie dat het verschil tussen massief hout en het beplankte deel van de romp in de loop van de tijd alleen maar erger wordt. Op sommige modellen is een duidelijke naad te zien waar die er vroeger niet was.
Ik ga dus nu maar eens proberen om hoe het met schuim beter gaat. Ik zag in het verslag van de Astro runner dat daar ook schuim gebruikt is. Ik gebruik roofmate, het heeft een vrij grote dichtheid en je kunt het goed lijmen. Het is bovendien resistent tegen epoxy. Ik zal wel een iets dikkere mat moeten gebruiken denk ik, voor het geval dat ik een keer een kade tegenkom die ik over het hoofd heb gezien.

Groeten, Marco

Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje niet zo aan het bouwen geweest. Ik heb het dak van mijn huis gerestaureerd en dat had toch echt prioriteit. Kale dakspanten bekleden is trouwens wel even andere koek dan een zielig rompje :wink:

Ik heb dus niet veel gebouwd. wel ben ik inmiddeld verder dan op de foto's, de dekken liggen er in en ik ben nu bezig met de massieve delen van de romp. Ik zal de digitale camera weer eens opzoeken.
Ik hoop de komende tijd weer wat meer tijd te maken voor de bouw.

Groeten, M

Hallo,

Inmiddels heb ik wel wat foto's voor jullie.
De neus en kont zijn dichtgeschuimt. Ik had er eerst roofmate ingelijmd omdat dat dichter en fijner van structuur is maar dat bleek een ramp. Alles er dus maar weer uit en nu met PUR.

7.jpg

vanaf bakboordsboeg naar achteren, zoals je ziet ligt de schroefas als deklading in de kuil van het voorschip.

9.jpg

Achterschip.

10.jpg

Je kunt hier goed de kuil in het voorschip zien.

8.jpg

De boeg moet nog een klein beetje geschuurd worden.

Groeten, Marco

Laatst bewerkt:
Zo na anderhalf jaar tijd voor een update,

Ik ben weer bezig. Nomaal werk ik alrijd eerst de romp helemaal af maar dit keer maak ik ook het casco van de opbouw voordat ik de romp afmaak.

Bijgaande foto's van kop, casco van de opbouw en het totaal.

De opbouw ziet er een beetje uit als de bonte hond, dat komt doordat ik verschillende kleuren kunststof platen heb die ik gebruik. Het geheel wordt opgebouwd uit platen van 2mm, 3mm en 4mm. De buitenkant die er later nog een keer omheen komt is van 1,5 mm PS plaat.

De dekken (ook van de opbouw) zouden van grenenhout moeten zijn. Ik wil die als kleine latjes op het kunststof lijmen en dan met epoxy "lakken".
full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Marco,

Nu pas dit bouwverslag "ontdekt". Dit wordt een mooi gelijnd, klassiek schip en in de juiste schaal ;). Ben erg benieuwd dit schip een keer op WSD te zien, klaar of niet klaar. Ik vind het nu al mooi...

groeten Paul

ps Op je vraag of er slepers in de zaal zijn, mijn Zwarte Zee III wil haar graag slepen...

ongelooflijk! De 1001 verschillende bouw technieken die in de modelbouw van toepassing zijn. Alleen kop en kont van zo`n groot en zwaar schip met een doorzettende massa van Purschuim verstevigd met plamuur? Ik heb daar zo mijn twijfels over mocht er is een keer iets mis gaan...

Back