Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Met dank jongens, hier kunnen we verder mee. We vinden het een donders mooie sleephaak. De zwever staat al klaar. Nu de rest nog ff.
 
Hallo Erik en Leander,
Leuk dat jullie ook een BL aan het bouwen zijn.
De sleepkoppeling had ik bij Schweighofer gekocht. Veel succes met jullie bouw. Komt er ook een draadje van?
 
Hallo Peter,

Bedankt voor je info. We kunnen er zeker wat mee. Heb van medebouwers ook al andere adressen gevonden, waarvoor onze dank.
Zeker komt er een draadje van. Mijn collega-bouwer wilde ook een facebook pagina aanmaken voor onze escapades. Ik denk dat ik hier ook iets ga plaatsen. Is altijd wel leuk en informatief. Vroeger veel hout toestellen gebouwd en gevlogen. Maar ja, huisje, boompje, beestje. en dan heb je weinig tijd meer over voor deze hobby. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan en dan rol je er weer tot over je oren in. Zelfs mijn beide zoons (eentje zelfs motorisch beperkt), vliegen intussen ook en zijn al besmet met het virus. In 2 maanden tijd al 5 toestellen op de plank, nu een big lift aan het bouwen, en een YAK54 (met dank aan Joran) op zolder. Ben helemaal verknocht aan 3D toestellen en wilde eerst eens beginnen met dit toestel. Ik denk dat er op termijn ook nog wel een sebart bij komt. de BL wordt voorzien van een 19 cc Viertakt brandstofmotor. we hebben de BL overgenomen van een ander die al was begonnen met de romp. Eerst maar eens inventariseren en kijken of de boel recht is. Hoogte roer hebben we al bijna klaar. De lol zit er al behoorlijk in. We krijgen zelfs hulp uit onverwachte hoek, haha.
IMG_5741.JPG
IMG_5747.JPG
IMG_5748.JPG
IMG_5750.JPG
IMG_5753.JPG
IMG_5754.JPG
IMG_7823.JPG
 
Qua weer vandaag geen vliegweer, dus mijn vrije dag vandaag ga ik gebruiken om jullie even op de hoogte te brengen van de stand van zaken nu. Heerlijk vliegseizoen gehad tot nu toe, en ben veel op zaterdag en zondag op het veld geweest. Hoop geleerd, gevlogen en veel gezelligheid gehad op ons vliegveld. Mijn bestaande vloot , van BL/Atlantis/Calmato en de Domino uitgebreid met een Kadet LT40 en de Pronto.

Hoe snel kan dit gaan. Vorig jaar oktober begonnen met mijn eerste toestel de BL te bouwen, nergens kaas van gegeten en nu al zoveel uitbreidingen erbij.
Ook in verband met de bouw van mijn nieuwe kist een andere zender aangeschaft, daar ik meer dan 6 kanalen nodig heb straks.
full


Ik ben ook op zoek geweest naar een nieuw pilootje voor de nieuwe kist. Ja, ik weet het, bijna 61 jaar en in mijn hart af en toe nog steeds een klein kind.
full


26 september jongstleden was het zover, ik mocht mijn bestelde Freeskit, thuis ontvangen :)

Ja weer een Big Lift naar een ontwerp van hobby-inn (gebaseerd op de MultiPlex Big Lift), en aangepast door @Japie.G Heb zelf ook een paar aanpassingen laten doorvoeren door Jaap, en zal jullie op de hoogte houden van de bouw van Versie 3.

Waarom weer een Big Lift? Ik vindt het gewoon een tijdloos mooi model, en wil straks graag gaan vliegen met deze verbeterde versie. Dit model is nog in experimentele fase, maar wil daar graag aan meewerken.
Alles uitgepakt, lichtjes geschuurd en even gekeken. Net als de vorige BL past alles als een puzzel in elkaar.
full

Nou het feest (bouwen) kan beginnen.


To be continued......
 
Laatst bewerkt:
Niet te geloven, maar dit ontwerp bouwt verschrikkelijk snel. en past echt als een Ravensburger puzzel in elkaar. Gewoon eng, hoe perfect dit allemaal op maat is.
Ook een heel handigheidje in het ontwerp, zijn de ingefreesde R en L (rechts en links) van de rompzijde en van de zijden van de accy-tray. Vergissen kan je je dus niet. Dit in verband met de zijstelling van het motorschot.

Vanmorgen begonnen met de romp, en nu al zover…..
full


Door mijn ervaring van het bouwen van de BLV1, en te lui om de tekening erbij te halen, kan je deze romp zonder een tekening te raadplegen in elkaar bouwen. Alles past maar op één manier in elkaar. De binnenkant vast een kleurtje gegeven van te voren, want gaat makkelijker als hij nog niet in elkaar zit.
Romp is korter dan versie 1, en maakt voor mijn gevoel het overbodig worden van lood in de staart, Kortom, ik denk dat dit een lichtere Big Lift gaat worden. T-Profiel goed vast gezet met Epoxy, en morgen ook even een plaatje scoren om het onderstel stevig aan te bevestigen.

Motorschot, toch maar opgedikt. Is nu 12 mm dik en heb dan meer vlees om het vast te zetten.
full


Maar morgen avond, eerst de boel in het motor compartiment goed een paar keer in een benzinebestendige lak zetten. Kan er nu nog goed bij, voordat de deksels erop gaan! FF halen dus.

To be continued…….
 
Ja een weekje niets laten horen van me, maar was vorig weekend op het veld te vinden. Dus niet gebouwd aan de BLv3.
Van de week nog wat benodigd heden binnen gekregen.
8 Servo's
full


full


Tank en staartwiel
full


full


Zolang het weer het toelaat, kan je nu beter vliegen dan bouwen. We hebben de hele winter nog wat bouwen betreft, en laat het weer het straks niet toe, om naar het veld te gaan.
Zo'n dag als vandaag dus. Kleine wereld door de dichte mist, dus vandaag weer verder gegaan met het afmaken van de romp.
Verstevigingen aangebracht aan de spantjes, vleugelhulzen ingelijmd en alles met balsa gevuld en geschuurd.:)
Romp is nu zo goed als klaar. Moet nog een dekseltje gemaakt worden en het motorkapje.
full


full


full


Ook vandaag een begin gemaakt met het stabilo.
full

Kortom, voor de 2e bouwdag van deze BL, geen slecht resultaat.

Wordt vervolgd............
 
Vandaag dus maar eens verder gegaan met het afmaken en afwerken van het stabilo. Tijdrovend klusje, wat scharnieren betreft :rolleyes:.
Terwijl het geheel stond te drogen, ben ik met het kielvlak begonnen. Daarna alles beplankt, geschuurd en ronde kanten eraan gefreesd.
Gepast in de romp, en voila :).

Begint er op te lijken.
full


full


full


full


Meteen maar even het luikje gemaakt,
full


En de romp is nu op het motorkapje na, klaar.

Dus wat mij betreft kan het feest gaan beginnen. Beginnen met de grotere vleugel, flaps etc.
Maar dat zal volgend weekend gaan beginnen...... maar alleen als het weer wat vliegen betreft parten speelt.

To be continued.........
 
Je gaat lekker Peter !

Ik heb ondertussen op de Duitse Ebay nog een kapje kunnen ritselen. Past perfect en mijn opzet is geslaagd, een ingebouwde benzine motor zonder dat er in de motorkap of romp lelijke uitstekende bochten of dempers de boel ontsieren.
Als je niet beter weet zou je denken dat het een elektro is :-).

360.jpg


360.jpg


Alleen nog groen spuiten en dan ben ik een erg blij man !

Succes verder met je bouw !
 
Twee weken geleden zou ik een aanvang gaan nemen met het bouwen van de verbeterde vleugel voor deze BL. Vanwege een kleine calamiteit met de ribben ben ik daar mee gestopt.

Dus mij maar beperkt toen door het landingsgestel vast te gaan buigen. Tekening gemaakt (goed opgelet hoe Ralf Strutter het vorig jaar voor mij deed), en gaan buigen. Wonderbaarlijk, maar was mij gelukt :yes:
Dus de frees gepakt, stoute schoenen aangetrokken en voila:
full


full


full

het past. Landingsgestel koud gesoldeerd, vast in de grondverf gespoten en incl. staartwiel gemonteerd.

Wielen er even los op, en begint al te lijken.
full


Emotec gemonteerd en aan/uit schakelaar.
full


Vandaag dus een begin gemaakt met de vleugel, daar ik van de week de resterende onderdelen binnen kreeg.:)
Ribben waren voor mij aangepast, daar ik de bevestiging van de vleugel anders wou gaan doen, dan de vorige BL. Ik had gekozen voor dubbele ribben en bevestiging met draadeind en vleugelmoeren, Geen last meer van die breinaald en de ty-rib die de velugels bij elkaar houden, zoals in versie 1. (bladzijde 4, post #69).
full


Bouwt verschrikkelijk lekker en snel deze verbeterde versie. Totaal aanzien van andere ribben. Persoonlijk vind ik deze wat sterker dan de vorige versie.
full

Webings nu wel goed verticaal verlijmd, maar vraag mij af of dat wel nodig was :confused:met die hele kam van triplex die de ribben verbind, (zie foto 6, naast de vuren hoofdligger.

Even passen, en
full

ben erg blij met deze verbinding.:)

Tot slot nog even de servo plaatjes voor deze vleugelhelft gemaakt.
full


Kortom, het begint al te vorderen.:D

To be continued........
 
Overigens vervangt die kam de webbings niet hoor! Het helpt allicht mee, maar de webbings weglaten moet je niet doen [emoji12]

Kam is hoofdzakelijk bedoeld om alle ribben netjes haaks op de plek te krijgen [emoji3]
 
Back
Top