Bouwverslag "Oranje Nassau"

Zo, de dekken zijn voor de eerste keer in de epoxy gezet. Het hard niet zo snel uit in de koude schuur, dus ik ben nu eerst verder gegaan met de verschansing van het voordek en de zonnetent. Een beetje lastig, op sommige foto's staat wel een zonnetent op andere niet. Ik vind met mooier, dus de tent komt er op.
De verschansing is van 0,8 mm messing. Ik heb daarvoor een aluminium malletje gemaakt waardoor de horizontale stangen vanzelf overal even hoog komen. Een meter rechte verschansing neerzetten is nu een klus van een kwartiertje. Met alle bochten en hoeken op het voordek duurt het wat langer, maar toch scheelt het een boel.
De zonnetent is van lasdraad 2mm.

De laadbomen zitten vrij hoog boven het dek om er voor te zorgen dat ze boven de tent liggen indien opgeborgen. Dat komt ook overeen met de tekeningen. Hoera, toch nog enige consistentie.
Nu nog de luiken maken voor het voorste ruim, zo ziet het er wat vreemd uit.

full

full


Groeten maar weer. Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Marco

Even een kant tekening volgens mij en ik weet zeker is dit niet de oranje nassau maar de prins der nederlanden.
 
@ Desa, Ik hoor graag waar het verschil zit. De tekening die ik heb van de NVM vermeldt namelijk beide namen, het zal echter niet de eerste keer zijn dat de tekeningen niet kloppen. Ik weet dat er op detail een paar kleine verschillen zijn. Kan je uitleggen waarom het niet de Nassau is?

Groeten, Marco
 
Hallo Marco

Dat zal ik je vertellen het verschil zit hem in de ramen van de eetsalon als je de foto's van beide schepen naast elkaar legt dan zie dat de nassau drie stel van drie ramen heeft de prins heeft 2 keer vijf ramen dit geld voor beide kanten .

groeten desa
 
De afgelopen weken ben ik verder gegaan met het voordek. Als ik in dit stadium van de bouw ben begin ik het model van voren naar achteren een eerste afwerking te geven. Daarna volgt een tweede slag met alle kleinere details die ik aan wil brengen. Wat ik nu doe is het casco op een soort basisniveau afwerken inclusief alle messingwerk en het schilderwerk.

Ik heb veel pech met de houten dekken(lees: ik heb zitten prutsen!). Toen ik een tweede dunne laag epoxy aanbracht om de boel lekker glad en waterdicht te maken is er iets mis gegaan. De epoxy harde heel rimpelig uit. gevolg veel schuurwerk. Echt mooier wordt het daar niet van. Vervolgens heb ik het dek afgeplakt om de railing te spuiten. Bij het loshalen van de tape gingen er schilfers epoxy mee. Het dek is inmiddels behoorlijk geweathered! Ik denk dat ik het nog een keer voorzichtig schuur met staalwol en dat afwerk met een zijdeglans laklaag. Weet iemand hier misschien wat er mis kan zijn gegaan met de epoxy?

Een paar fofo's van het voorschip. Op de neus inmiddels het embleem van de kroonvaarders.

full

full

full


Groeten, Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Marco,

Het schiet al aardig op. Wat een prachtige boeg heeft dit schip, mooie lijn. Ik ben benieuwd of je ook naar WSD 2011 komt? Kan ik haar een keer in het echt bekijken.

groeten Paul
 
De mast en laadbomen waren op de vorige foto's nog niet geschilderd. Er moest eerst ook nog de nodige detailering worden aangebracht. Onderdeel hiervan was een ladder. Ik vind dat altijd een lastig onderdeel en heb dat eigenlijk nooit goed voor elkaar gekregen. Ik heb nu echter een oplossing bedacht. Ik heb twee staafjes messing van 1 mm horizontaal naast elkaar op een stuk ondervloer gelegd (van dat groene zachtboard) met ongeveer een centimeter tussen beide staafjes in, dat werden de liggers. Daarna heb ik een heleboel nietjes met 8 mm tussenruimte over beide staafjes heen in de ondervloer geschoten, de nietjes vormen de sporten. Daarna heb ik elke kruising tussen messing en nietje vastgesoldeerd. Daarna het geheel voorzichtig van de ondervloer verwijderd. Vervolgens heb ik alle pootjes van de nietjes afgeknipt en alle uiteinden langs een zachte slijpsteen gehaald, en klaar is de ladder. Op de eerste foto staat de ladder tegen de mast om een en ander uit te meten. De tweede foto toont de mast en laadbomen gespoten in hun mosterdgele kleur.

full

full


Daarna ben ik aan de eertse detailering van de opbouw begonnen. Eerst het dek afgeplakt, nu kan dat nog. Daarna de gaatjes geboord en de railing geplaatst. Bij de opbouw had de railing een bredere (houten?) bovenligger die zwart was geschilderd. Ik maak die van een dunne strook PS plaat. Op de laatste foto is het eerste stuk daarvan te zien. Leuk klusje, het gaat langzaam maar is wel dankbaar werk.

full


Tot een volgende keer weer.

Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opbouw

Hoi Marco
Ik zie zoveel moois en zulke mooie lijnen. Ik weet het is al eerder gezegd maar zou je toch niet overwegen om de opbouw toch meer in lijn met het origineel te maken (minder hoekig, en je hoef echt niet overnieuw te beginnen) Zo'n mooie romp, zo'n mooie lijn en dan....
Slaap er nog eens een nachtje over, het bepaald de smoel van je schip!..verder niets dan lof
grt
Hawser
 
Even weer een korte update.

Ik ben verder gegaan met de opbouw, alle railing geplaatst, dekken afgeplakt en de ramen van een masker voorzien. Daarna is de hele opbouw wit gespoten. Ziet er meteen een stuk beter uit!

Ik ben nu bezig met de reddingsboten. Ik ben begonnen met het volschuimen van de rompjes om ze stevigheid te geven. Dat heb ik gedaan door ze in de mal te zetten met een huishoudfolie er tussen zodat het schuim niet ergens aan de mal gaat zitten.

full


Daarna heb ik het schuim en de buitenschil van de romp teruggeschuurd totdat de bovenkant van het schuim de vorm had van de afdekking die de boten hadden.

full


Vervolgens heb ik boven op het schuim met een hotmeltlijm een laagje karton gelijmd.
Vervolgens zijn de boten gespoten. Tot slot heb ik er een heel dun laagke oranje stof op gelijmd. Origineel was dat grijs maar ik vond dat de dame wel iets meer kleur kan gebruiken.
Op de foto's heb ik ze even provisorisch aan de davits gehangen om een idee te krijgen hoe het wordt.
Op de een na laatste foto kan je tevens zien dat de opbouw op de hoeken inmiddels een afronding heeft, weliswaar minder dan het origineel, maar toch.

full

full



tot de volgende keer maar weer,

Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de een na laatste foto kan je tevens zien dat de opbouw op de hoeken inmiddels een afronding heeft, weliswaar minder dan het origineel, maar toch.

Het is niet echt veel, maar je ziet het verschil toch echt wel.
Voor de rest een prachtig model van een prachtig schip. Ik heb haar ook op m'n lijstje staan voor een mogelijk vervolgproject maar dan 1:100, maar dat wordt ondertussen al een behoorlijk lang lijstje........

Wel jammer voor dit mooie verslag is dat de foto's uit de eerste 37 posts verdwenen zijn. Ik vind het juist een mooi "voorbeeld" verslag, zo eentje waar ik wel eens in terugblader om te kijken hoe het allemaal begonnen is.

Succes verder,

Ad
 
@ Ad, bedankt voor het compliment, ik weet eigenlijk niet waarom de eerste serie foto's verdwenen is. Er zijn wel meer topics waar foto's ontbreken heb ik gemerkt. Ik zal eens kijken of ik ze opnieuw kan uploaden.

Groeten, Marco
 
Zo, weer een paar kleine stapjes verder.

De bakboord sloepen hangen, de eerste zonnetent op het achterdek staat en een lelijk blok roofmate is veranderd in een mooie zwarte schoorsteen. Dat laatste leek slim ivm met gewicht maar de roofmate bleek niet tegen plamuur te kunnen, dat lost er namelijk in op. Eerst dus maar een gipslaag van de vertrouwde "rondekanten vuller" en daarna eindeloos schuren en plamuren.
De schoorsteen is gelukkig wel redelijk licht gebleven. De witte banden op de schoorsteen komen nog.

full

full


Tot de volgende keer maar weer.

Groeten, Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top