Bouwverslag micropuller El Diablo

Sweet! Ziet er intimiderend uit... Laat een berichtje achter als je er mee hebt geraced!

Thanks, ja foto's zal ik hier dan posten ;)

Netjes geworden, maar hoe is het nu afgelopen met je kruiskoppelingen?
Goed filmpje trouwens, old school tractorpullingmuziek!

Die kleine (10 rond) ging niks worden, heb er nu van 15 rond tussen zitten en die zijn een stuk steviger. We gaan het meemaken.

En ja, daar hoort natuurlijk wel een fijn stukje muziek bij haha.
Vond smokin' van Boston wel een toepasselijke maar dat ging met de lengte niet, deze kon precies!

Gisteren met onze vereniging de NMPO afgereisd naar Almkerk om onze een na laatste wedstrijd te verrijden. Er werd hier een STP tractorpulling wedstrijd gehouden en verder waren er nog allemaal activiteiten op de braderie. Bij aankomst lag er nog geen baan, maar die werd snel voor elkaar gemaakt door de organisatie, met de frees werd er zward zand en klei door elkaar gemengd en daarna mooi afgevlakt. Even met de auto aanrijden en er lag een mooi baantje.

IMG_6210.JPG

IMG_6211.JPG

De 3,5kg klasse werd weer als eerste verreden en ik was dus meteen aan de beurt. De baan was vrij hard en dus lastig om met zo weinig massa grip op te krijgen. Je ziet dan dat de pullers niet goed in de baan komen en er "overheen poetsen" dus het was even proberen met de afstelling. De eerste meters kwam er niet echt gang in en van de hele klasse resulteerde dit maar in 1 full pull.

Het ging allemaal niet vanzelf maar wel de eerste officiële meters gemaakt. Beide pogingen ging hij na zo'n 9 meter door de aandrijving heen, de eerste keer omdat het klemschroefje van de kruiskoppeling los getrild was (lock tight vergeten) en daarna vrees ik dat hij niet helemaal op de vlakke kant van de as heeft gezeten. Na 9 meter komt de sleepwagen er echt in en moet hij dus kracht leveren, dat hield hij dus niet. Dit moet dus nog wel even aangepakt worden, maar dat is gelukkig een kleinigheid. Wel een leuke actie foto van de eerste run, let op het linker voorwiel dat in de lucht hangt. Het frame flext mooi op het koppel van de motor :)

Eerste+run+Almkerk.JPG

Machtig!
Zijn die achterbanden luchtbanden? Ik zie daar toch een ventiel zitten. Bestaan deze speciaal voor het micropulling?
Het "kooitje" dat eruit steekt bovenaan, is dat gewoon ter bescherming?
Heel mooi gemaakt.
Leg mij als nitwit nu nog eens uit: de oplegger graaft zich toch altijd in? Hoeveel kracht je ook hebt. Hoe komt het dan de ene een full pull kan doen, en de andere niet?

Oke ik doe een worp. De banden zijn standaard verkrijgbaar, die er nu op zitten zijn de clod tires van rc4wd, uit amerika, verder reden we altijd met de gewone tamiya clodbusters en nu eigenlijk bijna iedereen op kyosho usa1 banden omdat deze meer grip hebben. Of de huidige banden veel grip hebben weet ik nog niet, ze zien er vooral mooi uit ;)
We slijpen de banden zelf aan, ieder heeft ook zijn eigen profielkeuze.
IF9M0007_0.jpg

Er is wel een band die speciaal voor de rc tractorpulling in amerika is gemaakt, deze is voor onze reglementen helaas te groot maar wel apart.
Hier te zien op een zeer mooie trekker:
RCMT72310b.jpg

160 is de maximale maat en wat je dan kiest mag je zelf weten. Ik rijd inderdaad op lucht, hiermee kan ik de bandenspanning na de baan aanpassen (zie verhaal onder) maar er zijn ook pullers met schuim in de banden tegen het opzetten en ook met een combinatie van de 2.

Het kooitje is een verbastering van de veiligheidskooi op de grote tractors, hij moet er zitten als zijnde een aangrijppunt mocht de puller op hol slaan of iets dergelijks. Verder weinig nut, ja met het starten is het makkelijk vastpakken maar veel pakken hem ook aan de trekhaak. (wel oppassen dat je niet tegen je banden zit) :hammer:

Met oplegger zul je de sleepwagen bedoelen denk ik. Deze ziet er zo uit:
Sleepwagen.jpg

Die plaat glijd over de grond heen en naarmate je verder komt gaat de gewichten bak naar voren en door het gewicht (zo'n 11kg bij onze klasse geloof ik afhankelijk van de baan) komt er meer wrijving. We kunnen ook 'messen' naar beneden doen als hij niet hard genoeg remt maar hij graaft zich in principe niet in.

De verste afstand hangt af van een heel aantal factoren. Niet elke baan is het zelfde en dan is er bijv ook nog links meer grip in de baan dan rechts. Alles draait om de balans van de puller, rechtuit met de voorwieltjes iets in de lucht geeft de beste afstand. Om dit te bereiken moet je bandenprofiel goed zijn voor die baan, hoog of lage nok dus, bandenspanning zodat de band zich mooi naar de baan 'zet'. Ook de juiste gewichtsverdeling, als de banden aan de grond blijven is je gewichtsoverdracht op de achteras niet optimaal.

Als je moet corrigeren omdat hij opzij trekt verlies je ook meters omdat je dus even van het gas moet. Bij het grote spul heb je daar afzonderlijke remmen voor per band maar wij moeten het met de voorwielen doen. Het feit dat er een differentieel in de achteras zit kan veroorzaken dat een band gaat groeien en dan trekt hij scheef. Hij gaat harder rond want die kant heeft op dat moment minder grip, dit kan ook komen door het koppel van de motor die ervoor staat en hem als het ware op 1 wiel tilt, ook te zien aan de foto waar hij dus de voorkant scheef trekt maar de achterkant vlak laat. Ook kan een te grote correctie onbalans in het geheel leveren dan krijg je dit soort situaties:

IMG_5851.JPG

Wat ook wel eens mis kan gaan, let op het rechter achterwiel dat groot word na dat hij naar rechts stuurde, hier ging het allemaal een beetje hard...:
IMG_6017.JPG

De sterkste wint gaat niet op, het helpt wel mee want je kunt je wielen harder rond laten gaan en dus meer wrijving creëren maar ook dan is het een optelsom van een aantal factoren die tot de winst leiden ;)

Zoiets?

Even als aanvulling: bij het tractorpulling wordt niet puur op grip gereden, maar meer op frictie (vandaar de hoge wheelspin en de afgeslepen nokken op de banden) Zou je puur op grip rijden, dan gooi je alleen maar grond voor de sleepvoet en maak je het jezelf moeilijker. Verder is het belangrijk snelheid op te bouwen. Op het moment dat de wagen echt begint te remmen zal het door de massavertraging langer duren voordat de boel stil staat.

Laatst bewerkt:
Aha, heel goed om weten. Bedankt voor de deskundige uitleg. Krijg er al weer meer respect voor.
Hoe komt het dat de gewichtenbak naar voren komt? Is dat een mechanisme of gewoon door een hellingshoek of zo?
Ik bedoel maar, hoe is dat voor iedereen gelijk?
In het filmpje valt ook op dat iedereen (?) met sticks rijd, niemand met een pistoolzender. Als ik de zondag ga rijden, ben ik doorgaans de enige met een knuppelzender, op een uitzondering na, rijdt iedereen met pistool. Nu, in de winkel merk ik het ook: er zijn nagenoeg geen stickzenders te verkrijgen voor auto's (dus met 2 of 3 kanalen). Waardoor je steeds in een hogere prijsklasse terechtkomt als je toch een stickzender wilt zoals ik.

De gewichtenbak wordt door een ketting naar voren getrokken. Die ketting wordt aangedreven door de achterwielen van de sleepwagen. Dus zodra je wegrijdt, komt de bak meteen naar voren. Als de bak bijna vooraan is, loopt hij van de ketting af (om te voorkomen dat de wielen blokkeren en/of de aandrijving beschadigd)
Wat de zenders betreft weet ik het niet. Veel leden van de NMPO doen het al heel lang en stammen nog uit de tijd van vóór de pistoolzenders (ikzelf ook, en hoewel ik ook wel eens een pistoolzeder heb gebruikt, heb ik nog steeds een voorkeur voor een stickzender) Een aantal mensen gebruikt vliegtuigzenders omdat er inderdaad bijna geen 2/3 kanaals stickzenders meer te koop zijn.

Laatst bewerkt:
Betreft de zenders, ik heb tijden met een knuppelzender gereden eigenlijk puur omdat we die nog hadden liggen. Hier dan het veertje voor het gas uitgehaald zodat ik de hele servo slag kon benutten, remmen doen we toch niet.

Nu wel op een pistoolzender overgestapt, dit gedaan omdat je deze in 1 hand kunt bedienen en zo makkelijker met de zender en puller in de hand naar de sleepwagen kunt lopen, en ondertussen een beetje melken met het gas ;)

Ohja wat ik nog toe wilde voegen, elke puller heeft 2 pogingen. Omdat je maar 2 keer kunt rijden moet je goed naar de baan kijken en inschatten wat de beste tactiek is, heb je de eerste run geen full pull dan kun je hem nog iets aanpassen voor de 2e run, maar dan is het ook gebeurt, tenzij je een fullpull hebt en een finale rijd met anderen. Vaak heb je na de 2e run zoiets van goh dit kon ik beter zo doen, maarja achteraf kun je heel veel. Daarom kan het ook gebeuren dat iemand met de helft van het vermogen de sterkste eraf rijd, puur op kennis zeg maar.

Edit: misschien dat dit plaatje het verhaal over de sleepwagen wat duidelijker maakt:
Sleepwagen2.jpg

Ah ja!
Waarom veertje uit de gas gehaald toen bij de knuppelzender? Dan keert hij niet terug, maar je wilt toch je gas goed kunnen doseren? Je geeft toch niet altijd maar gewoon volgas?
De servo uitslag wordt er toch niet door benadeeld?
Nice om zo wat bij te leren.

Ah ja!
Waarom veertje uit de gas gehaald toen bij de knuppelzender? Dan keert hij niet terug, maar je wilt toch je gas goed kunnen doseren? Je geeft toch niet altijd maar gewoon volgas?
De servo uitslag wordt er toch niet door benadeeld?
Nice om zo wat bij te leren.

Ik had hem dmv een armpje aan de carburateur zitten. Met het hele bereik van de servo kon ik de slag dan mooi maken, makkelijker dan een kort armpje aan de servo en carburateur maken. Gas doseren kan juist makkelijker omdat je een langere slag op je zender maakt, en dicht doen dat doe ik zelf wel ;)

Leuk dat je naar dingen vraagt, ik geloof best dat het voor veel een beetje wazig is wat er nu allemaal gebeurt in onze sport en wil het hier ook een beetje duidelijk maken. Dus als er vragen zijn gewoon stellen!

Errug mooi !! Modelbouw is echt breed , wij hebben de pullers in actie gezien ergens waar wij met onze crosszijspannen reden. Er zit erg veel kennis in de minipullers hoek , ook gezien de reacties van micropuller ..

Errug mooi !! Modelbouw is echt breed , wij hebben de pullers in actie gezien ergens waar wij met onze crosszijspannen reden. Er zit erg veel kennis in de minipullers hoek , ook gezien de reacties van micropuller ..

Het is inderdaad een stelletje techneuten bij elkaar, maar dat maakt het wel leuk ;)

Back