Hey Jurr,
Oprechte deelneming nog met je moeder.
Wat de bootjes betreft

Je hebt de cats - lekker snel, weinig detail - en dan heb je dit... dit zijn projecten waar je bewust niet voor snelheid kiest, maar voor enorm veel bouw-werk en plezier tijdens het bouwen. Varen lijkt mij een beetje "optioneel"... Ik ken het gevoel hoor, ben zelf ook meer een bouwer dan een gebruiker/vaarder.
(M'n VO70 zeilboot waar ik meer dan 3 jaar aan gebouwd heb, heeft ondertussen welgeteld 1 maal het water gezien...)
Wat dit soort yachten betreft... tja de sky is the limit! (of uw budget haha) het leuke is dat je hier een prachtige schaalproject kan van maken, waarbij het plezier van het bouwen, aanbrengen van details en echt werkende techniek voor het grootste belang zijn.
Op m'n VO70 heb ik een kantelbare kiel gemaakt... niet omdat het echt moet (hoewel het wel degelijk resultaat heeft) maar omdat de echte dat ook heeft.. dat geeft veel extra werk, veel teken- en denkwerk, maar als alles dan ook echt werkt, geeft dat een enorm goed gevoel...
Ik zou dus zeggen: gooi alles erop en eraan... verlichting, motoren, stabilisatoren, ... de hele mik dus.
Voor dergelijke modellen tegen de snelheid dat het allemaal moet gaan, kan je trouwens perfect met enkele brushed motors van op het schap verder. Ik zou ook kiezen voor lood accu's als voeding, die hebben doorgaans genoeg capaciteit om uren rond te varen, en dankzij het gewicht dienen ze gelijk als balast om het VCG laag te houden (gewoon op de bodem leggen) en het model op z'n waterlijn te krijgen. Wat is het nut van lipo's als je dan loodballast moet gaan toevoegen