Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Gaaf man gefeliciteerd.
Dat je er zelf maar lang mee mag vliegen.
 
Prachtig Peter :proost: :banana:!!
Jouw versie Big Lift met de lange neus heeft de mooie karakteristieke vorm van vroeger zoals hij hoort.
Heel mooi vliegbeeld!
Proficiat :yes:, en nu zelf vliegen :D

Groeten, Ralf
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Mannen dank voor de complimenten. Zo gespannen als ik gister was, zo relaxed ben ik nu. Bijgekomen van de dag van gisteren, nu dan een kort verslagje.

De middag begon, met het afstellen van de motor, laatste controle en uiteindelijk was het zover :D. Kan jullie vertellen, dat de zenuwen mij door de keel gierden. Ook al werd hij door Ronald Rijkhoff ingevlogen, je weet het maar nooit!


Ziehier de
van deze prachtige Big Lift.

Eerstvolgende stap, is nu zelf leren vliegen. Doe dit met een ander toestel dan deze, want wil hier jaren plezier van hebben. Ik heb genoten van dit draadje (er veel van geleerd en opgestoken, waarvoor allen dank). En erg veel voldoening gehad aan het bouwen van deze BL.

Tot horens :D:D:D

Vanavond op de vereniging nemen wij er een biertje op :proost:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag mijn Big Lift

Dank heren voor de felicitaties,.

@ Dirk 77, ook leuk om je op het veld te ontmoeten, weet je welk gezicht bij iemand hoort! Pracht toestel trouwens, heb je :D.

Was een heerlijke vliegdag vandaag wat weer en enthousiasme betrof.
Wat een drukte en gezelligheid!

De Big Lift moest nog verder ingevlogen worden, en dat gebeurde door Ronald en zijn zoon Niels. Wat een kunstenaars wat vliegen betreft. Lijkt wel of zij met de zender in de hand geboren zijn.

Tijdens het vliegen van beide heren gebeurde het, dat tijdens de twee vluchten de motor er mee uit schee :(, maar beiden wisten de kist heelhuids aan de grond te brengen :D. Na motorische afstellingen ging hij voor de derde vlucht vandaag. Tijdens het vliegen zei Ronald, nu jij een stukje vliegen. Na die woorden stond het zweet mij op de rug, maar hij bracht het toestel naar een wat grotere hoogte, en kreeg de zender van hem, in mijn handen gedrukt.

Wauw, wat een ervaring en gevoel, om zelf je kist te besturen.

Kreeg aanwijzingen van hem, en toen gebeurde het weer. Voor de derde keer stopte de motor ermee. Snel en kordaat werd er door Ronald ingegrepen. Nam de zender direct over en probeerde hem aan de grond te krijgen, maar helaas. Denk dat de BL zo'n 50 cm te kort kwam om over de sloot van het nabijgelegen veld te landen. Kwam tot stilstand tegen het talud, maar gelukkig niet in de sloot.

Schade: gebroken prop, en één bevestiging door de rib getrokken. (bevestiging wat de vleugels door een tyrib voorzien, de vleugels bij elkaar houdt)
Dus voor mij schade nihil, en wat te overzien is :D. Maar ook dit hoort bij vliegen!

Ik eindig met waar ik dit verslagje mee begon: was een heerlijke vliegdag, wat een ervaring om heel even je vliegtuig te besturen, en heb er enorm van genoten :D.

Met dank aan de ACH
 
Laatst bewerkt:
Gaaaaf! Mooi dat je nu ook zelf je kist gestuurd hebt. Ultiem gevoel! Wel ff goed kijken naar je motor, die moet natuurlijk aan blijven [emoji12][emoji12]
 
Hallo Peter, leuk je in het echt te ontmoeten! Top dat je zelf gevlogen hebt, jammer van de schade, maarja, dat hoort er af en toe nou eenmaal bij zoals je zelf al zegt. Heb je weer wat te doen he... :D
 
op je carburateur zit een deksel met een gaatje . hier zit je probleem betreffende afslaan .op dit dekseltje kun je een buisje met zilver solderen welke dan gelijk eindigt met je inlaatkelk . Dit zorgt ervoor dat de referentie druk op de carburateur gelijk is aan de aanzuigdruk (daar waar de lucht vandaan gehaald wordt .).
 
Problemen met betrekking tot het afslaan van de motor van de week het euvel gevonden. Na grondige inspectie vorige week maandag ontdekte ik dat de tank ook wat had gelekt. Dacht in eerste instantie dat dat kwam door dat de BL tegen het talud van de sloot klapte. Kapje van de tank geschroefd, en wat bleek: af dichting rubber totaal weggevreten! Kleine stukjes rubber dreven door de benzine heen.

Naar de betreffende zaak gegaan, waar ik het tankje met benzine afdichtingsrubber had gekocht. Stonden er ook versteld van, en zouden een mailtje sturen naar de firma DuBro. Lieten mij ook de gegevens zien van de onlangs aangeschafte tank, en inderdaad staat op geschikt voor benzine!
Prop kreeg ik van hun vergoed, en vond dat erg netjes:).

Tank schoongemaakt, nieuw bruin rubber erin, en ja...... op het veld gekomen afgelopen vrijdag motor starten, en bij half gas inhouden:(
Lopen zoeken, draaien aan de H/L sproeiers niets van verschil te merken. Wou gewoon niet beter draaien:( en sloeg bij half gas af:(.

Tja, gelukkig waren er kenners op het veld en adviseerden mij de carburateur eraf te halen en na te zien. Stom... Had dat zelf moeten bedenken. Effin, zeefje half vol met vuil. Heb meteen maar een filter clunk aangeschaft. Gisteren de boel gedemonteerd, en schoongemaakt, alles door gespoten met perslucht, en vanmiddag eventjes naar het veld gereden om te testen. Was geen weer, maar wou even weten of de motor nu niet meer inhoudt. Loopt nu als een tierelier, en afstelling moet van de week als het beter weer is maar even gaan gebeuren.

@serge pot , even proberen of die nu in orde is, zo niet, jou advies is in mijn gedachten.

Gebroken rib in de vleugel van de week ook gerepareerd, en net vanmiddag de folie erop geplakt. Niets van te zien meer:D.

Overgenomen een pracht leskist::D Calmato, en komt dinsdag binnen.

Laat het lessen beginnen!

P.S. hoop wel dat de foto's in dit hele verslag eerdaags weer terug komen!
 
Laatst bewerkt:
Mooi Peter!
Je bent goed op weg (je zoekt zelf uit wat het probleem is, gaat op zoek en vraagt rond, leskist aangeschaft etc)!
Met zo'n instelling ben je binnen de kortste keren solo op je big lift, let op m'n woorden :-)

BTW Calmato is een goed leskistje. Zelf ben ik twee jaar geleden terug de hobby ingerold na 17 jaar aan de grond met een Calmato en was het perfecte toestel op dat moment.
 
Dank je Dries,
Hoop dat ik inderdaad binnen de kortste keren solo met de BL kan gaan! Maar zal nog wel even duren, voor het zover is. Geeft niet, hebben we alle tijd voor, en is niet aan een tijdsbestek verbonden.
Afgelopen zondag de BL nog even een tankje laten lopen, en de motor goed afgesteld. Loopt nu weer als een zonnetje :D.

DSC_0358.jpg


En...... de Calmato ook binnen gekregen, motor erop gezet, ontvanger erin en nu de boel inregelen.
DSC_0359.jpg


Kan het lessen eerdaags gaan beginnen :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top