Bouwverslag Occre hms Beagle

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Willie85, 13 feb 2021.

1. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Baie mooi vordering Willie. Jouw dek ziet daar top uit!:thumbsup:

Willie85 vindt dit leuk.
  2. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Bedankt iedereen voor de leuke reacties en likes!
    Zoal gezegd wil ik deze keer laten zien waar ik nu ben, en wat ik nu aan het doen ben! Eindelijk heb ik m´n hangmatjes en netten klaar, ik heb een net half leeg gelaten zodat het wat breekt en in principe moeten er zo zat genoeg hangmatten zijn voor iedereen aan boord! ;) Toen het nog echt een oorlogsschip was, waren er heel wat meer mannen aan boord. Ook de 6- en 9 ponder kanonnen zijn klaar en staan bijna allemaal aan dek. Ik heb geen echte takels gemaakt waar ze normaal mee vaststaan, maar heb het een beetje gesimuleerd. Hier even een totaalplaatje zoals ze er nu bij staat:
    IMG_20210301_171942~2.jpg

Gisteren en vandaag nog bezig geweest aan de main companionway, weet eigenlijk niet goed de nederlandse benaming, de hoofdingang naar benedendeks ofzo?
    Ook weer zo´n leuk klein frutseltje in ieder geval, 2,5 bij 1,5cm zo ong.. :rolleyes: Eerst een plaatje uit de BB, ik heb hier namelijk ook weer flink mijn eigen invulling aan gegeven.
    IMG_20210309_151907.jpg

Eerst de gesneden onderdeeltjes opgezocht en samengesteld:
    IMG_20210306_150011.jpg
    IMG_20210307_140851.jpg

Dit vlak geschuurd en vervolgens beplankt met ramin latjes en sapelle voor het dak, ik heb de dakjes naar een ronding geschuurd, vond ik mooier dan zo´n puntdakje..
    IMG_20210309_141254.jpg

Vervolgens heb ik van de messing raampjes die allemaal per twee of drie aan elkaar vastzitten, allemaal losse raampjes gemaakt:
    IMG_20210308_131507.jpg IMG_20210308_131539.jpg

Deze heb ik verouderd en tussen de spijltjes blauw geverfd. En van reststukje messing ook nog fake-scharnieren gemaakt voor het dak en deurtjes aan de zijkant. Aan de onderkant heb ik van afvalstukje notenhout nog een rand rondom gemaakt. En dan na lijmen, plakken, beitsen en een hoop gefriemel is dit het eindresultaat:
    IMG_20210310_132812 1.jpg

Tot de volgende keer! Prettige avond nog. Groeten, wilko

3. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Mooi hoor Wilko :thumbsup::thumbsup:

Willie85 vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    poeh die matjes zijn ook monniken werk. Wel heel mooi geworden. En je krantenkiosk :) ziet er prima uit. Leuk hé dat friemelen.

Willie85 vindt dit leuk.
  5. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Haha, Stephan, grapjas met je kiosk :) Ja, ze moeten toch ook wat te lezen hebben aan boord! Minstens de helft kon niet eens lezen waarschijnlijk..

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    De dek word nog erg bezig. Mooie priegelwerk zo, Willie! Ziet daar top uit! :thumbsup:

Willie85 vindt dit leuk.
  7. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Ja, heinrich, dat dek word zeker bezig, en er moet nog heel wat bij.. Ik wilde jullie nog even een plaatje laten zien waar ik mee bezig geweest ben, het tweede en derde deel in deze trilogie van companionways en skylights.. :D Het tweede deel, het skylight van de kaartenkamer is af. En het derde, het skylight van het officiersverblijf moet nog raampjes en afgewerkt. Hier gezellig alledrie bij elkaar:
    IMG_20210313_195727.jpg

Niet zo´n hele beste foto, nee ik weet het... :hammer:
    Tussendoor ben ik begonnen aan de pompen, deze worden als gegoten delen geleverd, en daar moeten houten zwengels voor gemaakt worden. Ik wil deze van scratch maken omdat ik niet zo goed ben in metaal op hout laten lijken...:(
    Dit zijn de metalen deeltjes in kwestie:
    IMG_20210313_195941.jpg

En dit is wat ik tot nu toe heb, de pompgedeeltes uit een stuk penseel, de uitgangen van de pompen van een sateprikker en de zuigerstang van een oogboutje:
    IMG_20210313_200711.jpg

Ik ben (nog?) niet heel enthousiast, misschien waag ik nog een poging.
    Prettig weekend nog iedereen. Groeten, Wilko

8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik vind dit toch al een hele leuke eerste poging Wilco, ,als je hier de zwengel aanhangt, en hier en daar iets schuurt, en schildert, dan kon dit best wel heel aardig lijken

10. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Bedankt pingu en timberwolf voor de motivatie:yes: en bedankt voor de likes allemaal!
    Ben inderdaad wat verder gegaan met de eerste poging, de uitgang van de pomp korter gemaakt, wat kleiner geschuurd en uitgeboord. En stalen klembanden rond de pomp gemaakt van zwart gemaakte strookjes papier. Toen bedacht ik me dat het wel aannemelijk is dat de vork waar de zwengel in draait ook gesmeed is, dus deze uit de kit gebruikt en gezwart. Toen een zwengel gemaakt van een ramin latje, ook hier op het einde waar de zuigerstang vast komt een ¨stalen¨ bandje rond gemaakt. En de zuigerstang zelf van twee oogboutjes gemaakt, de oogjes wat kleiner gebogen en ook gezwart. Hier de onderdeeltjes:
    IMG_20210315_093653.jpg

En dan met veel geduld en een vaste hand.. Nou, eigenlijk meer met veel gefoeter en gepruts :rolleyes: in elkaar gefrutst, met het volgende resultaat:
    IMG_20210315_094640.jpg

Nog even een plaatje met iets ter referentie voor het formaat, want dat is soms heel lastig in te schatten:
    IMG_20210315_095009.jpg

Ik ben nu wel redelijk tevreden, dit mag wel op m´n schip komen.. :D Nu nog één... een beetje hetzelfde als het kan. Ik ga snel weer verder met m´n tweede pompje!
    Prettige dag nog! Groeten, Wilko

Marc w, TIMBERWOLF, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Een bijzonder mooi pompje geworden, dit doen maar weinig mensen op deze schaal jou na. Chapeau

Willie85 vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi geworden Wilco.:):)

Willie85 vindt dit leuk.
  13. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Netjes!

Willie85 vindt dit leuk.
  14. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Knap hoor...... :thumbsup::thumbsup:

Willie85 vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Heel mooi gemaakt

Willie85 vindt dit leuk.
  16. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Een leuke pompje Wilco!

Willie85 vindt dit leuk.
  17. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Wauw, bedankt voor de complimenten hoor! Ik vind mezelf echt maar een amateur-bouwer die nog maar net komt kijken... Maar van zulke dingetjes maken vind ik echt leuk om te doen, leuke uitdagingkjes. Het gaat mij ook echt niet om iets heel acuraats of historisch corrects ofzo neer te zetten, het gaat mij echt om de lol van het bouwen. Ik heb ook echt maar weinig tijd om te bouwen, dan wil ik die tijd lekker benutten om te bouwen en plezier te hebben. Iets echt historisch corrects of correcters wil ik ooit nog wel eens doen maar ik heb nu echt de tijd niet voor al dat uitgezoek en gelees en gestudeer.. :rolleyes: Dit is voor mij echt een uitlaatklep, zodra ik een minuutje heb, wil ik kunnen zitten en bouwen zeg maar..:D Maar genoeg gekletst weer, ik heb andere pompje ook af en ze zijn samen gebroederlijk op het dek aan het wachten op water in het ruim zodat ze aan de slag kunnen.. ;)
    En de skylights en companionway staan ook op hun plek, hier wat overzichtplaatjes:
    IMG_20210315_144538.jpg
    IMG_20210315_144547.jpg IMG_20210315_150742.jpg IMG_20210315_150827~2.jpg

Maar nu... De bootjes.. ik heb er zin in om er aan te beginnen maar het schrikt me ook wel wat af hoor, het is zo klein allemaal.:weetnie:
    Ik ga beginnen met de boot die op de steunen aan dek komt, eerst alle spantjes genummerd en daarna uitgesneden. Dit is allemaal van mdf, bij mijn vorige schip waren de kiel en spanten ook van mdf en dat is me goed bevallen. Hier zie je misschien waarom het me een beetje afschrikt:
    IMG_20210315_164011_HDR.jpg

Ja, je ziet het goed, vier bootjes (!) en het hele plaatje is maar 25 bij 15 ofzo... slik..
    Alles uitgesneden voor de eerste:
    IMG_20210317_092540.jpg

Toen eerst even alles gedry-fit, een paar dingetjes moesten een heel klein aaitje met een vijltje hebben, maar de passing was over het algemeen redelijk. Een beetje te ruim naar mijn zin maar ik kan er mee leven, gewoon heel goed opletten bij het in elkaar lijmen! Er zit voor elk bootje een grondplaatje bij waar de kiel voor en achter en het grootspant (echt groot zou ik het niet willen noemen :D) in passen en waar je het bootje dus op zijn kop in lijmt, eigenlijk best wel slimme constructie. Ook staan op elk spant de hoogte gelaserd waar later het spantje doorgesneden/gezaagd moet worden. Eerst elk spantje aan de binnenkant nog schoongeschuurd omdat je daar later niet echt meer bij kunt. Na elk spantje op de kiel gelijmd te hebben, het geheel op zijn kop in de grondplaat gelijmd:
    IMG_20210317_095337.jpg

Nu druk aan het afschuinen, en binnenkort ga ik eens een poging wagen met beplanken..
    Prettige dag nog en groetjes, Wilko

18. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Nou.. Ik vind dit echt wel gaaf, niet te bescheiden hee
    Vooral diw kanons, staan heel leuk opgesteld

Willie85 vindt dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014